جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
سیدحسین مومنی

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم با بیان این که حضرت خدیجه(س) مصداق آیات ۱۰ و ۱۱ سوره صف است، گفت: آن حضرت در تاریخ اسلام و در کنار پیامبر اکرم(ص) مؤثر و نقش آفرین بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی در شب دهم ماه مبارک رمضان در ویژه برنامه «شب های همدلی» که به همت قرارگاه جهادی فاطمیون قم برگزار و از شبکه قرآن سیما پخش شد، اظهار داشت: حضرت خدیجه(س) از جمله کسانی بود که در تاریخ اسلام و در کنار پیامبر اکرم(ص) مؤثر و نقش آفرین بود.

وی با بیان این که آرامش پیامبر(ص) با حضرت خدیجه(س) بود، به ویژگی ها و خصایصی این بانو پرداخت و گفت: حضرت خدیجه(س) نسبت به رسول خدا(ص) معرفت بسیار بالایی داشت؛ علامه مجلسی(ره) در ضمن یک روایت در جلد ۱۶ بحار الانوار می نویسد حضرت خدیجه(س) بانویی بود که در جزیره العرب دارای ثروت، مکنت و شهرت بود و این که با یتیم ابوطالب ازدواج می کند و در تمام سختی ها در کنار پیامبر(ص) بوده، از سر عاطفه و احساسات نبود، بلکه دارای بینش بالایی بود؛ امروز زنان و دختران باید به عنوان یک الگو به حضرت خدیجه(س) نگاه کنند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ازدواج حضرت خدیجه(س) با پیامبر گرامی اسلام(ص) تصریح کرد: این بانوی عظیم الشأن علت ازدواج خود با پیامبر(ص) را در چند مطلب بیان می کند که کاشف از معرفت بالا و فهم بسیار بالای ایشان بوده است و می تواند شاخصه های ازدواج باشد؛ ایشان می فرماید با تو ازدواج کردم چرا که به من نزدیک بودی و نسبت به تو شناخت داشتم، (چرا که ایشان در سفرهای تجاری برای برای حضرت خدیجه(س) کار می کرده و زیر نظر بوده است) و در میان قوم خود انسانی با شرافت، شخصی امین، خوش اخلاق و راستگو بودی.

وی افزود: در میان ویژگی ها و خصایصی که از حضرت خدیجه(س) بیان شده، آمده است که آن حضرت برترینِ همسران رسول خدا(ص) بوده(دیگر همسران پیامبر بعد از حضرت خدیجه بوده اند) و امتیازات بالایی داشت و شدت علاقه پیامبر(ص) به ایشان، زبانزد بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی با اشاره به روایتی اظهار داشت: زمانی که یکی از زوجات پیامبر(ص) به خدیجه(س) بی احترامی کرد، رسول خدا(ص) گفت در شرافت خدیجه نسبت به دیگران همین بس که رحم او لیاقت پیدا کرد که از من، زهرا را در خود جای دهد.

وی به آیات ۱۰ و ۱۱ سوره صف پرداخت و گفت: خصائص حضرت خدیجه(س) از جمله اول زن مسلمان بودن، برترین بانوی اهل بهشت بودن، برترین همسر پیامبر(ص) بودن و سلام کردن خدا و جبرئیل به ایشان، از رهگذر دو آیه مذکور به حضرت خدیجه(س) رسید.

این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: خدیجه مصداق آیات ذکر شده است که به خدا و رسول خدا(ص) ایمان آورد و در راه خدا با مال و جان و آبروی خود مجاهده کرد؛ اگر در شعب ابی طالب حمایت های حضرت خدیجه(س) نبود، اساس دین از بین می رفت.

وی با بیان این که مال حضرت خدیجه(س) باعث استقامت و ریشه دار شدن دین اسلام شد، افزود: پیامبر اسلام(ص) فرمودند دین من شروع و ادامه اش با مال خدیجه و شمشیر علی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha