جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام رضایی

حوزه/ کتاب «قواعد قرآن» در پاسخ به ندای رهبر معظم انقلاب مبنی بر استخراج قواعد قرآنی برای به‌کارگیری در زندگی از سوی مؤسسه المهدی(عج) و به همت حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، مولف این اثر در توضیحاتی در مورد این کتاب گفت: قواعد قرآن دو معنا دارد؛ اول به معنای قواعد فهم و تفسیر قرآن که کتاب‌های متعددی در این زمینه نوشته شده است و دوم به معنای اصول کلی جاری در زندگی است که حالت کاربردی در حیات بشر دارد و این مطلب در سال‌های اخیر مطرح شده و مقام معظم رهبری در آغاز رمضان امسال بر آن تأکید کردند.

وی افزود: سرچشمه این بحث، قرآن است اما در سال‌های اخیر بنده کتابی با نام قواعد القرآن را در مکه دیدم که ۲۵ قاعده و اصل قرآنی را برای زندگی جمع‌آوری کرده بود؛ بنده سه سال پیش آن را تهیه کردم و در مورد این موضوع دو سال در مرکز تحقیقات قرآن کریم المهدی کار کردیم و حدود ۳۰۰ قاعده قرآن مثل قواعد اجتماعی؛ خانوادگی، سیاسی، تربیتی، تاریخی و.... آماده و در ۲۰ فصل سامان یافت.
 حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی در مورد ضرورت نگارش این کتاب اظهار کرد: قرآن کتاب زندگی است که برای همه ابعاد زندگی بشر اصول راهبردی و راهکارهای عملی دارد و باید مردم با آن‌ها آشنا شوند و در زندگی خود جاری کنند تا سعادتمند شوند و این مطلب در قالب قواعد قرآنی می‌گنجد که به‌حق، مقام معظم رهبری در آغاز رمضان امسال مطرح کردند. 

مولف این اثر اضافه کرد: جلد اول و فیش‌برداری‌های دو جلد دیگر تا حدودی در سال قبل به‌ویژه در ایام حج در مکه انجام شد ولی تعطیلات کرونایی دو ماه اخیر را تبدیل به فرصت کردم و این نوشتار را تمام کردم. الحمدلله در حال صفحه‌آرایی است و پیش‌بینی می‌شود تا آخر رمضان منتشر شود تا لبیکی به فرمایش مقام معظم رهبری در آغاز ماه رمضان امسال باشد.

نویسنده قواعد قرآن درباره شیوه نگارش این قواعد و فصول آن گفت:  هر قاعده شامل یک آیه اصلی و چند آیه مرتبط است سپس نکات تفسیری آیات را توضیح دادیم و در پایان لوازم و پیامدهای هر قاعده در زندگی معاصر را بیان کردیم؛ این قواعد کوتاه (هر قاعده تقریبا دو صفحه) است که برای مردم و مبلغان دینی بسیار مفید است. 

وی افزود: جلد اول این مجموعه شامل؛ کلیات، قواعد قرآن در قرآن، قواعد معنوی در قرآن و قواعد اجتماعی قرآن؛ جلد دوم این اثر هم شامل قواعد زندگی خانوادگی در قرآن، قواعد تعلیم و تربیت، قواعد ولایی، قواعد تغذیه، قواعد سلامت، قواعد جهان آخرت و قواعد نظامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی تصریح کرد: در جلد سوم اثر هم به قواعد اقتصادی در قرآن، قواعد اخلاقی در قرآن، قواعد حکومتی و سیاسی، قواعد قضایی، قواعد جهان طبیعت در قرآن، قواعد تاریخی، قواعد جهان فرشتگان و جهان پریان و جنیان پرداخته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha