چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
حضرت خدیجه (س)

حوزه/ استاد جامعه الزهرا(س) گفت: بینش و منش متعالی حضرت خدیجه(س) با اعتقاد راسخ و حق پذیری، از ایشان شخصیت ممتاز و یکی از الگوهای جمال و کمال ساخته بود.

رقیه درویشی در گفت و گو با خبرگزاری در سالروز رحلت جانسوز حضرت خدیجه(س) اظهار داشت: در فرازی از زیارت نامه پیامبر این بانو را به خوبی توصیف می کند.

وی افزود: بهره مندی از صفات عالی انسانی که نشانگر بینش متعالی ایشان است تا سال ها بعد از رحلت جانسوزشان باعث شده بود تا وقتی که پیامبر نام ایشان را می شنید اشک بر گونه اش جاری و از ایشان به بزرگی یاد می کرد.

استاد جامعه الزهرا(س) با اشاره به اینکه حضرت خدیجه(س) اسوه نیکو برای زنان مسلمان است گفت: شرافت مقام و امتیاز بالای ایشان و دوم بینش متعالی ایشان از مهمترین ابعاد شخصیتی این بانو بود.

وی ادامه داد: شرافت مقام و امتیازهای ایشان در زندگی پر از افتخارشان نشانگر مقام ایشان بود به گونه ای که ایشان دارای سلام و درود فرشته وحی و سلام خاص الهی، امتیاز همسری پیامبر، مادری ائمه معصومان، موقعیت بالا در عرش و فرش بودند.

وی بیان داشت: در روایتی آمده است که به حقیقت جبرئیل نزد پیامبر آمد پس گفت: به خدیجه از طرف پروردگارش سلام برسان، پس حضرت فرمود: ای خدیجه این جبرئیل است که از طرف پروردگارت سلام می رساند. خدیجه گفت: خدا سلام است و سلام [و سلامتی] از اوست و بر جبرئیل سلام باد همچنین ابو سعید خدری نقل کرد که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: آن شبی که در معراج بودم، به هنگام بازگشت جبرئیل نزد من آمد. به جبرئیل گفتم: ای جبرئیل! آیا حاجتی داری؟ پاسخ داد: حاجت من این است که از طرف خدا و من به خدیجه سلام الله علیها سلام برسانی. و نقل کرد که: چون رسول خدا پیغام جبرئیل را به خدیجه رسانید، خدیجه پاسخ داد: همانا خدا سلام است و سلام ‍]و سلامتی] از اوست و سلام به سوی اوست و بر جبرئیل سلام باد.»

درویشی با اشاره به جایگاه حضرت خدیجه در کلام رسول خدا (ص) گفت: نقل شده است که پیامبر گفت: بهترین زنان اهل بهشت چهار تن هستند: خدیجه دختر خویلد، فاطمه دختر محمد (ص)، مریم دختر عمران و آسیه دختر مزاحم زن فرعون.

وی افزود: حضرت خدیجه(س)افتخار مادری بر نسل ائمه دارند ایشان این سعادت را دارد که دخترشان حضرت فاطمه (س) است کوثری که همیشه جاری است و این بانو شایسته نسل پاک پیامبر را دارد.

استاد جامعه الزهرا(س) با اشاره به معنویت و معرفت بالای حضرت خدیجه(س) گفت: این بانو قوه تحلیل رویدادها را داشتند و این امر باعث شد تا ایشان هدایت بخشی رسول خدا(ص) را بپذیرد و شکیبایی و اظهار فداکاری را به ایشان ثابت کنند.

وی بیان داشت: ایمان به اعتقاد راسخ و حق پذیری ایشان بود و ایثار فداکاری که از خود نشان دادند منجر شد که هر چه داشتند با سخاوت و ایثار در راه اسلام هزینه کنند با اینکه گاهی خودشان در سخت‌ترین شرایط به سر می برند.

درویشی با بیان اینکه حضرت خدیجه(س) همیشه همراه رسول اکرم بود گفت: آمده است که پیامبر می فرمودند که برای غار حرا که می رفتم حضرت خدیجه(ص) نه تنها مانع ایشان نمی شد بلکه او را یاری می کردند.

وی اضافه کرد: این بانو در حالی به رسول خدا (ص) ایمان آورده و اسلام را انتخاب کرده که دیگران در کفر و جهالت به سر می‌ بردند. ایشان را صدیقه می نامند یعنی بانویی که در گفتار، عقیده، اندیشه و کردار راستگو است.

استاد جامعه الزهرا(س) خاطر نشان کرد: همچنین مقاومت و صبوری ایشان در پیمان با رسول خدا باعث شد که سایر زنان مشرک با او قطع رابطه کنند درپژوهش ها آمده است برای اینکه عظمت این بانو را زیر سوال ببرند مطرح کردند که ایشان قبلا ازدواج کردند در حالی که تحقیقات نشان می دهد ایشان فرزانه قریش بودند و نهایت سن ایشان در زمان ازدواج با رسول خدا(ص) 28 سال بوده است.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha