جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/مصاحبه وبازدید -حجت الاسلام والمسلمین وحید پور مدیر موسسه احکام

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور گفت: صدها حدیث و روایت در کتاب های معتبر روایی و حدیثی درباره روزه داریم که به ابعاد گوناگون روزه پرداخته شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور با حضور در رسانه رسمی حوزه های علمیه به ارائه احکام و مسائل شرعی ماه مبارک رمضان پرداخته که همه روزه صوت و متن سخنان این کارشناس احکام تقدیم نگاه شما می شود.

- اشاره
حجت الاسلام والمسلمین حسین وحید پور سال ۱۳۳۸ در شهر تهران به دنیا آمد. وی پس از گذراندن دوره تحصیلات ابتدایی و راهنمایی، وارد حوزه علمیه قم شد و از محضر اساتید بزرگواری همچون از جمله مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ جواد تبریزی کسب فیض کرد.
این کارشناس فقه و احکام همکاری خود را با رسانه از سال ۱۳۸۲ به عنوان نماینده دفتر فقهی مرحوم آیت الله شیخ جواد تبریزی با رادیو معارف آغاز کرد و هم اکنون مدیر ستاد ترویج احکام است.

بسم الله الرحمن الرحیم

در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان هستیم و ان شاءالله بناست که احکام این واجب مهم الهی را در طول این ماه شریف در روزهای این ماه مبارک برای شنوندگان عزیز داشته باشیم.

در این جلسه به آیات و روایاتی که اهمیت روزه ماه مبارک رمضان را متذکر می شود، اشاره می کنیم که یکی از راه های اهمیت دادن به واجبات این است که ما شناخت و معرفتمان نسبت به آن واجب بیشتر شود؛ بنابراین بجاست که روزه داران مقداری به آیات و روایاتی که زیربنای این واجب الهی است، توجه کنند.

آیات زیادی درباره روزه در قرآن شریف داریم که یکی از آنان آیه مشهوری است که بسیاری از شنوندگان این آیه را حفظ هستند.

خداوند متعال در آیه ۱۸۳ سوره بقره فرموده است:

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ/ ای افرادی که ایمان آورده اید! روزه بر شما نوشته شده، همان گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد تا پرهیزکار شوید».

این آیه گویای این مطلب است که حتی اقوام گذشته هم مکلف به روزه بوده اند و روزه علاوه بر آثار جسمی، آثار روحی نیز داشته و نردبان تقرب الی الله است.

همچنین صدها حدیث و روایت در کتاب های معتبر روایی و حدیثی درباره روزه داریم که به ابعاد گوناگون روزه پرداخته شده است.

امام صادق علیه السلام فرمودند: «حکمت اینکه خدای متعال روزه را واجب کرده؛ برای این است که غنی و فقیر در یک مقطعی از زندگی احساس تساوی کنند»؛ یعنی همانطور که فقیر از جهت فشار زندگی ناراحتی دارد، غنی نیز با روزه درد دردمندان را احساس نماید.

حضرت فرمود: «کسی که بی نیاز است، هیچگاه احساس گرسنگی را همانند فقرا احساس نکرده است تا اینکه به فقیر رحم و مروتی داشته باشد؛ چون ثروتمند هر وقت چیزی را اراده کند در دسترس او هست».

خدای متعال خواست که ثروتمندان هم احساس کنند نیاز نیازمندان و فقرا را تا اینکه دل آنان به رحم آمده و گرسنگان را نیازمندان را رسیدگی کنند؛ این یکی از حکمت های وجوب روزه است.

روایات فراوان دیگری نیز وجود دارد که در طول احکام هر روز، به یک روایت خواهیم پرداخت که فضیلت روزه داری، آثار معنوی روزه داری و ... چیست.

در برخی از روایات آمده که اعمال، خواب، عبادت و ... ماه مبارک رمضان هم ویژه است و در روایتی از امام علی علیه السلام آمده است که: « نَومُ الصائمِ عِبادَةٌ، و صَمتُهُ تَسبیحٌ، و دُعاؤهُ مُستجابٌ، و عَمَلُهُ مُضاعَفٌ. إنّ للصائمِ عِندَ إفطارِهِ دَعوَةً لا تُرَدُّ/ خوابِ روزه دار عبادت است و خاموشی او تسبیح و دعایش پذیرفته و عملش دو چندان. براستی که برای روزه دار به هنگام افطار دعایی است که در درگاه خدا ردّ نمی شود».  

امیدواریم که همه ما آمادگی ورود به ماه مبارک رمضان را داشته باشیم و معارفی که مربوط به رمضان است را دقت داشته و به احکام خاص روزه داری توجه نماییم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

برای شنیدن صوت سخنان این کارشناس احکام، بر روی عکس این خبر کلیک نمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha