جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رئیس جمهور

حوزه/ رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت گفت: همه باید تلاش کنیم فشار مضاعفی بر مردم وارد نشود، این فشار مضاعف قیمت اجناس در بازار است و باید در این زمینه مراقبت و تلاش کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، امروز (چهارشنبه) در ابتدای سخنان خود در جلسه هیئت دولت، گفت: ایام شهادت مولی متقیان علی بن ابیطالب (ع)، توأم با ایام دعا و مراسم مهم احیاء، شب‌های نزول قرآن و لیالی قدر است.

رئیس جمهور افزود: انصافاً وقتی به تاریخ برمی گردیم و نگاه می‌کنیم، حادثه سحرگاه امروز یکی از دردناک‌ترین حوادث تاریخ بشر است.

وی ادامه داد: یعنی هنگام طلوع فجر که دست ناپاک به حرکت درآمد و شمشیر به سمت فرق سر مبارک امیرالمومنین (ع) رفت، مردم دو ندا شنیدند، یکی ندا آن بود که به مردم گفته شد پایه‌های هدایت ریخت و ویران شد.

رئیس جمهور افزود: چگونه انسان می‌تواند به مقام و علو و جایگاهی برسد که زندگی او معادل با هدایت جامعه و بشریت و شهادت او معادل با فرو ریختن بنای هدایت جامعه باشد.

روحانی اضافه کرد: از طرف دیگر از آن حرکت شمشیر بدتر کلمه‌ای بود که قاتل به کار برد و آن اینکه حکومت از آن خداست و از آن تو نیست ای علی و این جمله، جمله تکان دهنده‌ای است.

رئیس جمهور افزود: آدمی که این جمله را ادا می‌کند، ظاهراً به خدا معتقد و کسی است که مبنا را حکومت الهی بر بشر می‌داند، اما در عین حال، جهل دینی این آدم و تحّجر و افراط او را به بدترین عمل در تاریخ کشاند.

روحانی گفت: این درس بزرگی برای همه ما است که دیندار بودن، شریعت مدار بودن، بدون تعقل، بدون عدالت و تعادل، بدون میانه روی و بدون تحّجر می‌تواند برای ما مسیر هدایت را مشخص کند.

رئیس جمهور افزود: اگر انسان اعتقادی داشته باشد و آن اعتقاد درست نباشد، همان اعتقاد و همان جهل دینی، باعث انحراف می‌شود و بزرگترین لطمه به جامعه بشری و دنیای اسلام می‌تواند وارد کند.

وی اظهار کرد: از این جملات مهمتر به نظر من رفتار مولا امیرالمومنین (ع) در این ۴۸ ساعت بود، یعنی از سحرگاه روز نوزدهم تا آخر شب شب بیست و یک ماه مبارک رمضان، رفتار امیرالمومنین (ع) رفتار عجیبی بود و در آن حالت اولین توصیه اش این بود که عبدالرحمن بن ملجم، اسیر شماست و با وی مدارا کنید.

رئیس جمهور ادامه داد: در کجای تاریخ می‌توان پیدا کرد و در کدام حقوق بشر و در کدام عدالت و کجای عالم می‌توانیم، بیابیم که مولایی با این عظمت که از پیشانیش خون می‌چکد، اولین توجهش این است که با اسیر و قاتل خودش مدارا شود.

انفاق ملت ریشه در فرهنگ دینی و اسلامی دارد

روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به ضربت خوردن امام علی (ع) ابراز داشت: حضرت علی (ع) زمانی که مورد ضربت قرار گرفت براساس وصیت نامه این امام بزرگوار به فرزندان و یارانش، درباره قاتل خودش فرمود به خاطر کشته شدن من خونریزی به پا نکنید و جامعه را به هم نریزید و دو دستگی ایجاد نکنید و جنگ بوجود نیاورید و بخاطر من اگر قرار است کسی کشته شود یک نفر باید کشته شود.

وی افزود: امام فرمودند او یک ضربت بیشتر نزده و شما هم حق ندارید بیشتر از یک ضربت به او بزنید ما به چنین مولا و امام و مقتدایی در تاریخ افتخار می‌کنیم که تمام زندگی اش از روز اول تا لحظه پایانی لبریز از عرفان و انسانیت و حقوق انسان‌ها و مدارای با مردم و دستگیری از فقرا و ایتام و شهامت در میدان نبرد و بهترین بیان حکیمانه برای مردم بوده است.

رئیس جمهور ادامه داد: مردم قرن‌ها همچنان عاشق امیرالمومنین (ع) هستند و روز به روز به این عشق افزوده می‌شود و در این شب‌ها هر چند بخاطر قدر شب زنده داری می‌کنند و احیا انجام می‌دهند، اما در این شب‌ها نام امیرالمومنین و عشق به آن حضرت هم جایگاه خاص خود را دارد.

وی یادآور شد: باید در پیشگاه خداوند شکرگزار باشیم و من احساسم این است علت اینکه در این حادثه ویروس کرونا ملت ما جایگاهش با تمام ملت‌های جهان متفاوت است این همه انفاق، دستگیری و بسته‌های معیشتی و کمک‌های مردمی همه جا و در تمامی مساجد و حسینیه‌ها در سراسر کشور در کجا می‌توان این اقدامات را مشاهده کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه کار پزشکان و پرستاران ما و کادر درمانی ایران ممتاز است تصریح کرد: در هیچ جا این فداکاری که در ایران وجود دارد یافت نمی‌شود و این فداکاری و ایثار پزشکان و پرستاران و همه ریشه این انفاق مردم و کمک به مردم به فرهنگ دینی و اسلامی و ایرانی ما بر می‌گردد و منشاء این فرهنگ قرآن مجید، زندگی پیامبر و مولای ما امیرالمومنین (ع) و ائمه هدی (علیهم السلام) هستند.

روحانی افزود: بحمدالله در روزهای سخت تاریخی قرار داریم، اما مردم ما با شهامت و متانت و آرامش زندگی می‌کنند و این آرامش مردم بسیار مهم است اینکه در صف قرار نمی‌گیرند تا کامیون به درب فروشگاه‌ها برسد و کالاهای خود را خارج کند و با ازدحام مردم در فروشگاه‌ها روبرو باشیم و در عرض چند ساعت محموله آن کامیون به پایان برسد و فروشگاه‌ها و قفسه هایش خالی از کالا و محصولات باشد.

رئیس جمهور گفت: اینکه مردم همدیگر را یاری می‌کنند و به فکر هم و دستگیر هم هستند ریشه آن به فرهنگ و پیروی ما از خاندان رسالت و مولای ما امیرالمومنین بر می‌گردد که او در تمام عمرش این چنین بود و من در این روزی که به نام امیرالمومنین (ع) است از ملت بزرگ و عزیز ایران تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.

دیشب دل‌ها از هر شب نوزدهم دیگری سوخته‌تر بود

روحانی در ادامه با اشاره به بازگشایی چند ساعته مساجد برای مراسم احیای شب گذشته، تصریح کرد: پیش از این نگرانی‌هایی وجود داشت که اگر مساجد باز شوند چقدر به دستورالعمل‌های بهداشتی عمل می‌کنند؛ دیشب دیدید که مراسم ویژه‌ای بود، دیشب دل‌ها از هر شب نوزدهم دیگر سوخته‌تر بود و مردم از هر شب نوزدهم دیگری به دلیل آنکه نمی‌توانستند به اماکن مقدس بروند و اجتماعات بزرگ داشته باشند، متاثرتر بودند.

وی افزود: مردم به جاهایی که رفتند همه اصول را مراعات کردند و تمدن اسلامی و ایرانی و همچنین سرمایه اجتماعی را نشان دادند؛ کجای این دنیا بدون قوه قهریه مردم تنها با سفارش، توصیه و تشریح متخصصان و وزارت بهداشت این چنین به فاصله گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی عمل می‌کنند؟ هم عبادت خدا را به جا می‌آورند و هم اصول بهداشت را - که این هم از سوی خداست - مراعات می‌کنند؟

صدا و سیما به خوبی حال معنوی شب قدر را منتقل کرد

رئیس جمهور با تشکر از تلاش‌های شب گذشته صدا و سیما برای پخش تصاویر شب احیا در اماکن مقدس، گفت: صدا و سیمای ما به خوبی آن حال معنوی را منتقل کرد؛ مردم درخانه بودند، اما دل‌های آنان در اماکن مقدس بود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دیشب صدا و سیمای ما چقدر خوب با دوربین‌ها و تصاویر و پخش خودش این کمبود را در سراسر کشور برای بینندگان خارج از کشور جبران و آن حال معنوی را به خوبی منتقل کرد.

روحانی ادامه داد: تصاویری از حرم‌های مطهر حضرت معصومه (س)، مولای ما حضرت علی ابن موسی الرضا (ع)، حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و شاهچراغ و همه اماکن مذهبی وجود داشت همچنین دعا و ذکر و مناجات و قرآن به سر گرفتن با تعداد معدودی از افراد حاضر در این اماکن (در تصاویر صدا و سیما) بود.

وی اظهار کرد: مردم در آنجا نبودند، اما همه دل‌های آن‌ها در این اماکن بود، مردم در خانه بودند، اما به حق فقط جسم آن‌ها در خانه بود و جان مردم در کنار حرم مقدس مولا علی ابن موسی الرضا (ع) و سایر اماکن مقدس بود.

رئیس جمهور تاکید کرد: این بسیار جای سپاسگزاری و تشکر دارد؛ معنویت، اخلاق و مراعات اصول از سوی مردم در تاریخ ماندگار است. همان که مقام معظم رهبری در روز یکشنبه بیان فرمودند که «آنچه در این روزها واقع می‌شود باید ثبت و به درستی نقل شود؛ شبیه روایت فتح»

روحانی گفت: همانطور که جنگ بیان و توضیح داده شد باید این روزهای زیبا و این زیبایی ها، متانت ها، ایثارها، فداکاری ها، غم همدیگر را خوردن و در کنار هم بودن‌ها هم در تاریخ ماندگار شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مردم شرایط سختی را با توجه به ویروس کرونا می‌گذرانند، گفت: با افزایش قیمت اجناس در بازار نباید فشار مضاعفی بر مردم وارد شود و دستگاه‌های نظارتی باید در این زمینه دقت لازم را داشته باشند و وزیر صمت باید از صادرات و واردات کشور پشتیبانی و در این زمینه فعالیت کند.

روحانی افزود: اداره کشور در شرایط کنونی کار سختی است سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی در صحنه حاضر شدند و اعطای تسهیلات برای کسب و کارهایی که دچار مشکل شده اند آغاز شده و ادامه پیدا می‌کند و تاکید می‌کنم باید تمامی وام‌ها تا خرداد ماه به تمام متقاضیان پرداخت شود. همچنین وزارت خارجه، وزارت ارشاد و وزارت راه و تمام وزرای اقتصادی در موضوع پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و اداره کشور سهیم بودند.

رئیس جمهور به موضوع شهام عدالت اشاره کرد و گفت: سهام عدالت نیز باید به سهل‌ترین صورت انجام شود و متقاضیانی که قصد فروش آن را دارند شورای عالی بورس تصویب کرد که بانک‌های کشور می‌توانند به کمک این موضوع بیایند و هر فردی که می‌خواهد سهام عدالت خود را به فروش برساند می‌تواند به بانک مورد علاقه خود مراجعه و در آنجا به بانک عامل وکالت دهد و آن بانک در روز مشخص که اعلام می‌شود آن سهام را به فروش می‌رساند و وجه سهام را به صاحب سهام بر می گرداند.

روحانی افزود: سهامداری هم که قصد نگهداری آن را دارد می‌تواند آن را مستقیم خود اداره کند و یا از طریق شرکت‌های استانی می‌تواند نگهداری کند به هر حال آسان است که هر کسی که بخواهد می‌تواند سهام عدالت خود را به فروش برساند و یا نگهداری کند.

رئیس جمهور گفت: روزها، روزهای سختی برای مردم است. عده‌ای از آن‌ها دچار بیماری شدند و بخشی دیگر اقوام خود را در ویروس کرونا از دست دادند و یا عزیزان خود را به بیمارستان منتقل کردند.

آقای روحانی افزود: مردم نه مجلس ختم و نه مجلس عزایی توانستند برای اقوام و عزیزان خود بگیرند. ایام عید نیز به سختی بر مردم گذشت ماه رمضان نیز به سختی برای مردم می‌گذرد در تمام دنیا نیز همین شرایط وجود دارد، اما محبت و علاقه‌ای که در بین مردم ایران وجود دارد و صمیمیتی که در اقوام شاهد هستیم نسبت به کشورهای دیگر و کشورهای اروپایی شدیدتر و قوی‌تر است و همه باید تلاش کنیم فشار مضاعفی بر مردم وارد نشود، این فشار مضاعف قیمت اجناس در بازار است و باید در این زمینه مراقبت و تلاش کنیم.

وی ادامه داد: من تمام مشکلات را می‌دانم، اما عده‌ای هستند که از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند؛ اگر همه چیز به شکل طبیعی بود بیان می‌کردیم این مسئله پیش آمد، اما متأسفانه عده‌ای هستند که از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند.

رئیس جمهور با اشاره به سوءاستفاده از کالای ماسک افزود: عده‌ای در موضوع ماسک و حتی دستکش و مواد غذایی مردم سوءاستفاده می‌کنند چه برسد به ارز، سکه و مسائل دیگر که از آن هم سوءاستفاده می‌کنند.

روحانی تاکید کرد: تمام نظارت ها، دقت‌ها و جلساتی که باید تشکیل شود و اقداماتی که اتحادیه‌ها باید انجام دهند این بار سخت بر دوش وزارت صمت ماست و از سویی تعزیرات و وزارت دادگستری باید اقدامات لازم را در این زمینه داشته باشند و همه تلاش کنیم با سختی کمتری این روزها را بگذارنیم.

وی تصریح کرد: امیدوارم کارآفرینان و صادرکنندگان که شرایط ما را می‌دانند، با غیرت ملی خودشان تا آخرین دلار را به کشور و بانک مرکزی باز گردانند تا در این شرایط بتوانیم با اتحاد، وحدت و همدلی و پیروی از مولایمان امیرالمومنین (ع) مسیر جهش تولید را برای امسال هموار کنیم و افتخاری بزرگ برای کشور بیافرینیم.

روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیئت دولت، با اشاره به شهدای نیروی دریایی ارتش و گرامیداشت یادشان، افزود: برای ما جای تأسف دارد که جوانان غیور دریایی خود را در یک حادثه دلخراش از دست دادیم، برای ما شنیدن و تحمل این امر بسیار سخت است، اما ابراز همدردی همه مردم، از سختی آن قدری کم می‌کند.

رئیس جمهور گفت: من به خانواده شهدا می‌گویم که هیئت دولت را شریک خود در این غم بدانند و دلایل این موضوع باید بررسی و با روشن شدن ابعاد مختلف قضیه برای مردم توضیح داده شود. البته مهم این است که این افراد در دفاع از امنیت کشور به دریاها رفتند و طبق روایاتی که ما داریم، اجر خدمت و شهادت در دریا ۱۰ برابر خدمت و شهادت در زمین است.

وی اضافه کرد: صحبت‌هایی درباره تحولات بازار و شرایط این روزهای کشور دارم، در سه ماه گذشته کارهای ارزشمندی صورت گرفته، همه مردم دست به دست هم دادند و اتفاقات بی نظیری را رقم زدند، از همه مردم، سپاه، ارتش، بسیج، نیروی انتظامی، مساجد، دانشجویان، طلبه ها، پزشکان، پرستاران و … که در این عرصه حضور داشتند، تشکر می‌کنم، رسانه‌ها هم فداکاری کردند و صدا و سیما بار زیادی را به دوش کشید.

روحانی افزود: خدا ما را لایق این آزمایش دانسته هر کسی مورد آزمایش‌های سنگین الهی قرار نمی‌گیرد و فقط این خلیل الله است که مورد آزمایش سخت تاریخی قرار گرفته است.

در دو سال گذشته، برابر بدترین حکومت قرار گرفته ایم

رئیس جمهور ادامه داد: ملت و دولت ایران امروز در آزمایش سخت و بی نظیری قرار گرفته اند، هیچ ملتی نیست که دو سال مداوم زیر ضربات شدید تحریم و حصر باشد و در این شرایط ویروس وارد کشورش شده باشد. ما دو سال تمام است که در برابر بدترین حکومت قرار گرفته ایم، به یاد نمی‌آورم در طول تاریخ، کاخ سفید تا این حد ضد بشر با قساوت قلب بی رحم و ناتوان باشد. وقتی وزیر خارجه این رژیم را می‌بینیم، انگار از الفبای سیاست سر در نمی‌آورد.

دولت آمریکا، بدترین و شرورترین حکومت در تاریخ آمریکاست

روحانی در ادامه سخنانش در جلسه امروز هیئت، با اشاره به اینکه دولت آمریکا همیشه تروریسم بوده است، اما تروریسم تا این حد بی سابقه است، گفت: آمریکا همیشه علیه ملت‌های مستقل و مظلوم کار کرده، ولی تا این حد بی سابقه است، یعنی در زمان شیوع ویروس عالم گیر کرونا، حتی برای ورود دارو مشکلاتی ایجاد می‌کند.

وی، تحریم شدید، ویروس کرونا، سختی‌ها و مشکلات، وجود حکومت جباری در تاریخ آمریکا و تعدادی از حکومت‌های همسایه ایران را از جمله مشکلات کشور عنوان کرد و گفت: از جمله این حکومت‌های منطقه، مرتجعین منطقه هستند که یکی از آن‌ها واقعاً بی نظیر است، ما نه پدری و نه پسری آنچنانی از آن‌ها دیدیم، آن‌ها فوق العاده عجیب و غریب هستند و تمام این‌ها آزمایشی است که خداوند برای ما مقدر کرده است.

رئیس جمهور گفت: البته خداوند به جز یکی دو همسایه، همسایگان خوبی را نصیب ما کرده و بقیه الحمدالله خوب هستند و ما در کنار آن‌ها هستیم.

روحانی افزود: در این شرایط که با این سختی مواجه شدیم، بار سنگینی بر دوش دولت آمده، ما خداوند را شاکریم که ما را لایق این امتحان کرده و تمام وزرا و مسئولین، تمام قوای سه گانه، همه ارکان کشور از بالاترین مقام که مقام معظم رهبری است، تا آن کارمند، همه ما در یک آزمایش عظیم و بزرگ الهی قرار گرفتیم و خداوند ما را لایق این امتحان قرار داد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه مسئولین و خادمان شما در دولت با همه توان در حدود سه ماه گذشته شبانه روز تلاش کرده اند، گفت: از وزارت بهداشت و درمان با تمام کادر پزشکی در سراسر کشور تا وزارت کشور با همه توانش در سراسر کشور که در خط مقدم بودند، تا وزارت صمت که بار سنگین پشتیبانی را در این مدت بر دوش دارد، تشکر می‌کنم.

روحانی همچنین اظهار کرد: از تمام آن‌هایی که در وزارت صمت تا پریروز کار می‌کردند و از پریروز تا امروز و آینده بار مسئولیت را بر دوش دارند، تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه وزارت صمت وزارت بزرگی است و چهار وزارتخانه در یک وزارتخانه جمع شده است، تصریح کرد: یک روزی این وزارتخانه، متشکل از وزارتخانه‌های صنعت، صنایع سنگین، معادن و بازرگانی بوده که همه این‌ها را تبدیل به یک وزارتخانه کردند، اداره این وزارتخانه بسیار سخت و سنگین است.

روحانی تصریح کرد: از همه آن‌هایی که در گذشته تلاش کردند، تشکر می‌کنیم، و امروز این بار سنگین وزارت صمت بر عهده آقای مدرس خیابانی است، همه ما باید او را یاری و کمک کنیم، تا این بار سنگین را بتواند، ادامه دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha