چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 895790
۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
حجت الاسلام استوار میمندی-مدیر حوزه علمیه فارس

حوزه/ چند هفته ای است که به دلیل شیوع ویروس کرونا و جهت پیشگیری از سرایت این ویروس و با توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا مراکز اجتماع مردمی مثل پاساژها، بازارها، سینماها و مراکز مذهبی مثل حرم ها، نمازجمعه‌ها و نماز جماعت‌ها تعطیل شدند که البته همراهی علما و متدینین جامعه در این راستا مثال زدنی بود اگر چه زخم زبان و طعنه و خوشحالی عده ای از بی دینان، از تعطیلی مراکز دینی را نیز باید در تاریخ ثبت کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، از همان ابتدا برخی از دلسوزان کشور نسبت به تعطیلی طولانی مدت بخش های مختلف اقتصادی و مذهبی هشدار داده بودند چرا که تعطیلی اصناف و بازار، اقتصاد ملی را فلج می کند و تعطیلی مراکز فرهنگی و مذهبی آسیب های معنوی به جامعه وارد می کند اگر چه آسیب بخش اول یعنی اقتصاد تا حد زیادی ملموس است اما آسیب های معنوی و فرهنگی برای غالب افراد جامعه چندان قابل لمس نیست.

و اما امروز پس از گذشت بیش از یک ماه از تعطیلی اصناف مختلف، دولت محترم به درستی تصمیم به راه اندازی بخش های تجاری وا قتصادی کشور البته با رعایت پروتکل های بهداشتی گرفته است اما در این میان مراقد مطهر و مساجد همچنان مغفول مانده اند.

این روزها و در آستانه ماه مبارک رمضان ضرورت بازگشایی مراقد مطهر و مساجد بر کارشناسان دینی و مذهبی قابل انکار نیست مخصوصا که توصیه مقام معظم رهبری بر لزوم مواسات و همدلی در جهت یاری رساندن به آسیب دیدگان معیشتی کرونا با فعالیت مساجد، بیش از پیش قابل برنامه ریزی و پیگیری است.

نکته قابل توجه این است که با توجه به شرایطی که به دلیل شیوع کرونا وجود دارد ـ حتی بر فرض باز بودن مراقد و مساجد ـ تعداد قابل توجهی از مردم در این اماکن حضور پیدا نخواهند کرد، اما با بازگشایی این اماکن مقدس امکان حضور خواص از مؤمنین که با چنین مکان هایی انس دارند و دعا و توسلات آنها در آن مکان ها سبب جلب رحمت پروردگار برای کل جامعه می شود فراهم می گردد.

پیشنهاد نگارنده این است که تا دیر نشده کمیته ای ترکیبی متشکل از نمایندگان وزارت بهداشت و نمایندگان حوزه های علمیه و سازمان های ذی ربط شکل بگیرد و پروتکلی جامع جهت بازگشایی مساجد و مراقد مطهر به همراه رعایت اصول بهداشتی تدوین گردد و به نهادهای ذی ربط ابلاغ شود تا در آخرین جمعه شعبان المعظم شاهد بازگشایی همه مساجد کشور و نیز مراقد مطهر مشهد، قم، شیراز و دیگر شهرها باشیم.

در کتاب مسائل علی بن جعفر، امام موسی بن جعفر علیه السلام خطاب به کسی که در مورد فرار از بیماری فراگیر سؤال می کند مسجد را به عنوان ملجأ و مرجع در همه مشکلات و سختی ها معرفی می کنند و فرار از مسجد را نمی پسندند؛

«وَ سَأَلْتُهُ‏ عَنِ‏ الْوَبَاءِ یَقَعُ فِی الْأَرْضِ هَلْ یَصْلُحُ لِلرَّجُلِ أَنْ یَهْرُبَ مِنْهُ قَالَ یَهْرُبُ مِنْهُ مَا لَمْ یَقَعْ فِی مَسْجِدِهِ الَّذِی یُصَلِّی فِیهِ فَإِذَا وَقَعَ فِی أَهْلِ مَسْجِدِهِ الَّذِی یُصَلِّی فِیهِ فَلَا یَصْلُحُ لَهُ الْهَرَبُ مِنْهُ».

ترجمه: علی بن جعفر می گوید: از امام موسی بن جعفر علیه السلام در مورد وباء سوال کردم که آیا می توان از آن فرار کرد؟ حضرت فرمود: مادامیکه در مسجدی که در آن نماز می خواند نباشد فرار از این بیماری اشکالی ندارد اما اگر در میان اهل مسجدی که در آن نماز می خواند باشد شایسته نیست که از وباء فرار کند.(مسائل علی بن جعفر و مستدرکاتها، ص۱۱۷)

به امید بازگشایی هر چه سریعتر مساجد به همراه رعایت اصول بهداشتی جهت مقابله منسجم تر و فراگیرتر با کرونا.

محمد استوار میمندی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha