جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 898576
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۴
سریال های رمضانی

حوزه/ هر چند شرایط امسال به جهت شیوع ویروس نحس کرونا باعث تغییراتی در جدول پخش سریال های رمضانی سیما شده، اما تا همین حالا نیز که یک هفته از آغاز این ماه مبارک می گذرد، به طور نسبی آثار پخش شده در جذب مخاطب عام نمره قابل قبولی دریافت کرده اند.

به گزارش  خبرگزاری حوزه، کارگردانان سریال‌های رمضانی امسال تلویزیون، به نوعی جزو افراد باسابقه و کاربلد تلویزیون به شمار می روند به طوری که هر کدام از آن ها آثار درخوری برای سیما در این سال ها تولید کرده اند.

هادی مقدم دوست به عنوان کارگردان فیلم سینمایی " سر به مهر" و نیز نویسنده سریال پرمخاطب و به یادماندنی "وضعیت سفید" امسال برای شبکه سوم سیما، سریال"سرباز" را ساخته که البته معمولاً ساخته های وی و دوست صمیمی اش، حمید نعمت الله جزو آثاری هستند که برای ارتباط با مخاطب عام، نیاز به گذشت زمان در آن ها و صبوری کردن احساس می شود.

هر چند عده ای معتقد هستند که این سریال مناسب پخش در ماه رمضان نیست، اما به هر حال نمی توان از محتوای ارزشمند نهفته در سکانس به سکانس این اثر تلویزیونی غافل شد، هر چند که به نظر می رسد در تدوین نهایی، کارگردان می توانست به گونه ای محصول تولیدی اش را آماده کند که بیش از این ها با عامه مردم ارتباط لازم را برقرار کند.

یکی از ویژگی های سریال "سرباز" پرداختن به برخی علائم و نشانه‌های جهان مدرن و به خصوص نوع ارتباطات در فضای مجازی است که به این بهانه، کارگردان به روابط میان انسان ها از نوعی دیگر توجه کرده و نورافکن زاویه دید خود را از این منظر برای مخاطب عام تلویزیونی روشن نموده است.

علی غفاری، کارگردان شناخته شده سینما و تلویزیون که تاکنون فیلم هایی چون "شاهرگ"، "استرداد" و "ابوزینب" را ساخته، در سال های اخیر با ساخت مجموعه سریال "بچه مهندس" نشان داده که در ساخت اثر تلویزیونی نیز تبحر و مهارت خوبی دارد، هر چند که ساخته های او چه در تلویزیون و چه در سینما، با شاهکارهای مرسوم این دو مدیوم فاصله دارد، اما نمی توان انکار کرد که غفاری بلد است چگونه نبض مخاطب را بسنجد.

"بچه مهندس" سریالی است که در دو فصل قبلی، با نگاهی حسی و به شکلی مؤثر دوران کودکی پسری را روایت می‌کند که بزرگ شده پرورشگاه است و زندگانی دراماتیک و جالبی دارد و در فصل سوم که این شب ها از شبکه دوم سیما پخش می شود، متوجه می شویم که به عنوان یک نابغه ی رشته هوا فضا در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه مشغول به تحصیل است و ناخواسته او و گروه دانشجویی اش گرفتار مشکلاتی می شوند که رقم زننده حوادث و داستان های جذاب بعدی در طول سریال است.

و بالاخره جلیل سامان که با سریال "ارمغان تاریکی" میان مخاطبان عام و خاص به شهرت رسید، امسال برای شبکه سوم سیما، سریال "زیر خاکی" را ساخته است.

برای کارگردانی که در این سال ها معمولاً آثار جدی و تا حدی درام و غم‌انگیز ساخته، شاید تولید اثری با مایه‌های طنز همچون سریال زیرخاکی ریسک قابل توجهی باشد، اما با این حال پس از گذشت چند قسمت از این مجموعه، می توان گفت که سامان نسبتاً در جذب مخاطب موفق بوده، به خصوص بازی پژمان جمشیدی و ژاله صامتی و در مرتبه بعد هادی حجازی فر در این سریال قابل قبول و گاه درخشان است.

به طور کلی می توان گفت که هر چند سریال های رمضانی امسال در قیاس با سریال های ممتاز و درجه یک دهه هشتاد تلویزیون، آثار درخشانی نیست اما در این شرایط کرونایی، بضاعت سیما در این باره قابل توجه و ارزشمند است و البته این امید می رود که در ادامه ماه مبارک رمضان، این سریال ها بیش از پیش قابلیت های خود را نشان دهند.

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha