شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
سوزانده شدن اشتباهی پیکر زن مسلمان در لاکنوی هندوستان

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بزرگترین گنجینه تاریخی دریای مدیترانه کشف شد

کاوشگران با استفاده از ربات‌های پیشرفته گنجینه‌ای ارزشمند از آثار باستانی متعلق به ۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح را در مدیترانه شرقی کشف کردند.به گزارش دیلی میل، باستان‌شناسان انگلیسی در این عملیات کاوش موفق به کشف بقایای ۱۲ کشتی در بستر دریای لوانتین (Levantine Sea) شدند که از سال ۳۰۰ قبل از میلاد در مسیر حمل محموله‌های تجاری ادویه و ابریشم بین امپراطوری‌های یونان، رم و عثمانی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.بقایای این ۱۲ کشتی از صدها اثر باستانی از ظروف چینی، کوزه‌ها و پیپ گرفته تا قوری‌های قهوه مملو بود. یکی از بقایای کشف شده مربوط به یک کشتی غول پیکر قرن هفدهمی متعلق به  امپراطوری عثمانی است که گمان می‌رود در حدود سال ۱۶۳۰ میلادی در مسیر بین مصر و استانبول غرق شده باشد. گفتنی است این کشتی در زمان خود آنقدر بزرگ بود که می‌توانست دو کشتی معمولی را بر روی عرشه خود جای دهد. کاوشگران از بقایای این کشتی نیز شیشه و سرامیکی پیدا کردند که از بلژیک، اسپانیا، ایتالیا، یمن و خلیج فارس بار زده شده بودند. کشف این بقایا یک مسیر تجاری شناخته نشده باستانی برای انتقال غذا و ظروف چینی را از چین به ایران، دریای سرخ و مدیترانه شرقی آشکار کرد.شان کینگزلی باستان شناس عضو پروژه کاوش انیگما در گفتگو با رادیو ۴ بی بی سی درباره این کشف جدید گفت: از این بهتر نمی‌شود، این برای یک باستان‌شناس معادل کشف یک سیاره جدید است.

هند مسلمان آزاری را از سر گرفت

شیوع ویروس جدید کرونا باعث بهانه جویی هندوها و تشدید تبعیض علیه مسلمانان هند شده است؛ بطوری که دو نوزاد به دلیل اینکه بیمارستانهای هند از پذیرش مادرانشان به دلیل مسلمان بودن خودداری نمودند از دنیا رفتند.یک زن باردار مسلمان که برای دریافت خدمات درمانی به بیمارستان "ام‌.جی‌.ام" در شهر "جمشیدپور" ایالت "جارکند" هند مراجعه کرده بود، به علت عدم پذیرش از سوی مسؤولان بیمارستان به اتهام انتشار ویروس کرونا، نوزاد خود را از دست داد.«رضوانه خاتون» زن ۳۰ ساله مسلمان بعد از اینکه به دلیل حاد شدن کرونا دچار خونریزی شد و به بیمارستان مراجعه کرد مقامات بیمارستان از پذیرش این زن مسلمان امتناع کردند و باعث آسیب دیدن او شدند که باعث سقط فرزندش شد.وی در نامه‌ای به «همانت سورن» سروزیر ایالت جارکند نوشت: مقامات این بیمارستان با من بد رفتاری کرده و به من توهین کردند. آن‌ها من را مجبور به تمیز کردن بیمارستان کرده و با کفش مورد ضرب و شتم قرار دادند که موجب شد فرزند متولد نشده خود را در این جریان از دست بدهم.این زن مسلمان در مصاحبه با رسانه‌های هند گفت: می‌خواهم اطمینان یابم که تجربه من برای فرد دیگری تکرار نشود.به دنبال شکایت این زن مسلمان، راوی شانکار شوکلا معاون فرماندار بخش سنگ بام شرقی دستور تحقیق در خصوص شکایت این زن را صادر کرد.سوکلا گفت: یک کمیته متشکل از مقامات پلیس، مقامات دولتی و مسوولان بیمارستان ام جی‌ام تشکیل شده است و من از آن‌ها خواسته‌ام تا ۴۸ ساعت آینده گزارش کاملی ارائه دهند. اقدامات آینده بر اساس این گزارش انجام خواهد شد.«محمد شمیم» همسر رضوانه خاتون هم گفت: یک تیم پلیس به خانه ما آمده و اظهارات ما را به ثبت رسانده‌اند.پیش از این گزارش‌هایی منتشر شده بود که از تبعیض بیمارستان‌ها در ایالت گجرات میان بیماران کرونایی هندو و مسلمان و تفکیک آن‌ها از یکدیگر حکایت داشتند.مقامات دولت هند و ایالت گجرات در جنوب این کشور به سرعت این اتهامات را رد کردند.اما در اوتار پرادش یک بیمارستان اعلام کرده است که تنها در صورتی که مسلمانان به ویروس کرونا مبتلا نباشند، حاضر به پذیرش و درمان آن‌ها خواهد شد.بیانیه این بیمارستان انتقادات زیادی به دنبال داشته و باعث شکایت پلیس از این بیمارستان شده است.حدود بیست روز پیش نیز در منطقه "بھرت پور" در "راجستھان" وقتی مسؤولان یک بیمارستان از پذیرش زن باردار مسلمان امتناع کردند آن زن در داخل آمبولانس زایمان کرد اما نوزاد زنده نماند!برگزاری یک کنفرانس اسلامی در ماه گذشته در میان افزایش آمار کرونا در هند، به یک حمله همه جانبه از سوی هندوهای افراطی به مسلمانان هند تبدیل شده است. رسانه‌های هند با تبلیغ احساسات ضد اسلامی در این کشور به تنش‌های اجتماعی در هند دامن زده‌اند. در رسانه‌های اجتماعی هند پیام‌های مختلفی منتشر شده‌ است که مسلمانان را عامل انتشار ویروس کرونا در هند معرفی می‌کنند.

«کرونا» کار کتاب را به «دیوار» کشاند

صنعت نشر ایران در دو دهه اخیر با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کرده و تا مرز رکود نیز پیش رفته است. در این سال‌ها قاچاق کتاب و بحران کاغذ و فعالیت برخی ناشران موازی کار، مشکلات مهمی را برای آن دسته از ناشرانی که دغدغه فرهنگ دارند، پیش آورده بود. کار نشر در ایران صرفاً یک فعالیت اقتصادی نیست و چون درصد مهمی از آن به حوزه فرهنگ بر می‌گردد بنابراین نباید به گردش مالی زیاد در آن فکر کرد.همه مشکلات ناشران یک طرف و بحرانی که کرونا برای آنان ایجاد کرده است در طرف دیگر. طبیعی است زمانیکه اقتصاد جامعه در این دو سه ماه گریبان‌گیر بحران شود، مردم برای معاش خود مستأصل می‌شوند و در این صورت کالاهای فرهنگی جز اولین کالاهایی هستند که از سبد خانوار حذف می‌شوند. در این بحبوحه کرونایی وخامت اوضاع تا جایی پیش رفته است که بسیاری از کتابفروشی‌ها از ارائه و فروش محصولات خود درماندند.در ایام قرنطینه عاملی که می‌توانست کمک به بهبودی وضع فروش کتاب در کتابفروشی‌ها کند، تسهیل شرایط فروش اینترنتی محصولات بود. فروشگاه‌های مطرح کتاب توانستند از این فرصت به خوبی استفاده کرده و قد علم کنند. عمده این فروشگاه‌های کتاب در شهر تهران قرار دارند چراکه بازار صنعت نشر در تهران نسبتاً دارای وضعیت مناسبی است. اما در این میان، شهرهای کوچک و شهرستان‌های دیگری نیز هستند که زیر انبوهی از مشکلات مانده و نمی‌توانند از این فرصت بهره برند؛ زیرا از امکانات و تجهیزات کافی برخوردار نیستند. از طرفی این امر هزینه دوچندانی می‌طلبد. بسیاری از مدیران کتابفروشی‌ها به خصوص در شهرستان‌های دورافتاده و محروم که فاقد درآمد ثابت و مطلوبی هستند، دچار ضررهای مالی شدید شدند.در این روزها که کرونا کسب‌وکارها را برهم زده است و همه فعالیت‌های اقتصادی با تأثیر از این بحران گرفتار مشکلاتی شده‌اند، به بررسی وضع کتابفروشی‌ها در شهرستان‌های مختلف و مشکلات آنها پرداخته‌ایم. سوال مهم و اساسی اینجاست که آیا واقعاً صنعت نشر و کتاب می‌تواند از این بحران عبور کند و دوباره جایگاه مطلوب خود را به دست آورد؟ چه اقداماتی می‌توان به کار بست تا محدودیت‌ها پایان یابند و این صنعت از ورشکستی نجات یابد؟ به همین منظور خبرنگار مهر پای درد دل تعدادی از مدیران کتاب فروشی‌های شهرهای مختلف نشست و از مشکلات و دغدغه‌های آنان پرسید. ثائر جواهری در ابتکار عملی جالب قصد دارد کتاب‌های خود را به وسیله برنامه دیوار بفروشد. این کتابفروش اهل اصفهان که فروشگاهش در خیابان چهارباغ است، به مهر گفت: اکنون در حال جمع‌آوری فهرست موجود در کتابفروشی هستم تا پس از آماده شدن آن بتوانم کتاب‌های خود را آنلاین از طریق برنامه دیوار بفروشم. به علت حجم بالای کتاب‌ها ممکن است این اقدام حداقل یک ماهی زمان ببرد. قبل از فروش اینترنتی نیاز است تا تبلیغی گسترده در این زمینه صورت گیرد.

پاپ برای رهبران اروپا پیام وحدت فرستاد

،پاپ فرانسیس از رهبران کشورهای اروپایی خواست در برابر شیوع بیماری کرونا اتحاد خود را حفظ کنند.این اظهارنظر از سوی پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان پیش از نشست اتحادیه اروپا برای بررسی بسته برزگ حمایتی اقتصادی مطرح شده است.شیوع این بیماری ویروسی در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بار دیگر اختلاف بین کشورهای غنی در شمال و فقیر در جنوب قاره سبز را نمایان کرده است.پاپ فرانسیس گفت: در این دوره از زمان که ما باید بیش از هر زمان دیگری متحد باشیم، بیایید برای اروپا دعا کنیم.پاپ فرانسیس دعا کرد تا اروپا بتواند این وحدت را داشته باشد: "این وحدت و برادری که پدران بنیانگذار اتحادیه اروپا در آرزوی آن بودند."این دومین بار در طول ۱۰ روز گذشته است که رهبر کاتولیک‌های جهان نگرانی خود را درباره اتحادیه اروپا مطرح می‌کند.کشورهای شمالی اتحادیه اروپا همچنان به درخواست‌ها از سوی کشورهای فقیر جنوب برای یک صندوق بدهی مشترک به منظور تامین مالی برای مقابله با بحران مالی ناشی از کروناویروس بی اعتنا هستند.کشورهای اتحادیه اروپا که قرار است رهبرانشان نشستی به صورت ویدئو کنفرانس داشته باشند، مکررا بر سر واکنش‌های مالی به این بیماری همه گیر و مسائل مربوط به اشتراک تجهیزات پزشکی و آسیب‌های اقتصادی ناشی از آن درگیری دارند.اتحادیه اروپا قوانین و محدودیت‌های کمک‌های دولتی را در زمینه هزینه‌های عمومی و همچنین ارائه یک برنامه نجات نیم تریلیون یورویی مطرح کرده است.اما دولت‌های رم، مادرید، پاریس، لیسبون و سایر کشورها بر این باورند که این کارها کافی نیست و خواستار همبستگی بیشتر شده و این چالش را به عنوان گزینه‌ای برای موجودیت اتحادیه اروپا مطرح می‌کنند.

پادشاه سعودی ممنوعیت نماز در حرمین شریفین را برداشت

منابع خبری گزارش دادند، «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی با برگزاری نماز تراویح در مسجدالحرام و مسجدالنبی (ص) موافقت کرده است.به نوشته روزنامه الیوم سعودی، «عبدالرحمن السدیس» رییس کل امور حرمین شریفین (مسجد الحرام و مسجد النبی) اعلام کرد که با موافقت پادشاه نماز تراویح در حرمین شریفین اقامه می شود البته در ۱۰ رکعت.وی افزود: نماز تراویح تنها با حضور کارکنان حرمین شریفین اقامه می شود و نه با حضور مردم.وی در توییتی نوشته بود: حضور نیافتن نمازگزاران برای نمازهای پنج‌گانه و نماز تراویح در ایام ماه مبارک رمضان برای حفظ سلامتی زائران مطابق با توصیه‌ مقام‌های ذی‌صلاح ادامه می‌یابد.السدیس افزود: همچنین مطابق با اقدامات پیشگیرانه تصمیم گرفته شد که امسال اعتکاف در حرمین شریفین در طول ماه مبارک رمضان انجام نشود.وی اظهار کرد: ریاست حرمین شریفین در طول ماه مبارک رمضان امسال بر اقدامات پیشگیرانه، پایبندی و تشدید اقدامات بهداشتی اماکن متمرکز خواهد بود.السدیس همچنین از فعال شدن دوربین‌های حراتی در حرمین شریفین براساس آخرین فناوری خبر داد.عربستان سعودی ۱۹ مارس (۲۹ اسفندماه) گذشته در راستای جلوگیری از شیوع کرونا، اقامه نماز و حضور نمازگزاران در حرم شریفین را ممنوع کرد.تا کنون ۱۱ هزار و ۶۳۱ نفر در عربستان به کرونا مبتلا شدند و ۱۰۹ نفر نیز بر اثر ابتلا به این ویروس جان باختند.

کرونا سخنگوی وزارت اوقاف مصر را برکنار کرد

سخنگوی وزارت اوقاف مصر در پی اظهاراتی درباره باز بودن مساجد در ماه مبارک رمضان با وجود شیوع ویروس کرونا، برکنار شد.«محمد مختار جمعه» وزیر اوقاف مصر «احمد القاضی» را برکنار و خاطرنشان کرد که اظهارات وی موضع وزارت اوقاف نیست.سخنگوی وزارت اوقاف مصر گفته بود که این وزارتخانه پیشنهادی را مبنی بر باز بودن مساجد در ماه مبارک رمضان صرفا برای ائمه جماعات با هدف برگزاری نماز تراویح و بدون حضور نمازگزاران بررسی می کند.وزیر اوقاف مصر با رد این موضوع اظهار داشت: پیشنهادهایی که القاضی از آن سخن می گوید، بدون مطالعه و بررسی نشده است.وی تاکید کرد که تعلیق اقامه نمازهای  جمعه و جماعت از جمله نماز تراویح در ماه مبارک رمضان، لغو نخواهد شد.وزیر اوقاف مصر خاطرنشان کرد که این وزارتخانه، حفظ جان مردم را در تمامی تصمیم گیری های خود به عنوان یک اصل در اولویت قرار می دهد.محمد جمعه تاکید کرد که نماز تراویح در مساجد چه با حضور نمازگزاران و یا بدون حضور آنان اقامه نخواهد شد.وی خاطرنشان کردکه حفظ جان نمازگزاران بر هر چیز دیگری مقدم است.وزارت بهداشت مصر روز یکشنبه از ثبت ۱۱۲ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا و فوت ۱۵ تن دیگر خبر داد.خالد مجاهد سخنگوی وزارت بهداشت گفت که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در مصر تا روز یکشنبه به ۳۱۴۴ تن و شمار جانباختگان نیز به ۲۳۹ تن رسیده است.

موسسان وهابیت در العوامیه دست به حرمت شکنی زدند

منابع رسانه‌ای از سوءاستفاده نیروهای امنیتی عربستان سعودی از شرایط به وجود آمده ناشی از شیوع بحران کرونا در این کشور برای حرمت شکنی قبور شهدای شهر «العوامیه» خبر دادند.وبگاه «العهد» در گزارشی اعلام کرد، نیروهای دستگاه امنیتی از تاریکی شب استفاده و به قبور شهدا در شهر العوامیه بی احترامی کرده‌اند.یکی از اهالی منطقه قطیف در همین زمینه به العهد گفت، در پی شیوع کرونا قبرستان شهدا در ۲۵ مارس تا اطلاع ثانوی بسته شد و عناصر امنیتی آل‌سعود از منع آمد و شد و نبود مردم در خیابان استفاده ‌ و «تجاوز» خود را اجرایی کرده‌اند.در این گزارش آمده است: مقامات از متعهد بودن اهالی العوامیه برای باقی ماندن در منازل به دلیل شیوع کرونا سوءاستفاده کردند و مقبره شهدای تحرکات مسالمت‌آمیز را برای خالی کردن کینه کور خود انتخاب کردند. آنها به عناصر خود دستور تخریب سنگ قبرها را دادند، سنگ‌هایی که اسامی شهدا بر روی آن نوشته شده بود.بر اساس این گزارش، مقبره شامل ۲۲ قبر شهدای عوامیه بوده است و همچنان پیکر ۴۹ شهیدی که ترور یا اعدام شده‌اند به خانواده‌های آنها تحویل داده نشده است.العهد در پایان گزارش خود به تخریب قبور ائمه بقیع (علیهم السلام) به دست موسسان وهابیت در عربستان سعودی اشاره کرده و نوشته، تخریب قبور شهدای العوامیه موضوع جدیدی نیست. حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت عربستان را شیعیان تشکیل می‌دهند که عمدتاً در استان الشرقیه ساکن هستند. این استان مهمترین مرکز استخراج نفت در عربستان به شمار می‌آید.مناطق شهری استان قطیف در عربستان به دو دلیل: ترکیب جمعیتی (اکثریت شیعه) و منابع غنی اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار است. رژیم آل‌سعود نیز تحت تاثیر ایدئولوژی افراطی وهابیت، همواره شیعیان قطیف را در عربستان تحت فشارهای غیرانسانی قرار داده است و به همین دلیل شیعیان این منطقه از فوریه ۲۰۱۱ با برگزاری اعتراضات خیابانی در استان الشرقیه عربستان، بویژه در منطقه قطیف و شهر عوامیه، خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی، برخورداری از حق آزادی بیان و برگزاری اجتماع و همچنین پایان تبعیض گسترده هستند.در این تحرکات مسالمت‌آمیز، تعدادی از اهالی این منطقه به شهادت رسیدند و عده‌ای بازداشت و زندانی شدند.شیخ نمر رهبر تحرکات مسالمت‌آمیز شیعیان عربستان در سال ۲۰۱۲ بازداشت شد و در ۱۵ اکتبر ۲۰۱۵ دادگاه جنایی عربستان سعودی به دلیل اقدام علیه امنیت ملی و محاربه، به «اعدام با شمشیر و به صلیب کشیده شدن در انظار عمومی» محکوم و در ۲ ژانویه ۲۰۱۶ اعدام شد.

اظهارات جنجالی مفتی سابق مصر حاشیه ساز شد

علی جمعه، مفتی سابق مصر در برنامه‌ای در شبکه سی بی سی حضور یافت و گفت: دین معصیت را حرام کرده و آن را به عبادت ربط نمی‌دهد. روزه‌داری که با شراب افطار می‌کند روزه‌اش باطل نمی‌شود، بلکه گناه کرده است.وی افزود: آیا عاقلانه است که به کسی بگوییم روزه نگیر چون شراب‌خوار هستی. ما باید به او بگوییم تا زمانی که روزه هستی نباید شراب بخوری. ما باید او را امر به معروف و نهی از منکر کنیم نه اینکه درباره‌اش به داوری بنشینیم و حکم بدهیم.علی جمعه گفت: اگر دین آشکار کردن آنچه زنان باید پنهان سازند را حرام دانسته در روزه و دیگر مسائل نیز آن را حرام می‌کند پس حرام بودن معصیت ربطی به عبادات ندارد.اظهارات مفتی سابق مصر در ۱۵ آوریل درباره ارتباط شیوع کرونا با تکنولوژی نسل پنجم و اعتقاد بسیاری از اروپایی‌ها به این مسئله جنجال بزرگی ایجاد کرد. همین مسئله موجب شد سازمان جهانی بهداشت بیانیه رسمی صادر و این فرضیه را تکذیب کند.جمعه در یکی از برنامه‌های تلویزیونی گفته بود: پرتاب ماهواره‌ها برای راه‌اندازی شبکه‌های نسل پنجم تلفن همراه فضا را برای شیوع کرونا آماده کرده است.اما سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد، انتقال ویروس از طریق امواج رادیویی یا موبایل امکان ندارد. ویروس کرونا در کشورهایی شیوع پیدا کرده که از شبکه‌های نسل پنجم تلفن همراه برخوردار نیستند.

اعتکاف رمضانیه ی حرمین شریفین ممنوع اعلام شد

مسؤولان حرمین شریفین اعلام کردند که اعتکاف در حرمین شریفین طی ماه مبارک رمضان متوقف شده است و در جهت مبارزه با ویروس کرونا، هیچ نمازگزاری حق ندارد وارد این دو مکان مقدس شود.به نوشته روزنامه رای الیوم، مسؤولان ذی ربط همچنین اعلام کردند که نماز تراویح در مسجد الحرام و مسجد نبوی طی ماه مبارک رمضان به صورت مختصر با حضور جمعی از کارکنان این دو مکان مقدس برگزار خواهد شد.در این میان نیز وزارت امور اسلامی عربستان اعلام کرد که تعلیق برگزاری نماز جماعت در ماه مبارک رمضان در مساجد این کشور ادامه خواهد داشت مگر اینکه تصمیم دیگری اتخاذ شود.نماز تراویح از جمله نمازهایی است که اهل سنّت آن را مستحب می دانند و در هر شب از ماه مبارک رمضان نزدیک به ۲۰ رکعت آن را به جماعت اقامه می‌نمایند.

طلاب الازهر دست به تبلیغ مجازی زدند

مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر از تغییر شکل، محتوا و مضمون برنامه‌های ماه مبارک رمضان و استفاده از شبکه‌های اجتماعی «فیسبوک، تویتر و تلگرام» برای پوشش برنامه‌های مذهبی خبر داد.نظیر عیاد، دبیرکل مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر تاکید کرد که امسال، برنامه‌های ماه رمضان در نوع خود جدید و با مشورت‌های گوناگون از افراد صاحب‌نظر به دو زبان عربی و انگلیسی پوشش داده خواهد شد.وی با اشاره به راه‌اندازی بخش پاسخ به سوالات بانوان افزود: در این طرح به شکل روزانه احکام روزه‌داری و تازه‌ترین فتاوای علما از طریق اعضای مجمع به صورت صوتی و تصویری در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. همچنین زمان مشخصی برای پرسش و پاسخ زنده با استفاده از تکنولوژی‌های روز در ننظر گرفته شده است.عالم اهل سنت مصر خاطر نشان کرد: افزایش سطح معرفت دینی جوانان از سوی طلاب برادر و خواهر با تمرکز بر نهادینه‌سازی ارزش‌های اخلاقی در جامعه، حمایت از روحیه مسؤولیت اجتماعی از دیگر برنامه‌های این ستاد در ماه مبارک رمضان است.نظیر عیاد با اشاره به اهمیت محور فرهنگی در تبلیغ گفت: فرهنگ‌سازی در دوران کرونا بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و هدف از این امر، استفاده از بحران برای تحقق منفعت عمومی و رشد عقل و نیز استفاده از ظرفیت ماه مبارک رمضان در انجام فعالیت‌هایی برای سعادت دنیوی و اخروی است.دبیرکل مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر، بررسی نقش زنان در تحولات تاریخی با استناد به سیره زنان صحابه در عصر نبوی را از دیگر اهداف تبلیغ مجازی دانسته و در پایان تصریح کرد: مقابله با فتاوای انحرافی و گمراه‌کننده، ترویج فتاوای صحیح و جلسات پرسش و پاسخ آنلاین نیز در دستور کار فعالیت تبلیغی ماه رمضان قرار گرفته است.

حزب انگلیسی درخواست روزه سراسری کرد

حزب لیبرال دموکرات انگلستان روز دوشنبه از اعضا و هوادارانش خواست روز شنبه و همزمان با فرا رسیدن ماه رمضان، همراه مسلمانان روزه بگیرند.در بیانیه این حزب که دارای ۱۱ نماینده در پارلمان نیز می باشد، با اشاره به شیوع ویروس همه گیر کرونا آمده است: روزه گرفتن با مسلمانان نمونه عالی روحیه همبستگی در سایه چنین شرایط دشواری است که سراسر جهان در حال عبور از آن است.این بیانیه افزود: تجربه روزه در نوع خود منحصر به فرد خواهد بود و فرصتی حقیقی برای آزمایش احساس گرسنگی از طریق امتناع از خوردن و آشامیدن تا ساعت های طولانی است.این حزب افزود:گرسنگی در بسیاری از کشورها گزینه ای برای بسیاری نیست و به دلیل ویروس کرونا تعداد افرادی که به امور خیریه غذایی وابسته هستند، افزایش یافته است.این حزب خواستار روزه گرفتن اعضا و هوادارانش شده است که از صحت جسمی خوبی برخوردارند و هیچ مشکلی از این لحاظ ندارند.حزب مذکور همچنین آورده است که شرکت کنندگان در فعالیت روزه، تجربه و احساسات خود را از طریق سایت های اجتماعی و تحت عنوان افطار دموکرات های لیبرال به ثبت خواهند رساند.

اجلاس مجازی علما و مبلغان مراکز اسلامی انگلستان برگزار شد

سی‌وامین همایش سالانه روحانیون، ائمه جمعه، جماعات و مبلغان مراکز اسلامی انگلیس، در آستانه ماه مبارک رمضان و با توجه به ضرورت رعایت فاصله اجتماعی، با مدیریت مرکز اسلامی انگلیس در فضای مجازی برگزار شد. در این اجلاس که با هدف «بررسی ظرفیت استفاده از فضای مجازی در عرصه تبلیغ»، بیش از هفتاد نفر از علمای برجسته، روحانیون و مبلغان مراکز اسلامی انگلیس به‌صورت بر خط شرکت کردند و در زمینه تبلیغ، تحقیق و نیز آموزش در فضای مجازی به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند.حجت‌الاسلام سیدهاشم موسوی، رئیس مرکز اسلامی انگلیس در سخنانی با اشاره به تعطیلی اجباری و ناخواسته مراکز اسلامی در عرصه فعالیت‌های حضوری، این شرایط را فرصتی استثنائی برای انتقال مسیر حرکت تبلیغ از فضای فیزیکی به فضای مجازی دانست.رئیس مرکز اسلامی انگلیس افزود: با توجه به محدودیت برگزاری کلاس‌های حوزه علمیه انگلستان و کالج اسلامی لندن در فضای حضوری، تلاش کردیم از همان ابتدای شروع قرنطینه و لزوم رعایت فاصله اجتماعی، تمام دوره‌های آموزشی حوزه علمیه انگلستان را در فضای مجازی برگزار کنیم و همچنین آمادگی داریم در این زمینه به هر یک از مراکز دینی و آموزشی که نیازمند همکاری باشند خدمات مشاوره‌ای و آموزشی ارائه کنیم.حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به اهمیت حضور جوانان در مساجد و مراکز اسلامی و ورود حرفه‌ای جوانان در عرصه فضای مجازی، از همه علما، رؤسای مراکز اسلامی و نیز مبلغان درخواست کرد که با توجه ویژه به جوانان و نیازمندی‌های فکری آنان از توان آنها در این عرصه استفاده شود.رئیس مرکز اسلامی انگلیس با اشاره به راه‌اندازی ستاد هماهنگی مبارزه با بحران کرونا در این مرکز که با همکاری و هماهنگی چندین نهاد و مؤسسه اسلامی صورت گرفته است، از همه کسانی که در این شرایط حساس به کمک همدیگر آمده‌اند به ویژه علما، روحانیون و رؤسای مراکز اسلامی و مساجد و نیز جوانان و بانوان تقدیر و تشکر کرد.حجت‌الاسلام سیدفاضل میلانی دیگر سخنران این اجلاس بود که در سخنانی با تأکید بر برگزاری دوره‌های آموزشی بر خط و استفاده از اشکال تبلیغ در فضای مجازی، به ارائه راهکارهایی در زمینه تبلیغ پرداخت.وی به‌منظور توجه ویژه به جوانان و اقناع فکری آنان در مباحث اعتقادی، پیشنهاد کرد که برای تبلیغ مؤثر، بهتر است گاهی از علم مناظره در امر تبلیغ استفاده شود.حجت‌الاسلام سیدمحمد موسوی، رئیس مؤسسه ارتباطات جهانی اهل بیت(علیه السلام) و از علمای برجسته و فعال در عرصه رسانه، از دیگر سخنرانان این همایش بود که با انتقاد از ضعف شیعیان در استفاده از رسانه و فضای مجازی تأکید کرد: باید از همه ظرفیت‌ها در عرصه تشویق مردم و مراکز اسلامی در راستای استفاده هر چه بیشتر از این فضای نوظهور استفاده و کمک کنیم که تعلیمات اهل بیت(علیه السلام) به زبان‌های مختلف ترجمه و در اختیار عموم قرار گیرد.حجت‌الاسلام سیدعلیرضا رضوی، رئیس مجلس علمای شیعه اروپا به عنوان سخنران بعدی این نشست، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های شورای هماهنگی مبارزه با بحران کرونا پرداخت.وی با اشاره به مشکلات ناشی از کمبود تجهیزات و خدمات در امور تشریفات مربوط به تجهیز و تدفین اموات ناشی از بیماری کرونا گفت: بیشتر خدمات غسل و تدفین به عهده مسجد «استنمور» وابسته به جماعت خوجه‌ها و مسجد امام علی(علیه السلام) در لوتون و اداره جعفریه در جنوب لندن بوده است.مرتضی رضایی‌زاده، کارشناس فضای مجازی و رئیس بخش مجازی مرکز اسلامی انگلیس سخنران دیگر این اجلاس بود که با برشمردن دلایلی برای ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین در طراحی و اجرای فعالیت‌های اسلامی و دینی، چهار حوزه فعالیت‌های آموزشی، تبلیغی، پژوهشی و مشاوره‌ای را به عنوان حوزه‌های اصلی برای استفاده از فناوری‌های نوین برشمرد.وی در ادامه بیش از پانزده فعالیت مشخص اسلامی را که با استفاده از فناوری‌هایی از قبیل واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، اپلیکیشن‌های موبایلی و بازی‌های رایانه‌ای قابل انجام است، تشریح کرد.

بودایی‌ها مساجد هند را به آتش کشیدند

عناصر تروریستی بودایی اقدام به تخریب منابر مساجد و املاک مسلمانان در هند کردند. هندوهای افراطی با آتش کشیدن مساجد و املاک مسلمانان، آنان را مجبور به ترک خانه هایشان کردند.فعالان شبکه های اجتماعی فیلم ویدیویی از این اقدام را منتشر کرده اند که هندوهای افراطی از مساجد بالا رفته و مناره ها را تخریب کرده و خانه های مسلمانان را آتش می زنند. این در حالی است که بودایی های افراطی به مساجد و منازل مسلمانان به طور مستمر حمله می کنند. در نیمه ماه اسفند نیز هندوهای افراطی به ۹ مسجد حمله کردند و در این حملات و درگیری ها، حداقل ۵۰ مسلمان کشته و بیش از ۴۰۰ نفر نیز زخمی شدند.تجاوزها و خشونت‌ها علیه مسلمانان هند پس از تصویب قانون حقوق شهروندی در پارلمان این کشور  آغاز شد. بر اساس این قانون به همه پیروان ادیان  به جزء مسلمانان حق شهروندی داده می شود. هدف از این قانون، آواره کردن مسلمانان مهاجری است که بیش از یک قرن در هند زندگی می‌کنند و اوراق هویت هندی نیز دارند. این مسلمانان بیش از ۲۰ میلیون نفر هستند که از سایر کشورها به هند مهاجرت کرده‌اند.

اساتید و طلاب به سپاه پاسداران پیام تبریک فرستادند

جمعی از اساتید و طلاب حوزه علمیه قم در نامه ای به فرمانده سپاه به خاطر پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نور تبریک گفتند که متن پیام  به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

 سردار سرلشگر حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،سلام علیکم،ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان و آرزوی توفیق هرچه بیشتر برای سبز پوشان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نور، نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران را ابتدا به فرمانده معظم کل قوا حضرت آیت الله خامنه ای عزیز، سپس به جنابعالی و همچنین فرمانده هوافضای سپاه پاسداران، سردارحاجی زاده تبریک عرض می کنیم.قطعا پرتاب ماهواره نور، دستاوردی بزرگ و تحولی چشمگیر در عرصه فضایی برای ایران اسلامی خواهد بود که با همت دلاوران سبز پوش سپاه این اقدام انجام شد.ما جمعی از اساتید، فضلاء و طلاب حوزه علمیه قم ضمن تشکر و حمایت از پرتاب ماهواره نظامی نور، از خدای متعال مسئلت می کنیم تا شیرینی این پرتاب با از بین رفتن ویروس منحوس کورونا که إن شاء الله با همت همه مردم به زودی اتفاق خواهد افتاد، دو چندان شود.

حوزه علمیه پویش طلبگی اهدای خون به راه انداخت

طلاب و روحانیون در بحران‌های مختلف مانند سیل و زلزله نشان داده‌اند که همواره در خدمت‌رسانی به مردم پیشرو بوده‌اند و در روزهای اخیر که جامعه با بحران ویروس کرونا مواجه است، طلاب، پیشگامی خود در خدمت‌رسانی به هم وطنان را ثابت کردند تا جاییکه وزارت بهداشت در اقدامی هوشمندانه پنجمین روز از هفته سلامت را «روحانیون، نهادهای دینی و همدلی مؤمنانه در مقابله با کرونا» نام‌گذاری کرد.رهبر فرزانه انقلاب در سخنرانی اخیرشان، آحاد مردم را به رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا در ماه مبارک رمضان دعوت کردند و مطمئناً حوزویان نیز در این امر خداپسندانه پیش قدم خواهند بود.در بحران پیش آمده به دلیل شیوع این بیماری، اهدای خون در کشور کاهش پیدا کرده است و مراکز درمانی نیاز مبرمی به واحدهای خونی دارند و مطمئناً یکی از نیازمندان واقعی بیمارانی هستند که در بیمارستان‌ها به واحدهای خونی نیاز دارند و ممکن است کمبود آن آثار جبران‌ناپذیری برای هم‌وطنانمان داشته باشد.مرکز خدمات حوزه‌های علمیه از طلاب و روحانیون و خانواده‌های آنان و مردم شریف ایران دعوت می‌کند روز پنج‌شنبه چهارم اردیبهشت با حضور در پایگاه‌های انتقال خون در سراسر کشور خون خود را به روح شهدا هدیه کنند.

آیت‌الله سیستانی دست بیماران کرونایی را گرفت

منابع نزدیک به مرجعیت می‌گویند، دفتر آیت‌الله سیستانی، مرجع عالی جهان تشیع در بحبوحه بحران کرونا که جهان به ویژه مردم ایران را درگیر کرد، دست کم مبلغ ۱,۵ میلیون دلار برای کمک به درمان بیماران کرونایی در ایران اهدا کرده است.به گفته این منابع، دفتر حضرت آیت‌الله سیستانی در قم که مسئولیت آن را حجت‌الاسلام و المسلمین سیدجواد شهرستانی بر عهده دارد، این مبلغ را با اولویت دادن به بیماران کرونایی در قم که در ابتدای بحران کرونا در ایران هسته این بیماری در کشور محسوب می‌شد، اختصاص داد. با این مبلغ تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران کرونایی و با هماهنگی دفتر ایشان وارد کشور شد و در اختیار کادر وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران و بیماران کرونایی قرار گرفت. همچنین دفتر حضرت آیت‌الله سیستانی در قم، در حال ساخت بزرگترین بیمارستان در شهر مقدس قم و یکی از بیمارستان‌های بزرگ در سطح کشور است که پیش‌بینی می‌شود در صورت مساعدت عوامل مختلف درگیر در این پروژه و پیشرفت مطابق برنامه‌ها، فاز اول آن با اولویت بیماری‌های قلب و عروق، دست کم تا ۱۸ ماه دیگر راه‌اندازی شود. این بیمارستان با عنوان «بیمارستان تخصصی وفوق تخصصی نور» با پیش‌بینی ۳۵۰ تخت و دارای مرکز جامع سرطان با بخش کامل پزشکی هسته‌ای در زمینی به وسعت ۷۵ هزار مترمربع و زیربنای ۶۰ هزار متر مربع در حال ساخت است. طبق طرح، بنا بر این است که این بیمارستان فوق تخصصی یکی از مدرنترین و مجهزترین بیمارستان‌های ایران باشد.

اصلاحیه رتبه بندی فرهنگیان به مرحله اجرا رسید

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اصلاحیه نظام رتبه بندی فرهنگیان از اول فروردین ۹۹ لازم الاجراست.آقای نوبخت افزود: نظام رتبه‌بندی فرهنگیان در چارچوب قانون، اصلاح شد و آموزش و پرورش تا هفته گرامیداشت مقام معلم آن را اجرا می‌کند.رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اجرای همزمان نظام رتبه بندی و افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری در اسفند، اشکالاتی را برای فرهنگیان به وجود آورد که این اشکالات اصلاح شد.رئیس سازمان برنامه و بودجه در پایان سومین جلسه با نمایندگان تشکل‌های فرهنگیان گفت: بر اساس ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه، اجرای نظام رتبه بندی برای فرهنگیان پیش بینی شد که این نظام در سال ۹۸ اجرایی شد و از مهر سال قبل فرهنگیان در قالب رتبه‌های پنج‌گانه از مزایای مربوطه بهره‌مند شدند.محمد باقر نوبخت در خصوص تعیین تکلیف نظام رتبه بندی با تشریح مسیر طی شده در این جهت گفت: بر اساس مصوبه دولت جهت نظارت بر اجرای نظام رتبه بندی فرهنگیان کمیته سه جانبه با ترکیب وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری استخدامی تشکیل شد، و در قانون بودجه سال ۹۹ نیز موارد لازم پیش بینی شد.رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه اجرای همزمان نظام رتبه بندی و افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری در اسفند ماه اشکالاتی را به وجود آورده که خرسندی فرهنگیان را به همراه نداشت، افزود: برای اجرای وظایف قانونی سازمان برنامه و بودجه از وزارت آموزش و پرورش، نمایندگان تشکل‌های فرهنگیان و سازمان اداری و استخدامی دعوت کرد اشکالات مربوطه بررسی شود تا اگر قرار است اصلاحی انجام شود در چارچوب قانون باشد.نوبخت با ابراز تشکر از نمایندگان فهیم تشکل‌های فرهنگیان به دلیل رایزنی و کمک فکری در این ۳ جلسه، گفت: با نکاتی که نمایندگان فرهنگیان گفتند، شرایطی را فراهم خواهیم کرد که قانون از اول فروردین ۹۹ با ترمیم و اصلاح در قالب نظام رتبه‌بندی انجام شود البته آنچه آموزش و پرورش انجام داد اجرای قانون بود، اما انتقاداتی که از سوی فرهنگیان مطرح شد قابل پذیرش بود به همین دلیل اصلاحیه صورت گرفت.رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: نظام رتبه‌بندی فرهنگیان با مرمت و اصلاحی که در چارچوب قانون صورت گرفت از اول فروردین ۹۹ لازم الاجرا است و تمام معلمان در ۵ رتبه پایه، مقدماتی، ارشد، خبره و عالی از آن بهره می‌برند.نوبخت با تاکید بر اینکه آنچه برای فرهنگیان انجام می‌شود مطابق قانون است، گفت: باید گلایه کنم از افرادی که از هیچ قشر خاصی نیستند و به بهانه‌های مختلف ظاهراً در جهت پشتیبانی و حمایت از فرهنگیان تلاش می‌کنند، اما در واقع به دنبال تشویش اذهان عمومی هستند و مطالبی را مطرح می‌کنند که وجه قانونی ندارد.رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه مبنای اصلی ما قانون است، گفت: اگر فردی تصور می‌کند قانون اجرا نمی‌شود به ما مراجعه کند تا نظرات آن‌ها را بشنویم و به جای تشویش اذهان عمومی و انجام تحرکاتی در فضای مجازی که در راستای قانون هم نیست، نظرات خود را با سازمان برنامه و بودجه مطرح کنند و اگر احساس کردند اقدامات انجام شده در چارچوب قانون نیست برای استیفای حقوق خود می‌توانند به دیگر مراجع قانونی مراجعه کنند.نوبخت در پایان خاطرنشان کرد: تصمیماتی در راستای اجرای قانون برای ترمیم رتبه بندی فرهنگیان اتخاذ شد و وزارت آموزش و پروش نیز ان‌شاءالله تا هفته گرامیداشت مقام معلم آن را اجرایی می‌کند.

تکلیف بازگشایی سینماها به شنبه موکول شد

در پنجمین جلسه «کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما»که با حضور حسین انتظامی برگزار شد گزارشی از روند ثبت اطلاعات فعالان سینما که در اثر کرونا دچار آسیب شده اند در سامانه hemayat.samfaa.ir ارائه شد.تاکنون بیش از ۲هزار و ۱۰۰ نفر در این سامانه ثبت نام کرده اند و تا ساعت ۲۴ روز پنج شنبه ۴ اردیبهشت ماه امکان ثبت اطلاعات فعالان سینما فراهم است.در ادامه جلسه، بازگشایی سینماها بررسی شد و ضمن مرور تجربیات ۱۰ کشور در این حوزه مقرر شد در جلسه آینده کارگروه در روز شنبه با حضور رئیس انجمن سینماداران، پیشنهادی برای بازگشایی سینماها به منظور ارائه به ستاد ملی کرونا آماده شود.

آیت‌الله جزایری پاسخ شایعه مجازی را داد

آیت‌الله سیدمحمدعلی موسوی جزایری زعیم حوزه‌های علمیه اهواز در خصوص شایعات بی‌اساسی که به وی در خصوص امام زمان منتسب شده، اظهار کرد: مطلبی در فضای مجازی منتشر شده که با تحقیقات انجام شده مشخص شد از آثار ملحدین خارج از کشور است، به حقیر و به محضر مقدس حضرت صاحب‌الامر (عج) اهانت شد.او افزود: در این خصوص باید بگویم امام زمان واسطه فیض در این عالم است و هر برکتی در این عالم به واسطه حضور ایشان است.آیت‌الله جزایری گفت: آن بزرگوار ذخیره‌الله و در هاله‌ای از قدس در ظل عنایات خاصه، از عوارض روحی و جسمی مصون و محفوظ است.او ادامه داد: او نیازی به ما ندارد و ما همه نیازمند او هستیم و روزی خواهد رسید که همه بشریت گرداگرد آن حضرت به وحدت می‌رسند.

ادیبان ایرانی برای ملت هند پیام همدردی فرستادند

بیش از یکصد نفر از شاعران، ادیبان، استادان و نخبگان ایرانی با ارسال پیامی به ملت هند، ضمن ابراز همدردی با آنها وحدت و همیاری خود را اعلام کردند.درپیام همدردی جمعی از شاعران وادیبان ایرانی خطاب به ملت هند آمده است:پس از شیوع جهانی ویروس کرونا، وحدت و همیاری میان اقشار مختلف جوامع بشری در مقابله با بیماری کوید ۱۹ مهمترین نقش را داشته است و ما ایرانیان بسیار خرسندیم که در چنین شرایط استثنایی از ابراز همدردی شما انسان‌های شریف و با نجابت بهره‌مند بوده‌ایم.علاوه بر کمک‌های دارویی و پزشکی، پیام‌های مکتوب و تصویری حاکی از همدلی و دوستی شمار چشم‌گیری از مردم و مسئولین هند به ویژه استادان و دوستداران زبان و ادبیات فارسی در این کشور برای مردم ایران بسیار دلگرم‌کننده و امیدآفرین بوده است. به ویژه اشاره‌های درستی که در نامه‌ها و ویدئوهای فراوان  به سابقه دوستی دیرین دو ملت و همراهی همیشگی ایشان در طی هزاره‌ها داشتید، نوری از نشاط و امید و انگیزه را در دل مردم ایران روشن‌کرد.به گمان ما بخشی از موفقیت کادر درمانی و مردم ایران در مهار این بیماری فراگیر و کاهش آلام آنان، در همین پیام‌های ارزشمند دوستانه از سراسر جهان ریشه دارد.اکنون که این عارضه بشری به سوی هندوستان بهشت‌نشان نیز هجوم آورده است، ما استادان و نخبگان ایرانی در کنار دیگر اقشار و گروه‌ها از مردم ایران نهایت همدلی و احترام و ارادت خویش را به محضر شما مردم عزیز و مسئولین دلسوز هندوستان نثار می‌کنیم. ما امید فراوان داریم که کاردانی دولتمردان در کنار شکیبایی و همراهی مردم هند و بهره‌گیری از درایت و هوش و دانش استادان مسلمان و هندو در کنار یکدیگر و همدلی و همراهی بیشتر باعث خواهد شد تا شما همچون هزاره‌ها، از این گذرگاه‌ تند تاریخی و از این آزمون دشوار  نیز به سلامت عبور کنید.از صمیم قلب دعا می‌کنیم که خداوند بزرگ به پاس صفای باطن و طینت پاک‌تان، هرچه زودتر دامان هندوستان بزرگ را از لوث این بیماری منحوس پاک گرداند و روابط دوستانه و صمیانه دو ملت ایران و هند را همچون هزاره‌های پیشین مستدام بدارد.  به امید فردایی روشن و طرب‌انگیز برای شما مردم خونگرم و عزیز.سروده‌ای از بیدل دهلوی شاعر بزرگ هندوستان را حسن ختام این محبت‌نامه قرار می‌دهیم که گفت:

ز امتحان محبت درآتشیم همه       چو عود، سوختن ماست آزمودن‌ها

اجلاس میراث جهانی یونسکو به تعویق افتاد

چهل و چهارمین دوره اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو به دلیل شیوع ویروس کرونا به زمان دیگری موکول شد. اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو قرار بود از تاریخ ۲۹ ژوئن تا ۹ جولای (۹ تا ۱۹ تیر) در شهر فوژو چین برگزار شود اما به دلیل شرایط کنونی و بحران شیوع ویروس کرونا در جهان در زمان دیگری برگزار خواهد شد.اطلاعات درباره تاریخ جدید برگزاری اجلاس جهانی یونسکو به زودی اعلام می‌شود.اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو هر سال در یکی از کشورهای عضو یونسکو برگزار می‌شود و هر کشور می‌تواند یک پرونده میراث تاریخی و فرهنگی و یک پرونده میراث طبیعی برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو معرفی کنددر این اجلاس قرار بود پرونده «کریدور راه‌آهن شمال به جنوب» به عنوان میراث تاریخیِ ایران بررسی شود، پرونده‌ای که به دلیل در برگرفتن محدوده بزرگی از میراث طبیعی، فرهنگی و طبیعی، برای وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از اهمیت زیادی برخوردار است.

کافه رادیو بازگشایی شد

برنامه فرهنگی هنری «کافه رادیو» که سال‌های قبل با صدای ماندگار مرحوم «مهران دوستی» از رادیو جوان پخش می‌شد و پس از درگذشت وی تعطیل شد، به انتن این شبکه رادیویی بازگشت. برنامه فرهنگی هنری «کافه رادیو» سال‌های قبل با صدای ماندگار مرحوم «مهران دوستی» از رادیو جوان پخش می‌شد که پس از درگذشت وی، این برنامه تعطیل شد؛ اما در سال جدید گروه برنامه ساز «کافه رادیو» تصمیم گرفتند تا بار دیگر این برنامه را با همان فضای دلنشین و میزهای مختلف از ابتدای اردیبهشت ماه ۹۹ به روی آنتن رادیوجوان بفرستند تا نام و خاطره مهران دوستی تا همیشه در یادها زنده بماند.مهمان روز اول این برنامه دکتر اللهیاری مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که پیرامون کنسرت‌های آنلاین در روزهای شیوع کرونا با شنوندگان رادیوجوان صحبت کرد و افزود: در روزهای تعطیلی برنامه‌های فرهنگی، اجرای کنسرت‌ها در فضای مجازی به صورت خودجوش انجام شد؛ همچنین وزارت ارشاد در تلاش است تا مبلغی را به عنوان ضرر و زیان به اصحاب هنر بپردازد که طرح آن تقدیم مجلس شورای اسلامی شده و در کمیسیون اقتصادی در حال بررسی است. این کمک به صورت قرض‌الحسنه یا کمک بلاعوض یا در قالب پرداخت حق بیمه شاغلان حوزه فرهنگ و هنر، سعی در جبران بخشی از ضرر ناشی از کرونا در این حوزه را دارد.«کافه رادیو» با تهیه کنندگی «مهدی شاه‌رضایی» و گویندگی علیرضا کنگرلو و همکاری جمعی از برنامه‌سازان جوان، شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۵ از ایستگاه رادیویی جوان به روی آنتن می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha