پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گلستان

حوزه/ در اولین جمعه ماه مبارک رمضان ائمه جمعه استان گلستان، در خطبه های مکتوببر ضرورت تکریم معلمان و رسیدگی به وضعیت کارگران تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، در اولین جمعه ماه مبارک رمضان ائمه جمعه گلستانی خطبه هایی را به صورت مکتوب ایراد کردند که به شرح ذیل است:

* ذکر و یاد الهی برای اعتلای روحی فردی و اجتماعی بسیار موثر است

حجت الاسلام دلبری، امام‌ جمعه شهرستان گالیکش، یکی از بهترین راه های به دست آوردن تقوا و کسب محبت خدا را روزه‌داری معرفی کرد و گفت: یکی از بزرگترین درس های جاودانه قرآن، نهراسیدن و ایستادگی در برابر دشمنان است .

وی با بیان این که قرائت قرآن، اقامه نماز و ذکر و یاد الهی برای اعتلای روحی فردی و اجتماعی بسیار موثر است، بیان کرد: ترس از خدا به معنای رعایت حلال و حرام و قوانین شرعی و حرکت در مسیر شریعت است که نقطه محوری رفع مشکلات و پیروزی است.

امام‌ جمعه شهرستان گالیکش همچنین با اشاره به شکل گیری مجلس یازدهم، اظهار کرد: شرایط مجلس آینده و ترکیب آن می‌تواند تبدیل به بهترین فرصت برای پیشبرد گفتمان انقلاب و رفع مشکلات اقتصادی و فرهنگی کشور باشد .

وی با اشاره به انرژی موجود و متراکم مورد نیاز برای جهش تولید در اقتصاد ایران، چشم انداز بازار نفت را چشم انداز چندان روشنی ندانست و ادامه داد: به همین جهت است که تنها راه برای رشد اقتصاد ایران، نسخه اقتصاد مقاومتی و درون زا و تکیه عمده بر ظرفیت‌های داخلی است.

امام‌ جمعه شهرستان گالیکش ابراز کرد: مواسات، منحصر به ثروتمندان نیست؛ قرآن کریم می‌فرماید: در سوره طلاق آیه ۷ اگر کسی روزی اش کم است از همان کم انفاق کند.

حجت الاسلام دلبری، حضرت خدیجه(سلام الله علیها) را بهترین الگوی مسلمانان برای عمل به مواسات و انفاق کردن سرمایه خود برای اسلام و مسلمین معرفی کرد و وفات آن حضرت را تسلیت گفت.

وی در ادامه سخنان خود، بهترین فرصت برای انفاق را ماه مبارک رمضان دانست و افزود: چون رزمایش مردمی مواسات، همدلی و کمک های مومنان ادامه دارد و به مرحله دوم که شب نیمه ماه رمضان است، نزدیک می شویم، مردم عزیز دست ما را در کمک به این مومنان واقعی الهی بگیرند و همه با هم انفاق کنیم.

 امام‌ جمعه شهرستان گالیکش، ماه مبارک رمضان را بهترین فرصت برای تمرین حسن خلق معرفی کرد و گفت: نیاز مبرم به مطهری های گام دوم انقلاب داریم.

حجت الاسلام دلبری با تبریک روز معلم، ادامه داد: مطهری های گام دوم انقلاب باید همان نسبتی را با انقلاب داشته باشند که شهید مطهری داشت؛ یعنی انقلابی باشند و نسبت به توطئه انقلاب زدایی از حوزه و جامعه حساس باشند.

وی با برشمردن ویژگی های مطهری های گام دوم انقلاب، عنوان کرد: این دسته افراد باید حرف انقلاب را تا اقصی نقاط کشور، منطقه و جهان امتداد دهند، برای سوالات جدید، پاسخ های متناسب و منطقی را ارائه دهند و تفکر ناب اسلامی را از خطر التقاط و انحراف به مسیر تفکرات وارداتی شرقی و غربی مصون بدارند.

امام‌ جمعه شهرستان گالیکش در پایان گفت: مردم خوب کشور و ستادهای نماز جمعه و ائمه محترم جماعات و کارگزاران مساجد و هیئت امنای مساجد، خود را برای اقامه نمازهای جمعه و جماعات و بازگشایی به تدریج مساجد، با رعایت دستورالعمل های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا، آماده کنند و مصلی ها و مساجد را برای اقامه مجالس مذهبی ویژه ماه مبارک رمضان و شب های قدر و نمازها و محافل قرآنی آماده کنند تا هرچه زودتر شاهد بازگشایی این اماکن مقدس باشیم.

Description: C:\Users\Sahand Rayaneh\Desktop\Capture.JPG

* از فرصت ماه رمضان برای یادگیری احکام واجب دینی استفاده کنید

حجت الاسلام سیدحسین حسینی، امام جمعه شهرستان مینودشت به آیه70 سوره احزاب «یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا» اشاره و بر حفظ تقوا کرد.

امام جمعه مینودشت حضور در مساجد را از دیگر نشانه های جوانمردی دانست و اظهار کرد: در این مقطع به خاطر بیماری کرونا، مساجد و نمازها تعطیل شده‌اند اما اگر باز شدند، مومنین و مومنات با حضور خودشان در مساجد، شأن و منزلت مساجد را حفظ نمایند.

حجت السلام حسینی، معاشرت را امر مهمی دانست و معاشرت با افراد خوب را به عنوان یکی دیگر از نشانه های جوانمردی در وطن برشمرد.

وی بر یادگیری مسائل دینی به عنوان یکی دیگر از نشانه های جوانمردی تاکید کرد و گفت: متاسفانه امروز بعضی ها اسامی ورزشکاران داخلی و حتی خارجی را یاد دارند، ولی ۱۲ امامشان را نمی دانند، یا احکام واجب دینی شان را بلد نیستند که امید است از فرصت ماه رمضان استفاده نمایند و احکام واجب دینی را یاد بگیرند.

امام جمعه مینودشت، ماه رمضان را ماه برکت، رحمت، مغفرت، دعا، استغفار و ماه مهمانی خدا معرفی کرد و توصیه نمود: سعی کنیم از سفره ماه رمضان بدون توشه بر نخیزیم و از این سفره استفاده نماییم؛ نکند ماه رمضان تمام شود و از برکات آن محروم باشیم؛ تلاوت قرآن،دعاهای وارده دعای افتتاح، دعای سحر را فراموش نکنیم.

حجت السلام حسینی در ادامه گفت: خداوند را شاکریم که بیماری منحوس کرونا از شدتش کاسته شده و به لطف الهی و برنامه‌ریزی خوب مسئولین، کشور ایران خوب توانست در میان همه کشورها بدرخشد، اما معنی این حرف آن نیست که کرونا تمام شده، بلکه باید تمام مقررات بهداشتی را به کار بگیریم تا ان شاءالله شاهد ریشه‌کن شدن باشیم.

وی با قدردانی از وزارت بهداشت و درمان، پزشکان، پرستاران و نیروهای مردمی مانند سپاه، ارتش، بسیج و سایر افراد، شهادت آیت الله مطهری را تبریک و تسلیت گفت و هفته معلم و روز کارگر را گرامی داشت و اظهار امیدواری کرد که جوانان عزیز از کتاب‌های این شهید بزرگوار بهره‌مند شوند.

امام جمعه مینودشت  در پایان سخنان خود، دوشنبه ۱۰ رمضان را مصادف با وفات حضرت خدیجه(س) دانست و تسلیت گفت.

Description: C:\Users\Sahand Rayaneh\Desktop\Capture.JPG

* سال جهش تولید نامگذاری کردند و این شعار فقط با تلاش شما تحقق پیدا می کند

حجت الاسلام والمسلمین مهدی نژاد، امام جمعه شهرستان علی آبادکتول نیز با دعوت همگان به تقوای الهی، ماه رمضان را فرصت فوق العاده دانست که انسان در ماه مهمانی خدا به روزه دعوت شده است و مهمان باید، اموری رارعایت کند چون میزبان خیلی بزرگ است.

وی ادامه داد: اگر در اطاعت از میزبان و ماه مهمانی خدا، ذره ای هوای نفس باشد، انسان به هدف میزبان نمی رسد؛ بر این اساس، باید همچون امام خمینی(ره) برنامه ویژه داشت.

امام جمعه علی آبادکتول با تاکید بر قرائت قرآن و دعا به سیره امام رضا(ع) که اهل تضرع بودند، گفت: بر اساس روایات، در ماه رمضان خوبی ها چند برابر و بدی ها پاک می شود.

حجت الاسلام مهدی نژاد، روز کارگر را به همه کارگران تبریک و خداقوت گفت و افزود: امام ما امسال را سال جهش تولید نامگذاری کردند و این شعار فقط با تلاش شما تحقق پیدا می کند و دشمن با دستان شما مایوس می شود؛ امید با کوشش شما قلب رهبر شاد، سفره مردم پر و دشمن سرافکنده شود.

وی همچنین هفته بزرگداشت مقام معلم را تبریک گفت و خاطرنشان کرد: امروز قلم شما از سلاحی برنده تر در مقابل دشمن است؛ آنچه دشمن را خیلی عصبانی کرده، محصول شما معلمین است که ایران عزیز را از ته جدول به بالای جدول کشانده و هر روز شاهد یک پیروزی علمی هستیم که دست شما را می بوسم و از تلاش های شما تشکر می کنم.

Description: C:\Users\Sahand Rayaneh\Desktop\Capture.JPG

* شهید مطهری الگوی تمام عیار یک معلم خوب و انقلابی است

حجت الاسلام شهابی امام جمعه آزادشهر در ابتدای سخنان خود، با اشاره به روایتی از امام جعفر صادق(ع) در معنای تقوا بیان کرد: تقوا یعنی این که خدا اطاعت شود و نافرمانی نشود، یاد شود و فراموش نشود، شکرگزاری گردد و کفران نگردد.

امام جمعه آزادشهر با اشاره به روایتی گفت: حضرت امام صادق(ع) می فرمایند: زیاد دعا کنید که دعا کلید همه رحمت ها و عامل همه پیروزی هاست، نعمت ها و برکت ها به کسی نمی رسد جز با دعا، دل بی دعا بها ندارد و دل بی بها، بها ندارد.

حجت الاسلام شهابی بابرشمردن روایاتی در باب اهمیت دعا، به 12 اردیبهشت اشاره کرد و گفت: این روز، سالروز شهادت حاصل عمر امام(ره) استاد شهید علامه مرتضی مطهری و روز بزرگداشت مقام معلم را به همه معلمین محترم تبریک می گوییم.

وی با بیان این که شهید مطهری الگوی تمام عیار یک معلم خوب و انقلابی است، ادامه داد: شهید مطهری حق استادی برگردن همه دارد چرا که کمتر کسی است در کشور از کتاب ها و سخنرانی هایش استفاده نکرده باشد.

امام جمعه آزادشهر اضافه کرد: روز معلم روز زندگی است، روز علم وآگاهی است، معلمی تاج افتخاری است که نصیب هرکس نمی شود و معلمین بر گردن همه ما و بیشتر بر برگردن دولتمردان حق دارد که حق معلم با درهم و دینار ادا نمی شود.

حجت الاسلام شهابی همچنین با گرامیداشت روز شورا و روز کارگر، از زحمات این عزیزان قدردانی کرد و گفت:  قانون اساسی وظیفه کاری شورا را دقیق مشخص نمود، در برنامه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهر شورا بایستی حضوری پررنگ داشته باشد.

وی در وصف کارگران گفت: کارگران گروهی زحمتکش، کم توقع و بی ادعا هستند که همه مدیون آنان هستیم و باید این قشر زحمتکش را دریابیم، چرا که کرونا بدجوری به زندگی کارگران آسیب زده است و نزد خانوادها بیش از این شرمنده نشوند.

امام جمعه آزادشهر با تاکید بر کمک مومنانه و کریمانه توصیه کرد: به خیال کمرنگ شدن بیماری کرونا زحمات بی وقفه مدافعان سلامت را هدر ندهیم و باید فاصله اجتماعی را مراعات کنیم، کرونایِ درحال رفتن را دوباره به شهر و خانه برنگردانیم.

* جامعه و جوانان به کتاب های شهید مطهری روی بیاوردند

حجت الاسلام  شهاب الدین بابامحمدی امام جمعه شهر سرخنکلاته و بخش بهاران با توصیه بر تقوای الهی، بیان کرد: ماه مبارک رمضان با همه عظمت و نورانیتش از راه رسید و ما را بر سر خان نعمت الهی نشاند؛ ان شاءالله قابلیت درک این همه لطف و عنایت رب العالمین را داشته باشیم.

وی با اشاره به ۱۲ اردیبهشت سالروز شهادت شهید مطهری گفت: مقام معظم رهبری امام خامنه ای در مورد شهید مطهری فرمودند؛ مبنای فکری جامعه کنونی ما بر اساس اندیشه های شهید مطهری است.

امام جمعه سرخنکلاته، تاکید کرد: باید جامعه ما علی الخصوص جوانان به کتاب های شهید مطهری روی بیاورند که در گام دوم انقلاب به این اندیشه های پاک و کارا نیاز جدی داریم.

حجت السلام بابامحمدی با تبریک روز معلم و تسلیت فرارسیدن سالروز وفات ام المومنین حضرت خدیجه(س) ابراز کرد: شهر سرخنکلاته و بخش بهاران، با عنایت رب العزه در رزمایش مواسات خوش درخشید و من به همه شما عزیزان دست مریزاد می گویم و خدا به شما خیر دنیا و اخرت عنایت کند.

Description: C:\Users\Sahand Rayaneh\Desktop\Capture.JPG

اخلاص؛ نخستین رکن هر عمل

حجت الاسلام کیائی، امام جمعه دلند هم در اولین جمعه ماه مبارک رمضان با اشاره به آیه 11 سوره زمر «قُلْ إِنِّی أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ مُخْلِصًا لَهُ الدِّینَ» و با توصیه بر تقوای الهی بیان کرد: یکی از ویژگی های افراد مومن و پرهیزکار اخلاص است و اخلاص نخستین رکن هر عمل، بلکه آنچه هویت عمل را تعیین می کند، نیت است. 

وی با اشاره به فراز خطبه شعبانیه «فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّکُمْ بِنِیَّاتٍ صَادِقَةٍ وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ» و خواندن خدا با نیت های صادق و قلب های پاک، افزود: خلوص نیت، ملاک قبولی هر طاعت است و در یک حدیث قدسی می خوانیم: نیت خالص، سرّی از اسرار من است که آن را در قلب آن کس که بخواهم قرار می دهم. 

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گلستان با تاکید بر نهادینه کردن کردن اخلاص، گفت: باید اعمال و افعال را فقط برای خدای متعال و رضای او انجام دهیم و نماز و روزه، انفاق و امر به معروف و نهی از منکر برای خدای منان باشد. 

حجت الاسلام کیائی ماه رمضان را ماه ساختن و پرداختن جان بشر دانست و اضافه کرد: ماهی که انسان ها با اخلاص، خود را برای ۱۱ ماه دیگر می سازند و قطعاً اگر اخلاص به معنای کلمه در وجودمان باشد، به برکت آن صاحب همهٔ فضائل اخلاقی می شویم و ریا و شائبه در ما راه پیدا نمی کند.  

وی در ادامه، روز جهانی کارگر را به کارگران سخت کوش تبریک گفت و از خداوند عافیت و برکات را برای آنان مسئلت نمود.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گلستان همچنین، با تبریک روز معلم تشریح کرد: هفته و روز معلم را به معلمان عزیز که حق بسزائی بر جامعه اسلامی دارند، تبریک عرض می کنم و آرزوی توفیق برای همهٔ معلمان گرانمایه را دارم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha