جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام جمعه شیراز

حوزه/ امام جمعه شیراز گفت: اکنون در یک جنگ بین دو سبک زندگی هستیم، سبک زندگی ایرانی اسلامی و سبک زندگی غربی این روزها دارند عیار خود را در بحران های عظیم اجتماعی نشان می دهند. ما باید نشان دهیم سبک زندگی اسلامی و ایرانی ما، در اوج بحرانی مانند کرونا می تواند مواسات و همدلی در میان مردم ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین لطف الله دژکام در جلسه تشکیل قرارگاه همدلی و مواسات استان فارس که در دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در استان استان فارس برگزار شد، اظهار داشت: حضور شما بزرگواران با این جدیت در جلسه تشکیل قرارگاه همدلی که مطابق فرمایش رهبر معظم انقلاب در استان فارس شکل می‌گیرد، کاشف از این است که الحمدلله نیت مردم ما و شما که چهره های فعال فرهنگی و اجتماعی این مردم هستید الحمدلله همراه با ولی فقیه و نائب امام زمان(عج) است و به محض اینکه اشاره ای از ناحیه ایشان می شود همه همکار و همراه می شوند از این جهت باید خداوند را سپاسگذار باشیم و به روح همه کسانی که زحمت کشیده اند که این نسل اینگونه بار آمده است درود می فرستیم.

وی به سخنان مقام معظم رهبری پیرامون مواسات اشاره و اضافه کرد: در دین ما نیز مواسات جزو سخت ترین تکلیف های دینی به شمار می رود، مواسات غیر از صدقه دادن است، در واقع به این معنا است که انسان هنگامی می بیند برادر دینی اش چیزی ندارد و خودش از او بهره مندتر است کاری می کند که با او در هر چه دارد شریک می شود، اینکه گفته اند امام حسن مجتبی(ع) چند بار، بیش از نیمی از اموالی که در اختیار داشت را در راه خدا بخشید این می شود مواسات که به آن، به سادگی نمی توان عمل کرد، در عین حال مقام معظم رهبری همدلی و همراهی را مطالبه کرده اند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس تصریح کرد: تشکیل جلسه قرارگاه همدلی به منظور هماهنگی ارگان ها و نهادهای مختلف و بیان اهدافی است که باید به آن دست یابیم.

وی خاطرنشان کرد: چهار هدف کلی را باید برای ایجاد هماهنگی مشخص و دنبال کنیم، نخست اینکه باید کمک هایی را به صورت مردمی از سطح جامعه جمع آوری کرد، همچنین شفاف بودن یکی دیگر از موضوعات است، برخی مواقع در فضای مجازی شماره حسابی را مشاهده می کنیم که مشخص نیست از طرف چه کسی و برای کیست و مبلغی که جمع می شود در چه راهی هزینه می شود؟ این عدم شناخت، عدم شفافیت می آورد، از این رو باید فکری کنیم که جمع آوری کمک ها و هزینه کرد آنها شفاف و واضح باشد.

امام جمعه شیراز افزود: پس از آنکه کمک ها جمع آوری شد باید تسهیلات قانونی مانند بخشیدن مالیات و غیره برای کسانی که کار خیر می کنند در نظر گرفت، این قرارگاه باید بتواند برای افراد خیر چنین تسهیلاتی انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: موضوع سوم بحث هزینه است، هنگامی که می خواهیم در این راه هزینه کنیم نیاز داریم به اینکه مطمئن شویم کسانی که مستحق هستند دریافت می کنند، بنابراین باید افراد نیازمند شناسایی شوند و برای شناسایی کردن آنها به نحوی که عدالت اجتماعی محقق شود باید سامانه ای وجود داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام بیان کرد: برخی مواقع فرق ضاله برای کمک به محرومین پیش قدم می شوند که پس از مدتی فردی که کمک دریافت کرده را به این فرقه های ضاله علاقه مند می کنند، بنابراین باید مسجد در فرایند این خدمات دیده شود تا همه چیز براساس اصول و چارچوب دینی خود پیش برود و اگر غیر از این باشد ممکن است تبعاتی داشته باشد. ما باید در مساجد کار فرهنگی جدی کنیم اما از این امر مهم غافلیم، مقام معظم رهبری نیز فرموده اند فرهنگ مانند هوا است یعنی باید هر جا نفس می کشیم حضور فرهنگ احساس شود.

وی گفت: اکنون در یک جنگ بین دو سبک زندگی هستیم، سبک زندگی ایرانی اسلامی و سبک زندگی غربی این روزها دارند عیار خود را در بحران های عظیم اجتماعی نشان می دهند. ما باید نشان دهیم سبک زندگی اسلامی و ایرانی ما، در اوج بحرانی مانند کرونا می تواند مواسات و همدلی در میان مردم ایجاد کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha