شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
پویش

حوزه/ دپارتمان کلام و فلسفۀ موسسۀ بین المللی فرهنگ و تمدّن، پویشی را با عنوان بررسی نکات دینی ویروس کرونا در سطح ۳۲ کشور جهان از جمله ایران،‌ انگلستان، ایتالیا، فرانسه، کانادا و قاره آفریقا برگزار کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان و مطرح شدن پرسش های فراوان دینی در سایه این بیماری، دپارتمان کلام و فلسفۀ موسسۀ بین المللی فرهنگ و تمدّن، پویشی را با عنوان بررسی نکات دینی ویروس کرونا در سطح ۳۲ کشور جهان از جمله ایران،‌ انگلستان، ایتالیا، فرانسه، کانادا، قاره آفریقا برگزار می‌کند.

دکتر مرتضی کریمی رئیس دپارتمان کلام و فلسفۀ موسسۀ بین المللی فرهنگ و تمدّن درباره این پویش جهانی گفت: چنان که همه می دانیم، شیوع ویروس کرونا، تاثیرات عمیقی بر مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، دینی و سیاسی مردم تمام جهان گذاشته است. از بُعد دینی، گرچه بشر در طول تاریخ خود، با انواع بیماری ها، بلایای طبیعی و شرور انسانی مواجه بوده است، گستردگی جهانیِ ویروس کرونا و ویژگی های خاصّش، چالش های نوینی برای دین باوران پدید آورده است؛ گویی مسالۀ شرّ، مثال فوق العاده جذاب جدیدی برای خود یافته است.

وی افزود: از سوی دیگر، بسته شدن مراکز عبادی و معنویِ پیروان ادیان مختلف، برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، جنبۀ جدیدی به این ویروس نوظهور داده است. دین باورانی که زمانی برای دعا و رفع بلا، حضورشان در این مراکز بیشتر می شد اینک مجبورند برای مبتلا نشدن به این بیماری، از فیض این اماکن معنوی نیز محروم شوند.

کریمی خاطرنشان کرد: ویروس کرونا، سوالات جدیدی را پیش روی فقه اسلامی نیز گذاشته است؛ از احکام مربوط به غسل، کفن و دفن گرفته تا حکم بستن مساجد و مشاهد مشرّفه، برگزاری مراسم حجّ، دیه و قصاص و ضمان شرعی در صورت مبتلا کردن دیگران و نیز مسائل مربوط به فقه طب و فقه عقود.

وی ادامه داد: اخلاق و کرونا، دیگر موضوعِ جدیدِ برآمده از این پدیدۀ نوظهور است. در حالی که نگاه بعضی از سیاستمداران به گروه هایی از بیماران، اخلاق را به چالش کشیده، دیدگاه و عملکرد گروهی دیگر از سیاستمداران، دین باوران و اخلاق گرایان، جلوه های زیبایی از اخلاق را به منصّۀ ظهور رسانده است.

رئیس دپارتمان کلام و فلسفۀ موسسۀ بین المللی فرهنگ و تمدّن گفت: در حوزۀ تعلیم و تربیت نیز از یک سو، مبانی و رویکردهای مختلف، نگاه متفاوتی به این پدیده داشته اند و از سوی دیگر، بحث های متعدّدی دربارۀ چالش کرونا برای حوزه های تعلیم و تربیت و نیز نهادهای راهبری آن صورت گرفته است.

کریمی ادامه داد: از بدو شیوع این بیماری، طرحی را تحت عنوان پویش بررسی نکات دینیِ ویروس کرونا در دست بررسی قرار دادیم و موازی با تکمیل این طرح، مذاکراتمان را با جمعی از بهترین کارشناسان حوزۀ الهیات، در جهت تدوین هرچه بهتر و جامع تر این طرح آغاز نمودیم.  در این راستا، با دانشگاه ها و مراکز علمی داخل و خارج از کشور، بنای همکاری نهادیم و در چندین کشور، نمایندگان آکادمیک مستقر کردیم تا هرچه بیشتر بتوانیم نظر اساتید، دانشجویان و پژوهشگران را در ارتباط با این مهمان ناخوانده در سطح کلان دریافت کنیم و برنامه های تحقیقاتی و علمی‌ مرتبط با این موضوع را در مراحل بعدی هدف گذاری کرده و به مرحله ی اجرا برسانیم.

وی افزود: امروز نتیجه یک ماه تلاش شبانه روزی دو تیم چندین نفره اجرایی و علمی، عملیاتی شدن این پویش به طور مستقیم در کشورهای ایران،‌ انگلستان، ایتالیا، فرانسه، کانادا، قاره آفریقا و شماری از کشورهای دیگر (مجموعا بیش از ۳۲ کشور) است.

در این پویش، پردیس فارابی دانشگاه تهران به عنوان یکی از مراکز علمی برتر کشور، کالج اسلامی‌ لندن به عنوان یک مقر آکادمیک و پیشرو در انگلستان و سازمان اجلاس جوانان جهان به عنوان رکنی پویا و فعال در عرصه ی بین الملل با ما همکاری دارند.

در بیانیه این موسسه آمده است: با توکّل بر خدا و استعانت از اهل بیت (ع)، این پویش را آغاز می کنیم:

* به عنوان پیرو یکی از ادیان جهان یا به عنوان یک بی دین، نگاه شما به این مساله از نقطه نظر دینی (کلامی، فلسفی، فقهی، اخلاقی و تربیتی) چیست؟

* آیا کووید ۱۹ را چالش جدیدی برای پیروان ادیان الهی می دانید؟ پاسخ شما به این چالش احتمالی چیست؟

* به باور شما، نوع پاسخ ادیان مختلف به این سوال، چه تفاوت هایی می تواند داشته باشد؟ آیا می توان پاسخ های یک دین را بر پاسخ های دین دیگر ترجیح داد؟

* دیدگاه شما دربارۀ سوالات جدیدی که این پدیدۀ نوظهور برای فقه اسلامی پدید آورده چیست؟

* جایگاه اخلاق و تربیت را در شرایط موجود چگونه ارزیابی می کنید؟

از تمام دانشجویان، اساتید، اندیشمندان و صاحبنظرانِ ادیان مختلف و نیز منکران دین، دعوت می کنیم به پویش ما بپیوندند و نقطه نظرات ارزشمند خود را با ما و تمام مخاطبان جهانیِ ما در میان بگذارند. لطفا در قالب ویدیوی کوتاه (حداکثر ۵ دقیقه) به ما از آن چه در ذهنتان دربارۀ کروناویروس می گذرد بگویید؛ سوالاتتان را مطرح کنید تا احتمالا در سخنان دیگران، جوابشان را بیابید؛ سوالات دیگران را بشنوید و جواب های خود را برای استفادۀ همگان با ما در میان بگذارید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha