جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمد حاج ابولقاسم دولابی

حوزه/ بر اساس حدیثی از امام صادق علیه‌السلام، زمانی می‌رسد که با مشکلات و شبهاتی روبرو شوید که علم و امامی برای رهایی و هدایت وجود نداشته و برای نجات باید با ذکر «یا اَللَّهُ یا رَحْمنُ یا رَحِیمُ یا مُقَلِّبَ القُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلی دِینِکَ» به خداوند متعال متوسل شویم و از او یاری جوییم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابولقاسم دولابی در ویژه برنامه تفسیر قرآن کریم که از رسانه ملی منعکس می‌شود، با اشاره به اینکه قرآن کتاب مقاومت و کتابی برای افرادی است که اهل استقامت هستند، اظهار کرد: آیات این کتاب به انسان درس مقاومت می‌آموزد.

وی اضافه کرد: این موضوع که قرآن کتاب عرفان و حماسه است یکی از مهم‌ترین مسائل در حوزه مقاومت بوده و مؤمنی که با قرآن انس دارد در یک دست سلاح و دست دیگر قرآن را دارد؛ مؤمنی که مورد تربیت قرآن باشد روزها مانند شیر در نبرد و شب‌ها در تضرع و التجا به درگاه خداوند التماس می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اوج این درهم آمیختگی حماسه و عرفان در آخرین آیه سوره بقره قابل مشاهده است، ابراز کرد: پیامبر اسلام(ص) در معراج درخواست‌هایی از خداوند کردند که پیروزی بر دشمنان و عفو مردم از جمله آن‌ها بود و این بدین معناست که پیامبر(ص) در اوج دیدار با خداوند به فکر غلبه بر دشمنان بودند.

وی با بیان اینکه دعا نتایج بسیاری ازجمله افزایش امید و غلبه بر دشمن دارد، مطرح کرد: کسی که دست به دعا بر می‌دارد و دعا می‌خواند، می‌داند هیچکس غیر از خداوند کاره‌ای نیست؛ امیرالمومنین(ع) فرمودند: آگاه‌ترین مردم نسبت به خداوند افرادی هستند که چیزی از خدا می‌خواهند و دعا می‌کنند.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: مؤمنی که دست به دعا بر می‌دارد از یک تکیه‌گاه قوی برخوردار است و همین موضوع باعث می‌شود در مقابل دشمن کمر خم نکند.

وی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) فرمودند دعا سلاح مؤمن، ستون دین و نور آسمان‌ها و زمین است، عنوان کرد: انسان در طول زندگی در مواجه با شبهات و شهوات امکان لغزش دارد اما زمانی که دست به دعا بلند می‌کند و یک خلوت عاشقانه با خداوند خود به وجود می‌آورد در مسیر خود ثابت قدم خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه دعا ایمان را در قلب مؤمنان تثبیت می‌کند، خاطرنشان کرد: قطعا زمانی که ایمان و امید در قلب مؤمنان افزایش یابد دشمن نمی‌تواند بر آن‌ها غلبه کند.
 

از فواید دعا آشنایی با معارف اسلامی است
وی با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه‌السلام مبنی بر اینکه تاثیر دعا از تاثیر نیزه و شمشیر بیشتر است، تصریح کرد: در آیات متعددی از قرآن کریم پیامبران از خداوند درخواست کمک برای پیروزی در جنگ با دشمنان می‌کنند که به عنوان نمونه می‌توان به آیه ۱۴۷ سوره آل عمران اشاره کرد که خداوند در این آیه به زندگی برخی پیامبران اشاره داشته و در جواب دعای آن‌ها برای پیروزی بر دشمنان؛ پیروزی در دنیا و پاداش در آخرت را اعطا نموده است.

این استاد برجسته حوزه علمیه افزود: در آیات متعددی از قرآن کریم حضرت موسی(ع)، حضرت نوح(ع)، حضرت لوت(ع) و دیگر پیامبران برای پیروزی مقابل دشمنان دعا کردند و خداوند بلافاصله در آیات بعدی استجابت این دعاها را برای ما بازگو کرده است و این یعنی اگر دعا کردید خداوند قطعا پاسخ شما را خواهد داد.

وی با بیان حدیثی از امام صادق علیه‌السلام مبنی بر اینکه به زودی با مشکلات و شبهاتی روبرو می‌شوید که علم و امامی برای هدایت ندارید و برای نجات باید این دعا را بخوانید «یا اَللَّهُ یا رَحْمنُ یا رَحِیمُ یا مُقَلِّبَ القُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلی دِینِکَ»، تصریح کرد: از فواید دعا محفوظ شدن ایمان ما است به ویژه در این دوران که فضای مجازی به قتلگاه جوانان و نوجوانان ما تبدیل شده و ما باید برای نجاتشان دست به دعا برداریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم اضافه کرد: پیامبر اسلام(ص) به جمعی فرمودند؛ آیا می‌خواهید سلاحی برای اینکه شما را نجات دهد و روزی شما را افزایش دهد به شما معرفی کنم، گفتند بله و رسول خدا(ص) ادامه دادند که صبح و شب دعا بخوانید و خداوند را از یاد نبرید.

وی با بیان اینکه اگرچه درب حرم‌های مطهر بسته است اما تقریبا در تمام ساعات شب و روز امکان برقراری ارتباط معنوی با استفاده از قاب تلویزیون با حرم‌های مطهر وجود دارد، یادآور شد: همانطور که امام ما فرمودند ما مفتخریم که ادعیه حیات‌بخش که آن را قرآن می‌خوانند از ادعیه معصومین ما است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم ادامه داد: رهبر انقلاب در تعبیری فرمودند که امیرالمومنین(ع) آن مرد شجاع و دلیر که در میدان جنگ زبان‌زد است وقتی در محراب عبادت قرار می‌گیرد اشک می‌ریزد و به خود می‌پیچید و این برای ما درس است.

مدیر مرکز تخصصی فقه نظام با اشاره به اینکه در ایامی که درگیر بیماری کرونا هستیم دعا بسیار موثر و تاثیرگذار است، ابراز کرد: مقام معظم رهبری نیز به این مهم توجه کرده و سفارش کردند دعای هفتم صحیفه کامله را بخوانیم، دعایی که امام سجاد علیه‌السلام برای برون رفت از مشکلات به ما آموختند.

وی در پایان طی سخنانی از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی یاد کرد و گفت: انس به دعا و مناجات بود که کار این شخصیت را به جایی رساند که رئیس جمهور آمریکا می‌گوید قاسم سلیمانی دشمن من است اما برای او احترام خاصی قائل هستم؛ همین ارتباط با خدا و مناجات بود که وزیر خارجه آمریکا می‌گوید اگر برای یک‌بارهم که شده مایلم قاسم سلیمانی را ببینم و همین ارتباط و انس با خداوند بود که این شهادت شیرین را برای سردار سلیمانی به ارمغان آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با تاکید بر اینکه دعا رمز پیروزی جبهه مقاومت است، اظهار کرد: ان‌شاءالله خداوند توفیق بیشتر برای انس با دعا و مناجات را به ما اعطا کند تا بتوانیم به موفقیت برسیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha