پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
جهش تولید

استاد حوزه علمیه خراسان گفت: در واقع برای جهش تولید بیش از آنکه نیاز به سرمایه‌گذاری و خلق امکانات جدید باشد لازم است موانع موجود در مسیر تولید برطرف شوند.

حجت‌الاسلام علی اسدی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با تأکید بر مراقبت نسبت به کاهلی و اهتمام ناکافی نسبت به شعار سال، اظهار کرد: با وجود برخی موانع و مشکلات اقتصاد ایران امکان و ظرفیت جهش تولید را دارد.

وی افزود: اندکی پس از پخش و انتشار پیام نوروزی مقام معظم رهبری شبهاتی در خصوص امکان تحقق این شعار و بلکه بجا بودن این شعار در محافل مختلف فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مطرح شد.

حجت‌الاسلام اسدی ادامه داد: شبهه‌گران به این موضوع اشاره می‌کردند که اقتصاد ایران هم‌اکنون دچار یک رکود و رخوت شدید است که به‌خصوص با کاهش فروش و سقوط قیمت نفت از یکسو و شیوع بیماری کووید-۱۹ و انتظار رکود اقتصاد جهانی از سوی دیگر به این زودی‌ها بر مدار افزایش تولید قرار نخواهد گرفت و لذا طرح این شعار مخدوش است.

وی با بیان اینکه فارغ از نیات شبهه‌کنندگان، در پاسخ به این سؤال باید گفت جهش تولید نیازمند رفع موانع است، تصریح کرد: با بررسی ظرفیت‌های موجود در بخش‌های مختلف تولیدی کشور اولین سؤالی که به ذهن متبادر می‌شود، علت به فعلیت نرسیدن این ظرفیت‌ها تاکنون است.

حجت‌الاسلام اسدی گفت: وجود موانعی در مسیر تولید در کشور که از آزاد شدن انرژی فوق‌العاده متراکم در بخش تولید جلوگیری می‌کند علت به فعلیت نرسیدن این ظرفیت‌ها است.

وی تصریح کرد: در واقع برای جهش تولید بیش از آنکه نیاز به سرمایه‌گذاری و خلق امکانات جدید باشد لازم است موانع موجود در مسیر تولید برطرف شوند.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: رفع این موانع موجب رهاسازی خودکار انرژی نهفته در بخش‌های مختلف تولیدی کشور می‌شود، اما این اقدام مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و همه‌جانبه و ورود همه ذی‌نفعان است.

حجت‌الاسلام اسدی با بیان اینکه امکان تبدیل بحران‌های سال ۱۳۹۹ به فرصت‌هایی برای جهش تولید وجود دارد، گفت: در شرایطی که کاهش تقاضا برای نفت و به‌تبع آن سقوط قیمت نفت و نیز شیوع ویروس کرونا به‌عنوان تهدیدهایی جدی در مسیر جهش تولید در کشور معرفی می‌شوند، با برنامه‌ریزی صحیح امکان تبدیل این دو تهدید به فرصت وجود دارد.

وی افزود: اولاً با کاهش قیمت نفت به‌طور خودکار صرفه صادرات نفت کاهش خواهد یافت و بلکه حذف خواهد شد، این در حالی است که تولید فرآورده‌ها و مشتقات پتروشیمی، نفت و گاز همچنان دارای صرفه و سود اقتصادی قابل‌ملاحظه است.

حجت‌الاسلام اسدی گفت: با کاهش صادرات نفت خام و حتی به صفر رساندن آن و تقویت تولید داخلی در این حوزه با راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌های کوچک و نیز تعداد فراوانی از صنایع پایین‌دستی این حوزه که به سبب نرسیدن خوراک تعطیل هستند امکان زمینه‌سازی برای جهش تولید وجود دارد.

وی ادامه داد: ثانیاً بحران کرونا باعث کاهش تولیدات جهانی و تجارت جهانی شده است و به‌تبع آن بخش قابل‌ملاحظه‌ای از نیازمندی‌های بشر تولید نخواهد شد، به‌عنوان مثال برخی از کشورها به‌منظور ذخیره‌سازی برخی کالاها، تصمیم گرفته‌اند صادرات کالاهای خود را کاهش دهند.

این استاد حوزه علمیه گفت: بدین ترتیب فرصت مناسبی جهت بازپس‌گیری بخشی از بازارهای خارجی از رقبای سنتی برای ایران حاصل خواهد شد که در صورت تدبیر برای تداوم و رشد تولید با توجه به ملاحظات بهداشتی فرصت بسیار خوبی برای جهش تولید در کشور حاصل خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha