جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
ماه رمضان

استاد حوزه علمیه خراسان گفت: باید تلاش کنیم در این ماه خدا که بهترین فرصت برای تمرین خوش‌اخلاقی است، مشمول این دعای پیامبر باشیم که فرمود: «اَللّهُمَّ حَسِّنْ خُلْقی ...».

حجت‌الاسلام حسین عبداللهی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با تأکید بر بهره‌گیری از فرصت معنوی ماه رمضان برای ارتقای فردی و اجتماعی، اظهار کرد: ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای تمرین خوش‌خلقی در حیات فردی و اجتماعی است.

وی افزود: اگر انسان ارزش و اهمیت حسن خلق را بداند دیگر تعجب نمی‌کند که چرا معصوم به‌صراحت می‌فرمایند: «حُسْنُ الْخُلْقِ رَأْسُ کُلِّ بِرٍّ» و حتی بالاتر: «الإْسْلامُ حُسْنُ الْخُلْقِ».

حجت‌الاسلام عبداللهی تصریح کرد: باید از شرّ بداخلاقی به خدا پناه ببریم؛ زیرا «إِنَّ سُوءَ اَلْخُلُقِ لَیُفْسِدُ اَلْإِیمَانَ...»؛ سوء خلق ایمان را تباه می‌کند.

وی افزود: ایمان ریشه و اساس انسانیت است و آسیب دیدن آن خیلی خطرناک است، لذا وقتی به پیامبر خبر دادند که زنی را می‌شناسیم که شب‌ها عبادت می‌کند و روزها روزه می‌گیرد؛ ولی بداخلاق است و همسایگان را با زبان آزار می‌دهد، حضرت فرمود: «لا خَیْرَ فیها، هِیَ مِنْ اَهْلِ النّارِ»؛ یعنی خیری در آن زن نیست، او جهنمی است.

حجت‌الاسلام عبداللهی ادامه داد: نقل است شخصی خدمت رسول خدا رسید و روبروی حضرت قرار گرفت. سؤال کرد: دین چیست؟ حضرت فرمود: حسن خلق! این شخص دوباره از طرف راست حضرت آمد و عرض کرد: دین چیست؟ حضرت فرمود: حسن خلق، بار دیگر از طرف چپ آمد و پرسید: دین چیست؟ حضرت فرمود: حسن خلق. باز از پشت سر حضرت آمد و عرضه داشت: دین چیست؟ حضرت به طرف او برگشت و فرمود: دین این است که خشم و غضب خود را مهار کنی.

وی افزود: وقتی از محضر امام صادق (ع) درباره حدّ و اندازه حُسن خلق و خوش‌اخلاقی پرسیده شد، حضرت فرمودند: «تُلِینُ جَانِبَک وَ تُطِیبُ کلاَمَک وَ تَلْقَی أَخَاک بِبِشْرٍ حَسَنٍ» و تأکید کردند حُسن خلق این است که نسبت به مردم با ملایمت و مدارا و نرمی و مهربانی برخورد کنید، خوش‌صحبت باشید و با برادرانتان با روی گشاده و چهره خندان دیدار کنید.

این استاد حوزه در خاتمه اظهار کرد: ان شاء الله در این ماه خدا که بهترین فرصت برای تمرین خوش‌اخلاقی است، مشمول این دعای پیامبر باشیم که فرمود: «اَللّهُمَّ حَسِّنْ خُلْقی ...».

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha