شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
photo_2020-05-10_13-19-22.jpg

حوزه/ مدیر کمیته مشاوره ستاد بحران حوزه با اشاره به حضور طلاب و روحانیون روانشناس در بیمارستان‌های شهر تهران، گفت: در حال حاضر ارائه خدمات مشاوره روانشناسی در چهار بیمارستان شهدای تجریش، فیروزگر، فیروزآبادی و رسول اکرم(ص) تهران در حال انجام است و تاکنون بیش از ۱۴۰۰ نفر از بیماران کرونایی مورد ویزیت قرار گرفته اند.

 حجت الاسلام والمسلمین رضا مهکام در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اعلام این خبر، اظهار داشت: بیماران کرونایی که در بیمارستان ها بستری شده بودند به دلیل ترس از مرگ و نا امیدی از بهبود و نیز به جهت دوری از خانواده و قرار گرفتن در حالت قرنطینه بیمارستانی دچار استرس شده بودند و این مساله موجب ضعف سیستم ایمنی در بدن آنها شده بود. در این شرایط خانواده‌‏های بیماران هم در معرض آسیب روانی جدی قرار داشتند که این وضعیت خطر ابتلا در آنها را نیز افزایش می داد.

رسیدگی به وضعیت روانی بیماران کرونایی و کادر درمان

وی با اشاره به ضرورت رسیدگی به وضعیت روانی بیماران کرونایی، خانواده‌ها و کادر درمان، ابراز داشت: با توجه به این شرایط به نظر می‌‏رسید باید افرادی از متخصصان سلامت روان و روان شناسان حوزوی برای حل این مشکل وارد عمل شوند و به یاری کادر درمان بشتابند و با تدابیری بتوانند نگرانی ها و استرس بیماران و خانواده ها را کاهش داده و این شرایط بحرانی را مدیریت کنند.

مدیر کمیته مشاوره ستاد بحران حوزه تصریح کرد: در این میان روحانیان روان‏شناس، که دارای دو تخصص معارف دینی و روان‏شناسی آکادمیک هستند، معتقد بودند می‏‌توانند با تلفیق آموزه‌های متعالی دینی با تکنیک‌های روان شناختی، راهبردهای بسیار مناسبی برای حل این مشکل ارائه دهند.

ارائه خدمات روانشناسی رایگان

وی با بیان اینکه روحانیان روانشناس به صورت کاملا جهادی و بدون دریافت هیچگونه حق الزحمه ای و فقط با انگیزه خدمت به مردم، وارد این عرصه شدند، گفت: این عزیزان بعد از حضور در بیمارستان ها توانستند تحت پروتکل های کامل و مشخص روانشناسی اسلامی، در مباحث مختلفی اعم از مدیریت استرس، نا امیدی، مقاومت در مقابل بیماری و... ورود کنند و از این جهت نقش بسیار مهمی را برای بهبود بیماران کرونایی ایفا کردند و نتیجه این تلاش ها در کاهش مرگ و میر افراد موثر بود.

مهکام با اشاره به استقبال شدید کادر درمانی و بیماران کرونایی از حضور روانشناسان حوزوی، گفت: با توجه به حضور نیروهای جهادی روانشناس حوزوی در بیمارستان های قم، امکان خدمات رسانی بیشتر در تهران وجود نداشت، اما با فروکش کردن شیوع کرونا در قم، از تاریخ هشتم اردیبهشت برای ارائه خدمات مشاوره روانشناسی وارد بیمارستان های تهران شدیم.

وی با اشاره به اینکه روحانیان روانشناس با علم به خطر ابتلا به کرونا برای خدمت به بیماران کرونایی اعلام آمادگی کرده اند، افزود: البته این عزیزان به هنگام حضور در کنار بیماران همه پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند ولی به هر حال احتمال خطر وجود دارد اما احساس مسئولیت نسبت به سلامتی مردم موجب شد تا روحانیان روانشناس به صورت کاملا جهادی و باانگیزه خدمت به مردم وارد این عرصه شوند.

ارائه خدمات مشاوره روانشناسی در ۴ بیمارستان تهران

 مهکام ابراز داشت: در حال حاضر ارائه خدمات مشاوره روانشناسی در چهار بیمارستان شهدای تجریش، فیروزگر، فیروزآبادی و رسول اکرم(ص) تهران در حال انجام است و تعداد ۱۰ نفر از روحانیان روانشناس در این طرح حضور دارند و تاکنون بیش از ۱۰۰ شیفت کاری و ۴۰۰ نفر ساعت خدمت ارائه شده و بیش از ۱۴۰۰ نفر از بیماران کرونایی مورد ویزیت قرار گرفته اند.

مدیر کمیته مشاوره ستاد بحران حوزه با اشاره به اثربخش بودن حضور روحانیان روانشناس در بهبودی بیماران کرونایی، بیان داشت: طی روزهای اخیر به منظور تقویت روحیه بیماران و کادر درمانی، یکی از پرده های ضریح حضرت زینب(سلام الله علیها) به همراه نبات های تبرکی حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله علیها) در چهار بیمارستان تهران در اختیار این عزیزان قرار گرفت و برای پرستاران یک جلد کتاب نیز اهدا شد.

 دعوت از روانشناسان حوزوی

مهکام در پایان با اشاره به اینکه ارائه خدمات مشاوره ای به بیماران کرونایی تا زمانی که توان جهادگران اجازه دهد، ادامه خواهد داشت، گفت: روحانیان روانشناسی که واجد شرایط لازم هستند یعنی حداقل دارای مدرک ارشد روانشناسی بوده و سابقه کار در مراکز مشاوره و فضاهای روانشناختی را دارا باشند و علاقه مند به حضور در این طرح جهادی می باشند، می توانند با شماره ۰۹۱۳۲۳۳۴۷۶۸ آقای عرب پور تماس حاصل نمایند. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha