سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
بازار

حوزه/ در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شد که پاساژها و مغازه‌های بازار از اول اردیبهشت باز شوند و تعطیلی اماکن مذهبی و مساجد تا نیمه اردیبهشت ادامه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه کاهش بیماران به معنای پایان کرونا نیست از مردم برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی قدردانی کرد.

رئیس جمهور اظهار کرد: از ۲۳ فروردین کسب و کارهای کم ریسک در استان‌های مختلف شروع به فعالیت کرد که البته در تهران از دیروز این فعالیت شروع شد.

وی ادامه داد: کسبه دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کردند، دلیلش این است که ما هیچ هجومی در مسئله مبتلا شدن یا بیمارستان نداشتیم البته این معنایش این نیست که موضوع کرونا تمام شده است یا باید مراعات نکنیم.

مردم تا نیمه اردیبهشت شرایط قبلی را ادامه دهند

رئیس جمهور با اشاره به اینکه لازم است مردم تا نیمه اردیبهشت شرایط قبلی را ادامه دهند گفت: نیمه اردیبهشت ماه با بررسی شرایط جدید تصمیمات جدید هم اتخاذ خواهد شد.

وی ادامه داد: ما در این روزها فکر کردیم برای ماه مبارک رمضان چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم، چون در این ماه معمولا تجمعات شکل می‌گرفت؛ مثلا مساجد و اماکن مقدس همیشه برای ما جاذبه بسیار زیادی داشته است، اما در ماه رمضان بیشتر می‌شود و این برای مردم سخت است که ناچاریم به آن‌ها بگوییم که شرایط قبلی را تا نیمه اردیبهشت ادامه بدهید.

تعطیلی اماکن مقدس و مساجد تا نیمه اردیبهشت

 روحانی افزود: مواردی هم ما امروز در جلسه مورد تصویب قرار دادیم که یک مورد آن مسئله اماکن مقدس و مساجد بود که فعلاً تا نیمه اردیبهشت شرایط قبلی ادامه پیدا می‌کند تا ما باز هم جلساتی را بگذاریم.

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد: راهی ایجاد شود تا نیمه اردیبهشت بتوانیم کاری کنیم که مردم از این اماکن متبرکه بتوانند استفاده و بهره برداری کنند.

فعالیت پاساژها و مغازه‌های بازار از اول اردیبهشت 

رئیس جمهور گفت: پاساژها و مغازه‌های بازار از فردا اول اردیبهشت با رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت فعالیت خود را از سر می‌گیرند، اما اگر در بازار یا پاساژ شغل پرریسکی وجود دارد همانند رستوران، قهوه خانه و جاهایی که مردم اجتماع می‌کنند آن‌ها که پرریسک هستند همچنان تعطیل خواهند بود.

رئیس جمهور یادآور شد: به خاطر این که هنگام غروب اجتماعات زیاد نباشد تصمیم گرفتیم ۶ بعدازظهر کسب و کار در بازار و پاساژها تعطیل شود.

 روحانی افزود: رستوران‌هایی که غذای آماده درست می‌کنند مشکلی از نظر خدمات رسانی به مردم ندارند، اما این که مردم در رستوران‌ها در کنار هم بنشینند و غذا صرف کنند جزو موارد پرریسک و ممنوع است.

تعطیلی ورزشگاه‌ها تا اطلاع ثانوی

رئیس جمهور همچنین گفت: ورزشگاه‌ها و همه جاهایی که محل اجتماع است، سمینارها، کنفرانس ها، مجالس شادی، عزا، مجالس عبادی و مشاغلی که در آن‌ها اجتماع وجود دارد و پرریسک است همچنان تا اطلاع ثانوی بسته می‌ماند تا بدانیم در مراحل بعد به کجا می‌رسیم.

تمدید مرخصی زندانیان بی خطر تا پایان اردیبهشت

رئیس جمهور در ادامه از تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا برای تمدید مرخصی زندانیان بی خطر تا پایان اردیبهشت خبر داد و افزود: البته خود قوه قضائیه تصمیمات بسیار خوبی در این باره گرفته است و به آن عمل می‌کند و برخی از تصمیماتش هم فوق تصمیماتی است که این جا اتخاذ می‌کنیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: قبلا هم شرط کرده بودیم که فقط زندانیانی که آزادی شان خطری ایجاد نکند از این مرخصی بهره مند می‌شوند و اکنون نیز با همان شرط، مرخصی آنان تا پایان اردیبهشت ادامه می‌یابد.

ادامه تعطیلی مدارس و دانشگاه ها

روحانی همچنین گفت: درباره آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها تصمیم جدیدی نگرفتیم، جز اینکه دانشگاه‌ها در زمینه تحصیلات دکتری می‌توانند به شکل حضوری فعالیت آموزشی داشته باشند.
رئیس جمهور افزود: در باقی موارد، فعلا به شکل کلاس‌های مجازی باقی می‌ماند تا ببینیم شرایط در آینده چه خواهد شد.

تشویق مردم به استفاده از خودروی شخصی

روحانی در ادامه سخنانش در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، تصریح کرد: در شهرهای بزرگ همچون تهران دچار یک تضاد شدیم، اگر به مردم توصیه کنیم که با مترو و اتوبوس مسافرت داخل شهری را انجام دهند، اشکال بهداشتی است و اجرای پروتکل‌ها سخت خواهد شد و اگر هم بگوییم مردم از ماشین شخصی خود استفاده کنند، ترافیک ایجاد می‌شود.

رئیس جمهور افزود: راه دوم را انتخاب کردیم و مردم را تشویق کردیم با ماشین شخصی بیایند، البته این امر موجب ترافیک می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha