جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
یعقوبی

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی بر انس بیشتر معلمان و دانش آموزان با کتاب‌های شهید مطهری تأکید کرد و گفت: ماندگاری آثار شهید مطهری ریشه در ویژگی‌های دستگاه فکری و منظومه اندیشه ایشان دارد که در قالب اصول و چارچوب حاکم بر ساختار آثار تجلی یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در زنگ سپاس معلم که به مناسبت گرامیداشت سالگرد شهادت شهید مطهری و هفته معلم در بجنورد نواخته شد، بر استفاده بیش از پیش معلمان و دانش آموزان از کتاب‌های شهید مطهری تأکید کرد.

وی با اشاره به ماندگاری و نامیرایی آثار شهید مطهری، اظهار کرد: حضرت امام خامنه‌ای در خصوص آثار شهید مطهری تأکید دارند: «کتاب‌های شهید مطهری، قابل مردن و تمام شدن نیست. مبادا کسی خیال کند که ما بعد از انقلاب تا حالا که مرتب کتاب‌های شهید مطهری را طبع و نشر می‌کنیم، تکراری است. نه در سخن حق و در کلام حکمت، تکرار نیست. هنوز جامعه و نسل جوان و جامعهٔ فرهنگی و علمی ما به دانستن همان مطالبی که آن بزرگوار از زبان و قلمش فیضان کرد و در اختیار امت اسلام گذاشت، محتاج‌اند».

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: بدیهی است نامیرایی آثار شهید مطهری ریشه در خصوصیات و ویژگی‌های دستگاه فکری و منظومه اندیشه آن علامه دارد که در قالب اصول و چارچوب حاکم بر ساختار آثار تجلی می‌یابد.

وی اضافه کرد: استاد دارای فکری قوی، استعدادی استثنایی و شناختی عمیق و دقیق از اوضاع و شرایط روزگار و نیز تعهد و مسئولیت دینی بالایی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: شهید مطهری از زمانی که وارد عرصه تعلّم، تعلیم، تحقیق، تبلیغ و تألیف شد و در همه حوزه‌های مختلف فلسفی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اخلاقی، فقهی، تاریخی و... قلم زد و سخن گفت، همواره اصولی را مورد توجه و مبنای عمل خود قرار داده است و در حقیقت این اصول، روح حاکم بر همه نوشته‌ها و آثار آن اندیشمند شهید است.

وی با اشاره به اصول حاکم بر آثار شهید مطهری، اظهار کرد: مسئله یابی و نیازسنجی در عرصه‌های اجتماعی، فکری و فرهنگی و سعی در پاسخگویی به آن نیازها و اولویت‌بندی و رعایت «الأهمّ فالأهمّ» در مواجهه با مسائل و موضوعات ازجمله این اصول هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: تبیین معارف اسلامی و مبارزه با انواع انحرافات و التقاطات فکری و نوآوری در طرح مباحث و پرهیز از کارهای تکراری و پرداختن به مقوله‌هایی که علیرغم اهمیت و لزوم مورد توجه نبوده و یا از عهده دیگران برنمی‌آمده است از دیگر اصول حاکم بر آثار شهید مطهری است که استاد این اصول را در مقدمه کتاب «عدل الهی» تبیین می‌کند.

وی افزود: همچنین ایشان در کتاب «اسلام و نیازهای زمان» می‌فرماید: «طبع من هم همیشه این‌جور است که می‌خواهم موضوعی را عنوان کنم که مورد احتیاج است و شب‌های متوالی در اطراف همان موضوع صحبت کنم تا آن را حلّاجی کرده و حل کنم و از طرف دیگر فکر من همیشه این است که مسائلی را عنوان کنم که کمتر درباره آنها فکر و بحث می‌شود».

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha