چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
معصومه نصیری

حوزه/ عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران گفت: ما امروز نیاز داریم که به تأسی از سیره و روش شهید آوینی، رزمایش مؤمنانه ملت ایران را برای ثبت در تاریخ روایت کنیم.

معصومه نصیری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،‌ با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در جلسه ویدئوکنفرانسی با ستاد ملی مقابله با کرونا و اشاره به این که کاش کسانی بتوانند مثل شهید آوینی جهاد عظیم و عمومی مقابله با کرونا را روایت کنند، اظهار داشت: آنچه قابل توجه است این که شهید آوینی در مسیر به فعلیت رساندن ارزش‌ها و نگاه اسلامی در قالب هنر، نگاه بی بدیلی داشته و بدین وسیله نگاه متعالی را از خود به یادگار گذاشتند.

وی با بیان این که این شهید والامقام، هنر و روایت‌گری رویدادها در قالب های هنری را به معنایی که این روزها مصطلح است، بکار نمی برد، افزود: این نگاه که هنر را زبان قرب و شهود می‌دانست سبب شد تعریفی از هنر و هنرمند ارائه شود که هنرمند را دارای قلبی بصیر بداند که بتواند رموز عالم هستی را دریافته و بازنمایش دهد که البته از نگاه ایشان این مهم به معنای این است که قلب هنرمند باید جلوه گاه حسن حضرت حق باشد و قدرت بیان آن را نیز از پروردگار عالم گرفته باشد.

نصیری همچنین با اشاره به ضرورت روایت‌گری دقیق و پرمعنای جلوه تدین و حرکت مردمی کمک‌های مؤمنانه، آن را نیازمند نگاهی برآمده از دغدغه، دین و تقرب دانست و گفت: اساساً و با توجه به نگاه کسانی چون شهید آوینی، اگر ما هنر را در ذیل دین محقق کنیم و نه این که دین را هم به خدمت بگیریم برای ارائه هنری جز آنچه که باید باشد، آن وقت یافتن زبان برای ساخت معنا در چنین کمک های همدلانه ای خلق می‌شود.

وی هنر موفق امروز را هنری دانست که بتواند در خدمت روایت صحیح و منصفانه رویدادها، اقدامات و تحولات باشد و ادامه داد: امروز وقتی از روایت سخن می گوییم یعنی سخنی که بتواند با هنرمندانه‌ترین وجوه حرفه‌ای سخن یا اقدامی را مردمی سازی کند.

این کارشناس و مدرس رسانه همچنین بیان داشت: در شرایط فعلی اگر تربیت شدگان مکتب آوینی با همان نگاه متعالی به مقوله‌ها وارد میدان تولید محتوای اثرگذار شوند، هدف غایی تمدن سازی مدنظر در بیانیه گام دوم انقلاب نیز در قالب قدرت نرم رسانه‌ای محقق می‌شود.

وی شیوه های روایت گری از جنس روایت گری شهید آوینی را سلاح قدرتمندی در عرصه نبرد هوشمند توصیف کرد و گفت: در این مدل از بیان هنرمندانه رویدادها، ما به یاری خدای متعال، امکان پیروزی در عرصه های نوین رسانه ای را خواهیم داشت.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha