شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تولید محتوای قرآنی

حوزه/ مسئول هیئت اندیشه‌ورز مسجد فاطمیه گفت: خروج از مصرف‌گرایی و تولید محتوای اسلامی و قرآنی هدف اصلی فعالیت‌های مسجد در عرصه فضای مجازی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مکتب‌خانه‌ها یا همان مدارس قدیمی که با توجه به وسعت شهرها و روستاها و تعداد دانش آموزان ازنظر شکل و اندازه با یکدیگر تفاوت داشتند تا مدت‌ها محل یادگیری درس و به‌خصوص قرآن بود.

درگذر زمان مکتب‌ها خانه‌ها جای خود را مدارس دادند و این مدارس بودند که دانش آموزان و به عبارت بهتر مردم جامعه را با خواندن و نوشتن و یادگیری قرآن و آموزه‌های دینی آشنا می‌کردند.

سرعت فنّاوری به‌خصوص درزمینهٔ فضای مجازی موجب شد که نوجوانان و جوانان بیشتر زمان خودشان را در شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های کامپیوتری بگذرانند، موضوعی که درواقع تغییر ذائقه جامعه را نشان می‌دهد.

این تغییر ذائقه موجب شده تا بسیاری از دلسوزان و علاقه‌مندان به برنامه‌های فرهنگی و قرآنی عمده فعالیت خودشان را بر روی این موضوع تمرکز دهند و درواقع محتوا و خوراکی با محتوی ارزش‌های دینی و قرآنی برای عرضه در فضای مجازی تولید کنند.

حجت‌الاسلام حسن حقیقی مسئول هیئت اندیشه‌ورز مسجد فاطمیه در خیابان آزادگان قم به همراه تیمی متشکل از بچه‌های همین مسجد در این عرصه ورود پیداکرده و توانسته قدم‌های خوبی نیز بردارد.

وی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به تشریح برنامه‌های مسجد در این زمینه پرداخته است که در ادامه می‌آید.

طرح قرآنی نعیم به‌صورت مستمر اجرا می‌شود

طرحی به نام طرح قرآنی نعیم را امسال برای سال ششم انجام می‌دهیم، در سال‌های گذشته این طرح به‌صورت حضوری بود اما در امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا این طرح به‌صورت مجازی در حال اجرا است، به همین منظور کانالی بانام جنبش قرآنی نعیم در ایتا، سروش و روبیکا راه‌اندازی کردیم تا بتوانیم بهتر با مخاطبان ارتباط برقرار کنیم.

با مشورتی و همکاری که با گروه نرم‌افزاری طارق انجام دادیم که کار طراحی و اجرای نقشه‌های قرآنی کشور را انجام می‌دهند به سیستم سرگرم آموزی روی آوردیم که با این برنامه‌های سرگرمی قصد داریم حال قرآنی جامعه را بهتر کنیم.

طراحی بیش از ده مسابقه در دو ماه اخیر

از اواسط اسفندماه بیش از ده مسابقه قرآنی طراحی کردیم که با اهداف تربیتی و آموزشی صورت گرفت به‌طوری‌که بچه‌ها با بازی کردن با قرآن و معارف آن آشنایی پیدا کنند.

یکی از چالش‌هایی را که راه‌اندازی کردیم چالش نعیمت است به این معنا که کاربران نعمت‌ها را می‌شمارند یا این‌که یک نعمت را توصیف می‌کنند.

علاوه بر این با بررسی‌هایی که روی بازی ماین کرافت که میلیون‌ها مخاطب دارد، انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که این بازی خشونت‌ها و آسیب‌هایی بازی‌های دیگر خارجی را ندارد به همین دلیل روی این بازی تمرکز کردیم.

این بازی به این صورت است که در آن شرکت‌کنندگان باید یک‌چیزی بسازند، ما از مخاطبان و شرکت‌کنندگان خواستیم که یک مسجد یا جلسه قرآنی و ..... را بسازند.

ورود خوبی به انیمیشن داشتیم

در بخش دیگری از کارهای خودمان با استفاده برخی از نرم‌افزارها از بچه‌ها خواستیم که انیمیشن درست کنند به‌هرحال در رسانه نیازمند تولید هستیم.

با این کار حس اعتماد نفس بچه‌ها بالا می‌رود و علاوه بر این یاد می‌گیرند که صرفاً مصرف‌کننده نباشند و نکته مهم‌تر با این کار استعدادهای برتر را نیز شناسایی می‌کنیم.

خروج از مصرف‌گرایی در فضای مجازی هدف ما است

درواقع خروج از مصرف‌گرایی و رفتن به سمت تولید محتوای مناسب و اسلامی یکی از عمده‌ترین اهداف ما بود که تاکنون در بخشی از موارد محقق شده است.

چالش کارتون نعیم با استقبال خوبی همراه بوده است

دریکی دیگر از برنامه‌های خود چالش کارتون نعیم را نیز راه‌اندازی کردیم تا مخاطبان و علاقه‌مندان به این عرصه نیز بتوانند خلاقیت‌های خودشان را نشان بدهند که با استقبال خوبی نیز همراه شده است.

در این برنامه‌ها به‌صورت کاملاً دقیق بسته‌ها و فایل‌های آموزشی نیز ارائه می‌شود و در حین انجام کار نیز کارشناسان توصیه‌های لازم را انجام می‌دهند.

یکی از اشکالاتی که در برخی از موارد دوستان می‌گیرند این است که بالا بودن برنامه‌ها و چالش‌ها را مناسب نمی‌داند اما در پاسخ به این اشکالات باید بگویم ما برای هر عرصه و فضایی کار تعریف کردیم تا همه علاقه‌مندان به فضای مجازی را پوشش بدهیم.

باید این نکته را نیز اضافه کنم که تمامی این برنامه‌ها در مسجد انجام می‌شود و مخاطبان و جامعه هدف ما به‌گونه‌ای است که همه می‌توانند شرکت کنند اما هدف اصلی نوجوانان و جوانان هستند.

همان‌طوری که در ابتدا عرض کردم در سه پیام‌رسان داخلی کار می‌کنیم و در آپارات همه کلیپ‌ها بارگذاری می‌شود.

اولین استند آپ قرآنی را تولید کردیم

حجم فعالیت‌های ما بسیار زیاد است و در برخی عرصه‌ها نیز برای اولین بار وارد شدیم به‌عنوان‌مثال اولین استند آپ قرآنی را تولید کردیم بدون این‌که با قرآن شوخی کرده و یا از خطوط قرمز عبور کنیم.

در پایان باید بگویم در زمینهٔ موشن گرافی نیز اقدامات بسیار خوبی در حال انجام است که به‌زودی تولیدات در این عرصه نیز به اتمام می‌رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha