پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کتاب

حوزه/ مبادی تصدیقیه از نظر منطقی‌ها یکی از اجزاء علم است که سبب می‌شود در پرتو آگاهی از آن، به نسبت موجود در مسائل علم، یقین تحصیل کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام علیرضا سبحانی در بیان اهمیت و جایگاه علم اصول و کتاب «الوسیط» گفت: اگر دانش منطق، جزء مبادی تصدیقیّه کلام و فلسفه است به خاطر این است که بر اثر احاطه بر انواع قضایا و احکام آنها از عکس مستوی و عکس نقیض و اشکال اربعه، می‌توان به نسبت‌ موجود در مسائل این دو علم یقین پیدا کرد و به اصطلاح تصدیق نمود.

از این لحاظ از روزی که اجتهاد در میان اصحاب پیشوایان معصوم (ع) و یا پس از درگذشت آنان رواج پیدا کرد مسائل اصول فقه به تدریج پی‌ریزی شد و در هر عصری رو به فزونی نهاد و تکامل یافت، و در عصر معاصر به فضل شخصیت‌های عظیم علمی، تکامل بیشتری پیدا کرده و کتاب‌ها و رساله‌های فراوانی در آن نوشته شده است. 

اخیراً‌ استاد محترم والد گرامی حضرت آیت‌الله سبحانی که سالیان درازی به تدریس این علم پرداخته‌اند دو کتاب به نام‌های «الموجز» و «الوسیط» نوشته که با توجه به شرائط حاکم بر حوزه نتیجه‌بخش بوده است.

 خوشبختانه کتاب نخست سالیان درازی است که در حوزه‌ها تدریس می‌شود و شروحی بر آن نوشته شده است و اما درباره کتاب «الوسیط» برخی اظهار کرده‌اند بر این کتاب شرحی نوشته نشده است.

لذا اینجانب با بضاعت کمی شرحی بر آن نوشته که جلد اول آن تقدیم به دانش‌پژوهان اصول فقه تقدیم می‌شود به امید آنکه مورد توجه اساتید محترم قرار گیرد و دانش آموختگان از آن بهره‌مند شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha