جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
علی عباسی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ویژگی ضروری دیگر کارگزار اسلامی را حفظ ظاهر دانست و بیان کرد: لازم است ظواهر و رفتارهای ظاهری کارگزار اسلامی مطابق ضوابط شریعت باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، رئیس جامعةالمصطفی در سومین جلسه نشست تربیتی «اخلاق کارگزاران» با بیان اینکه اگر ایمان نباشد، رفتارهای اخلاقی چندان توجیه ندارد، تصریح کرد: ایمان موجب می‌شود انسان ایثار نماید، دیگران را بر خویش مقدم بدارد و در برابر امیال خویشتن‌داری داشته باشد.

وی وجود ایمان را عامل بروز رفتار مؤمنانه در انسان برشمرد و گفت: اگر ایمان وجود داشته باشد، انسان منتظر قدردانی دیگران نخواهد بود. فقدان ایمان، اخلاق را بسیار کم‌رنگ می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی افزود: اخلاقی که منافع شخصی را بر هر چیز دیگری ترجیح می‌دهد، در اثر بی‌ایمانی رخ می‌نمایاند.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به عنایت خداوند در زمینه اعطای وجدان اخلاقی به انسان خاطرنشان ساخت: انسان بد و خوب اخلاقی را با میزان درونی خویش تشخیص می‌دهد، ولی اگر ایمان نباشد، وجدان بسیار کم‌رنگ می‌شود و نمی‌تواند از رفتارهای غیراخلاقی جلوگیری کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، در ادامه، با بیان اینکه کارگزار حکومت اسلامی نباید مسئولیتش را غنیمت بداند، به نامه حضرت علی(ع) به والی آذربایجان اشاره کرد و گفت: آن حضرت در این نامه تأکید می‌فرمایند که نباید بپنداری که مسئولیتت طعمه‌ای است و از آن سوءاستفاده نمایی.

وی ادامه داد: بر هر کارگزار حکومت اسلامی لازم است نگاه امانت‌دارانه به مسئولیتش داشته باشد. ضرورت دارد که خویشتن را امانت‌دار بدانیم و همواره مدنظر داشته باشیم که باید در قبال مسئولیتمان به خداوند پاسخ‌گو باشیم.

رئیس جامعةالمصطفی ویژگی ضروری دیگر کارگزار اسلامی را حفظ ظاهر دانست و بیان کرد: لازم است ظواهر و رفتارهای ظاهری کارگزار اسلامی مطابق ضوابط شریعت باشد. حتی درباره برخی از موقعیت‌ها و مناصب گفته شده است که برای نمونه، امام جماعت باید ظاهرالصلاح باشد. گاهی نیز ظاهرالصلاح بودن نشانه عدالت دانسته شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ادامه داد: در دنیای امروز گاهی گفته می‌شود که این مسائل امور شخصی‌اند و نباید در آن دخالت کرد، در حالی که این گونه نگرش‌ها درست نیست. برخی مطرح می‌کنند که رسیدگی به این مسائل موجب ریاکاری است؛ گاهی ممکن است این گونه باشد، ولی نباید حفظ ظواهر را بی‌اهمیت بدانیم.

وی با تأکید بر اینکه نمی‌توان هر کسی را که ظواهر شرعی را رعایت کرد، ریاکار دانست، تصریح کرد: حفظ ظاهر مهم است، زیرا در باطن اثر می‌گذارد. تا صورت رعایت نشود، سیرت هم درست نخواهد شد. به فرموده امام علی(ع)، اگر قلب فردی خشیت داشته باشد، خشوع در جوارح وی نیز بروز می‌نماید.

رئیس جامعةالمصطفی افزود: همان گونه که تشبه به کفار مذمت شده است، تشبه به امور نیک و مطابق شریعت مقدس ارزشمند است، زیرا عامل تمایل به اصول دینی می‌شود. رعایت ظواهر اسلامی، منجر به گرایش هر چه بیشتر به اصول و مبانی اسلامی می‌گردد.

وی با رد هر گونه ظاهرسازی ریاکارانه، گفت: امام خمینی(ره) در برخی نوشته‌هایشان بر حفظ ظواهر تأکید می‌کنند و تصریح می‌نمایند تا زمانی که انسان ظاهر را درست نکند، نباید توقع اصلاح باطن داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ادامه داد: گاهی گفته می‌شود باطن و گوهر دین، اخلاق است و فقه و رفتارهای ظاهری چندان اهمیت ندارد؛ این گونه نیست، چون امکان ندارد باطن و اخلاق بدون حفظ ظواهر به دست آید. چنین دیدگاه‌هایی، از فریب‌های شیطان سرچشمه می‌گیرد.

وی با بیان اینکه فقه و اخلاق با هم تقابل و ناسازگاری ندارند و فقه و حفظ ظواهر، به اخلاق کمک می‌کند، گفت: البته نباید به ظاهر اکتفا کرد. لازم است ظواهر را رعایت نماییم تا منجر به خویشتن‌داری درونی شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی یکی دیگر از ویژگی‌های ضروری برای کارگزار اسلامی را برخورداری از وجدان کاری برشمرد و تصریح کرد: منظور از وجدان، نیروی باطنی است که انسان به کمک آن خوبی و بدی را تشخیص می‌دهد. وجدان کاری، ‌احساس و تعهد درونی به رعایت الزامات کار را شامل می‌شود. بسیار اهمیت دارد که انسان در قبال مسئولیت‌هایش تعهد درونی داشته باشد.

وی در پایان، افزود: وجود تعهد درونی باعث می‌شود ویژگی‌هایی مانند نظم کاری، بازدهی مطلوب کار و رعایت ساعات کاری و بهره‌برداری درست از آن در یک کارگزار نمایان شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha