جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام محمد باقر محمدی لائینی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در مازندران با تاکید بر این که جامعه از سیره علمی و رفتاری امام حسن(ع) فاصله دارد، تصریح کرد: اسم هایی که روی فرزندان مان می گذاریم که با فرهنگ، سیره و نام اهل بیت(ع) فاصله دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی لائینی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ضمن تبریک ولادت امام حسن(ع)، گفت: امام حسن(ع) دارای ویژگی های خاصی بودند، از جمله این که اولین نوه پیامبر اسلام(ص) و فرزند حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) است.

 نماینده ولی فقیه در مازندران افزود: مراسم خاصی برای نام گذاری ایشان برگزار و در این جلسه احترام خاصی به بزرگترها گذاشته شد، حضرت زهرا(س) حاضر نشدند، نامی انتخاب کنند، انتخاب نام بر عهده حضرت علی(ع) و ایشان هم با وجود پیامبر(ص) قبول نکردند. پیامبر خدا فرمود با وجود حضرت حق به خودم اجازه نام گذاری نخواهم داد، برای همین نام این فرزند از سوی خدای متعال به نام شبرّ انتخاب شد که در زبان عربی به آن حسن گفته می شد. این نشان از احترام به بزرگترها و حتی می تواند الگوی خوبی برای جامعه ما باشد.

امام جمعه ساری ادامه داد:  امروز انتخاب همین نام، برای جامعه اسلامی به فرهنگ تبدیل شده است. فرهنگ هر جامعه را براساس نام آن می شناسند و برای همین اسامی، نقش مؤثری در فرهنگ هر جامعه در نگاه به افق آینده دارند.

وی بیان داشت: متأسفانه در این بین هم کسانی هستند که به این آداب و فرهنگ توجهی ندارند و حتی در انتخاب نام هم به بزرگترها احترام نمی شود و اساسا نام های انتخاب می شود که با فرهنگ دینی و اسلامی مطابقت و سنخیت ندارد. این مسئله نشان می دهد اسم هایی که روی فرزندان مان می گذاریم که با فرهنگ، سیره و نام اهل بیت(ع) فاصله دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی لائینی اظهار کرد: امام حسن(ع) صرف این که فرزند پیامبر اسلام و عل(ع) و فاطمه(س) است، مورد احترام نیست بلکه احترام به ایشان به دلیل ابعاد اخلاقی تربیتی و علمی است. همه صفات عالیه انسانی مانند شجاعت، انفاق، دشمن شناسی، عفو وبخشش، صبر برشدائد، علم، معنویت، عرفان و ... را در حد اعلی داشتند.

نماینده ولی فقیه در مازندران افزود: ایشان به معنای واقعی مظلوم بودند. در خانه مظلوم، فرزندان هم مظلوم، قبر و مزارشان هم این گونه است، حتی در وفاداری یاران نزدیک به خود هم مظلوم بود و کسی به ایشان وفا نکرد.

امام جمعه ساری در پایان گفت: آقایی که همه محسنات مانند فرزند پیامبر بودن، فضائل اخلاقی و انسانی، مصداق آیه تطهیر و جزء حدیث کساء بودند، برخوردار از شهامت و شجاعت است؛ باید ما و جامعه نسبت به امام حسن(ع) معرفت داشته باشد و حق ایشان را با عمل کردن به سیره انجام دهیم.

انتهای پیام

3131/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha