جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام نعمت الله آزموده

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای با اشاره به آسیب‌های ناشی از کرونا از جمله تعارض‌انگاری بین دین و علم، گفت: پدیده کرونا با آسیب‌هایی همراه بود که لازم است عالمان دین نسبت به این آسیب‌ها مراقبت‌های لازم و روشنگری‌های شایسته را اعمال کنند.

حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، به تبیین و ارائه نگاهی الهی به بحران شیوع کرونا از منظر دینی و جهان‌بینی توحیدی پرداخت و اظهار کرد: از حقایق قرآنی زیباترین بودنِ نظام آفرینش است.

وی افزود: نظریه قرآنی «نظام احسن» به این معناست که هر چه را خداوند آفریده است، به‌گونه‌ای زیبا و جمیل خلق کرده است که از آن زیباتر ممکن نبوده و نیست وگرنه حتماً علم الهی به آن تعلق می‌گرفت و از قدرت الهی خارج نبود و گستره لطف و بخشش الهی از آن فروگذاری نمی‌کرد: «الَّذِی أَحْسَنَ کلَّ شَیْءٍ خَلَقَهُ».

حجت‌الاسلام آزموده اضافه کرد: به همین دلیل در عالم هستی شرّ مطلق نه‌ تنها وجود ندارد، بلکه امکان وجودی ندارد؛ بنابراین تمام امور نامطلوب و منحوس، مثل پدیده شیوع ویروس کرونا، شرّی نسبی‌اند و حتماً خیری در آن نهفته است والا امکان هستی‌یابی نمی‌داشت.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه هیچ چیزی در عالم نیست که هیچ خیری در آن نباشد؛ امام عسکری(ع) می‌فرمایند: «ما مِن بَلِیّةٍ إلاّ و للّه فیها نِعمَةٌ تُحیطُ بِها» و تأکید می‌کنند تمام گرفتاری‌ها و بلاها را، نعمتی از خداوند در برگرفته است.

حجت‌الاسلام آزموده در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: پدیده کرونا با آسیب‌های متعددی از جمله در بخش های فرهنگی و دینی همراه بود که لازم است عالمان دین نسبت به این آسیب‌ها مراقبت‌های لازم و روشنگری‌های شایسته را اعمال کنند.

وی با بیان اینکه یکی از این آسیب‌ها، آسیب تعارض‌انگاری بین دین و علم است، افزود: هنگامی که در جامعه ابتلایی عمومی اعم از حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله و بیماری‌هایی مانند شیوع کرونا روی می‌دهد، عمدتاً در فضای رسانه‌ای دوگانه‌ای معیوب شکل می‌گیرد؛ از یک‌طرف عده‌ای تلاش می‌کنند تا این بلاها را صرفاً حاصل گناه بدانند و از طرف دیگر هم عده‌ای سعی دارند تا تأثیر گناه و معنویات را بر بلایا نفی کنند و منشأ آنان را صرفاً مادی نشان دهند.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: به نظر می‌رسد بروز و ظهور این دوگانگی و نظایر آن بیشتر حاصل فقدان اطلاعات کافی نسبت به معارف اسلامی و نداشتن نگاه جامع به آموزه‌های دینی است که از پیامدهای این نوع نگاه معیوب، ایجاد تعارض موهوم بین دین و علم و بعضاً بدبینی نسبت به دین است.

وی افزود: باید نگاه جامع داشت و بدانیم که توسل و توکل و دعا در عرض رعایت مسائل پزشکی و بهداشتی نیست؛ بلکه اینها در طول هم هستند، بر این اساس هم باید به معنویات اهمیت داده شود و هم کاملاً مسائل پزشکی و بهداشتی رعایت شود؛ چرا که ما این مسائل را از سیره خودِ معصومین(ع) یاد گرفته‌ایم.

حجت‌الاسلام آزموده اظهار کرد: البته خدا را شاکریم که با انقلاب اسلامی، سطح عقلانیت دینی جامعه بسیار ارتقا یافته است و به اقتضای اصل اسلام ناب محمدی معارف و احکام دین، از منظری معقول و منطقی و نه متحجرانه و متجددانه و تک‌بعدی ارائه می‌شود.

مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب به‌عنوان یک مجتهد زمان‌شناس، مسائل پزشکی را رعایت می‌کنند و مردم را ضمن توصیه به رعایت بهداشت و مسائل پزشکی، به خواندن دعای هفتم صحیفه سجادیه دعوت می‌کنند، در حقیقت گویای رویکرد اسلام نابی به دین است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha