جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 897108
۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
حجت الاسلام و المسلمین قاسمی نیا

حوزه/ در ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۱هجری قمری که به دلیل شیوع بیماری کرونا ویروس منحوس؛ مردم از فیض حضور در مساجد برای برپایی نماز جماعت و گفتن و شنیدن اذان محروم هستند؛ شایسته است از روز اول ماه مبارک رمضان فرهنگ توحیدی و انسان ساز بانگ اذان با رسیدن وقت نماز ؛ توسط یکی از اعضای خانواده احیا شود

به گزارش خبرگزاری حوزه ، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا قاسمی نیا از طلاب حوزه علمیه و معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم در یادداشتی به نکاتی در آستانه حلول ماه مبارک رمضان پرداخته که به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
ترویج فرهنگ هر خانه؛ یک موذن!

حضرت امام صادق علیه السلام به نقل از پیامبر خدا حضرت محمد صلی الله علیه و آله می فرماید، هرکسی برای خداوند اذان بگوید خداوند ثواب چهل هزار شهید و چهل هزار صدیق به او می دهد و به شفاعت او چهل هزار گناهکار رامی بخشد و روانه بهشت می کند!

بدانید وقتی موذن بگوید اشهدان لا اله الا الله نود هزار فرشته بر او صلوات می فرستند و برایش استغفار می کند و در روز قیامت در سایه عرش خداست تا خداوند از حساب مردم فارغ

شود و چهل میلیون فرشته ثواب گفتن اشهدان محمدا رسول الله  را ثبت می کنند!

در روایات وارد است که اذان گویان با پیامبران و صدیقان و شهیدان محشور هستند!

زمانی که ملائکه صدای اذان را از اهل زمین می شنوند می گویند: این صدای امت محمد صلی الله علیه و آله است که به یگانگی‌ خداوند اقرار می کنند و آن ملائکه تا پایان نماز برای افراد این امت استغفار می کنند!

فضیلتی مؤکد و فراموش شده

از حضرت امام محمدباقر علیه السلام  روایت شده که :هرکس  برای خدا ده سال اذان بگوید خداوند او را می آمرزد و هر تر و خشکی که صدایش را بشنود او را تصدیق می کند!

اذان گویان در روز قیامت از همه مردم گردنشان بالاتر و سرافراز هستند درحالی که به لا اله الا الله شهادت می دهند.

از بس موذنین جایگاه ممتازی دارند در روز قیامت خطاب شود که اذان گویان کجا هستند!؟ و در روز قیامت از حساب و فزع اکبر و صیحه آسمانی ترس و وحشت ندارند!

از حضرت امام رضا علیه السلام واردشده که فرمودند: کسی که در خانه خود اذان بگوید با این کار؛ شیطان را فراری می دهد! و فقر و نداری و مریضی و فرزنددار نشدن؛ با گفتن اذان درمان می شود و توسط نسیمی، صدای اذان به آسمان می رود!

نماز ستون دین و پرچم اسلام ونشان بندگی می باشد و برای  اعلام رسیدن وقت برپایی آن بسیار مناسب و شایسته است تا خانه های خود را از بانگ اذان نورانی سازیم و در میان  اعضای هر خانه یک نفر به گفتن اذان بپردازد و با صدای خوش  و نوای  دلنشین و قرائت صحیح قیام کند.

رهبر عزیز و حکیم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای مدظله العالی همگان را به ترویج گفتن اذان توصیه می کنند و می فرماید: اذان از حنجره اشخاص خوش صدا در همه جا پخش شود و هیچ شهر و محله ای محروم از آهنگ اذان نماند!

یکی از معروفات و فضیلت های از یاد رفته؛ گفتن اذان زنده و حلقومی هست! که می توانیم در اوقات نماز در هر جایی که هستیم  با گفتن اذان  در امر احیای آن پیش گام باشیم! و از پاداش های بی شمار برای اذان گویان بهره مند شویم!

اذان؛ اعلان وقت نماز و مناجات با پروردگار و دعوت به سوی خدای متعال است و کسانی که به این امر اقدام می کنند برگزیدگان انسان ها هستند!

موضوعی که لازم است به آن توجه گرد د این که، نباید به اذان پخش شده، از رادیو و تلویزیون و یا بلندگو های مساجد بسنده کرد!! و نباید گفتن اذان را دور از شان و شخصیت خود بدانیم! بلکه باید براین امر افتخار کنیم و همگان باید به این مستحب موکد توجه نماییم!

در ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۱هجری قمری که به دلیل شیوع بیماری کرونا ویروس منحوس؛ مردم از فیض حضور در مساجد برای برپایی نماز جماعت  و گفتن و شنیدن اذان   محروم هستند؛ شایسته است از روز اول ماه مبارک رمضان  فرهنگ توحیدی و انسان ساز بانگ اذان  با رسیدن وقت  نماز ؛ توسط یکی از اعضای خانواده  احیا شود و با حضور در فضای باز و یا میان خانه به انجام این فضیلت فراموش شده اقدام کند و سایر اعضای خانواده کلمات و جملات اذان را بازگو کنند!

زیباترین خاطرات ناب؛ در وقت فرارسیدن نماز؛ از صوت دلنواز معنوی اذان رقم می خورد که عطر عاشقی و بندگی در فضای خانه و محله و محل زندگی رقم می خورد! آن زمانی که می گوییم  بشتاب به سوی نماز و بشتاب به سوی رستگاری  و بشتاب به  سوی برترین کارها!

بیاییم در ماه مبارک رمضان امسال؛ از هر خانه یک نفر با صوت  و قرائت دلنشین و صحیح  به بانگ توحیدی اذان اقدام کنیم تا فرهنگی فراگیر ایجاد شود و در طول سال تداوم یابد! و جوانان و نخبگان  و کسانی که در اجتماع انگشت ها به سویشان نشان رفته سبقت گیرند و پیش قدم شده و الگویی برای همگان شوند.

محمدرضا قاسمی نیا قم چهارم  اردیبهشت ۱۳۹۹

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha