پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
هشتمین خطبه مکتوب جمعه

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین حسینی همدانی در یازدهمین خطبه مکتوب جمعه، از مردم برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مراسم شب های قدر تشکر کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از کرج، متن یازدهمین خطبه مکتوب حجت تلاسلام والمسلمین حسینی همدانی، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج به شرح زیر است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ الطّاهِرین.

سلام‌علیکم و رحمه‌الله و برکاته.

نوید خوش بازگشایی نمازهای جمعه به گوش رسید اما متأسفانه مناطق سفید استان البرز کم است و ما دوازدهمین هفته فراق را پشت سر می‌گذاریم، تا خدای تعالی نظر لطف کند و رزق ما برقرار گردد، نکاتی را به‌صورت مکتوب اشاره می‌کنیم. پروردگار عالم به‌حق اولین شهید محراب هرچه زودتر سلامتی و عافیت را به جامعه برگرداند.

قدر ساعت‌ها و لحظات ماه مبارک رمضان را بدانیم

خدای تعالی برای جبران کاستی‌هایی که در زمینه‌های مختلف داریم، فرصت‌هایی را قرار داده است که ما با بی‌توجهی آن‌ها را از دست می‌دهیم. در روایت دارد «الفُرصَهُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ فَانتَهِزّوا فُرَصَ الخَیر.» فرصت‌ها مثل گذشتن ابرها زودگذر هستند پس فرصت‌های خوبی که دست می‌دهد را غنیمت بشمارید. یکی از فرصت‌های خوب، روزها و شب‌های ماه مبارک رمضان هستند، که باید به‌خوبی استفاده کرد و با برنامه از آن‌ها بهره برد.

رسول خدا صلی‌الله علیه و آله فرمودند: اگر بنده ارزش ماه رمضان را بداند آرزو می‌کند که سراسر سال رمضان باشد. و فرمودند: کسی که در ماه رمضان آمرزیده نشود، پس در کدام ماه آمرزیده می‌شود؟ و از بهترین فرصت‌های این ماهِ پر خیر، شب‌های قدر است که سرنوشت یک‌ساله‌ی انسان در آن شب رقم می‌خورد و گاهی اثر آن در تمام عمر جاری و باقی است. دو شب آن را پشت سر گذاشتیم و مهم‌ترین شب که شب بیست و سوم است و احتمال بیشتری برای قدر بودن دارد در پیش روی ماست.

لیله ی قدر، شب عظیمی است و این جایگاه را از قرآن و روایات به‌خوبی می‌توان فهمید. شب قدر را که شب نزول قرآن است، قرآن کریم شب مبارک و برابر با هزار ماه می‌داند. در روایات هم شب غفران و بخشش و رحمت و امثال این‌ها بیان‌شده است. در روایت از رسول خدا و ائمه علیهم‌السلام داریم: هرکس در این شب بخشیده نشود مورد نفرین خدا واقع می‌شود. یا فرمودند: هر کس از شب قدر محروم گردد، از تمام خیرات بی‌نصیب شده است.

در شب قدر تا سحر باید مشغول دعا و قرآن و علم‌آموزی و امربه‌معروف و نهی از منکر و امثال‌ذلک بود تا احیاشده باشد. همه این امور برای انجام دهنده قرب می‌آورد و ثواب دارد. مثلاً امام باقر علیه‌السلام فرمودند: هر کس سوره إِنَّا أَنْزَلْنَاه را با صدای بلند بخواند، مثل کسی خواهد بود که شمشیر به دوش گرفته و درراه خداوند جهاد می‌کند و هر کس آن را پنهان و آهسته بخواند مانند کسی است که درراه خدا به خون خود غلطیده است. این یعنی ثواب شهید دارد.

شب قدر شب توبه و استغفار و انابه است. اگر خطایی کرده‌ایم باید توبه کنیم و با دعا از خدا بخواهیم که با رحمتش با ما رفتار کند. لذا از دعا نباید غافل بود که از کارهای مهم شب قدر است. باید دعا کرد و از خدا برای سرنوشت یک سال آینده خیر خواست.

یکی از دعاهای این شب‌ها، که می‌توان لحظات ویژه انس باخدا را با عبارات آن سپری کرد و از این خوان گسترده بهره‌ها برد، دعای افتتاح است. دعایی که روح توحید و بندگی خدا را به همراه اعتقاد به نبوت و امامت در ما تقویت و زیربناهای عقیدتی ما را محکم می‌کند. بر همه ائمه و معصومین به‌عنوان حجت خدا درود فرستاده می‌شود. و به اوصافی از امیرالمؤمنین علیه‌السلام اشاره می‌کند و به‌خوبی می‌توان فهمید که شرط قبولی توحید، اعتقاد به امامت است.

به‌هرتقدیر شب قدر شب سرنوشت‌ساز ماست. پس باید در این شب مشغول عملی باشیم که در سرنوشت ما نقش دارد. و برای آینده‌ی ما که آخرت ماست مفید باشد. فرمودند دعا بهترین عمل شب قدر است، اما باید بدانیم تا با گناه و لغزش ارتباط داریم و تا اخلاق رذیله بر ما سلطه دارد و شیطان را اطاعت می‌کنیم، دعا تأثیری ندارد. اگر توانستیم با این بدی‌ها قطع رابطه کنیم می‌توانیم رابطه خود را باخدا اصلاح کنیم و لذا اولین کار و قدم سرنوشت‌ساز، توبه است و پشیمانی از عملکرد گذشته به‌نحوی‌که دیگر قصد رجوع و بازگشت به روش قبل را نداشته باشیم.

اگر در شب قدر با توبه، خانه‌ی دل را از گناه پاک کردیم؛ بعد دست به دعا برداشتیم و از خدا خواستیم که این ظرفی که پاک‌شده است برای سال آینده از چیزهای خوب پر کن، خداوند وعده داده که این ظرف را خالی برنمی‌گردانم و لذا با حسن ظن به وعده‌های خدا که تخلف ندارد توبه کنید و از خدا هرچه را که در دل دارید بخواهید و در خواستن کوتاهی نکنید. برای همه دعا کنید. من برای همه دعا می‌کنم شما هم این برادر کوچکتان را فراموش نکنید.

«عدالت» شاخصه حکومت امام علی (ع)

امروز روز شهادت مولانا امیرالمؤمنین، یعسوب الدین، قائدالغرالمحجلین، امام علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام است. شخصیت بی‌نظیر با صفات بی‌نظیر که می‌تواند اسوه‌ی هر کمال خواهی تا رسیدن به مقصود باشد. عظمت وجودی‌اش او را آیت‌الله کبری کرده و کمالاتش انسان را به کرنش درمی‌آورد. صداقت و عبودیت و شجاعت و رأفت و شفقت و عاطفه و عدالت و حلم و صبر و زهد و سخاوت و مناجات و مظلومیت و صدها ویژگی دیگر او را صراط مستقیمی کرده است که همه وظیفه‌داریم در آن مسیر حرکت کنیم تا اعمالمان وزن داشته باشد و روزی که عمل ما را حاضر می‌کنند تا با میزان الاعمال بسنجند سنگینی لازم را داشته باشد.

او که در مبارزه با ظلم و فساد هرگز عقب‌نشینی ندارد و زره اش پشت ندارد در مقابل طفل یتیم زانوانش تاب ایستادن ندارد و بر زمین می‌نشیند و لقمه‌لقمه عاطفه نثار کودکان یتیم می‌کند. خاک‌نشینی که فقیر و مستمند در کنار او که باب علم پیغمبر بود و پرنده‌های پهن بال و بلندپرواز، قدرت رسیدن به اوج معرفت او را نداشتند، احساس خودی می‌کرد و این روش او در همه زمان‌ها به‌خصوص در زمان حاکم بودنش برجهان اسلام بود و چه زیبا و بجا به او ابوتراب لقب دادند. اما مردم بی‌بصیرت آن دوره نتوانستند امام پر خیر و پربرکتشان را حفظ کنند. عدالت‌خواهی و اجرای آن را برای از بین بردن فسادهای جامعه اصل جدانشدنی اسلام می‌دانست. و توصیه دائمی حضرت، به‌خصوص به حاکمان و مسئولان اجرای عدالت بود. و خلافت را برای اجرای سنت رسول خدا و عدالت می‌خواست. می‌فرمود وقتی رضایت عمومی محقق می‌شود که عدالت اجتماعی برقرار شود. دربیانی دارند: «إِنَّ فِی الْعَدْلِ سَعَهً وَ مَنْ ضَاقَ عَلَیْهِ الْعَدْلُ فَالْجَوْرُ عَلَیْهِ أَضْیَقُ» به‌درستی که در عدالت گشایش و سعه وجود دارد و آن‌کس که عدالت برای او سنگین است، تحمل ستم برای او سخت‌تر است.

بیانِ فضائل او در توان ما نیست، چون باید اول خوب بشناسیم تا بتوانیم بگوییم و علی علیه‌السلام را خدا و رسولش خوب می‌شناسند ما فقط بعضی مطالب را بازگو می‌کنیم. به‌هرتقدیر کوردلانِ خرابه نشین تحمل نور وجود و عدالت در رفتارش را نداشتند درنتیجه محراب عبادتش را به خون حضرتش خونین کردند. خدایا ما را از شیعیان و محبان و موالیان علی بن ابی‌طالب قرار بده.

واکنش امام‌جمعه کرج به قرار گرفتن ایران در لیست سیاه آمریکا

جدیداً آمریکا اعلام کرد که ایران و چهار کشور دیگر که همکاری کامل با او جهت مبارزه با تروریسم را ندارند در لیست سیاه قرار می‌دهد. این را کشوری می‌گوید که خود تروریست و تروریست پرور است و قسمتی از هزینه‌های عملیات تروریستی در جهان توسط او پرداخت می‌شود. و مستقیماً در بعضی کشورها و در بعضی دیگر نیابتی عملیات ترور انجام می‌دهد.

خود ایران سالیان طولانی است که زخم‌خورده ترورهای مستقیم و نیابتی این مایه ننگ بشریت قرارگرفته. سردار بزرگ مقاومت و جهان اسلام شهید قاسم سلیمانی را با اعلام رسمی به شهادت رساندند. حالا از ایران می‌خواهد با او در مبارزه با تروریسم همکاری کنیم؟ ای بیچاره ما سال‌هاست در حال مبارزه با تروریسم هستیم. و تا دست‌پرورده کثیف تو، یعنی رژیم منحوس، تروریست و کودک کش را از صفحه جهان محو نکنیم آرام نخواهیم شد.

می‌دانید که مدتی است این رژیم جنایتکار در راستای طرح خیانت بار معامله قرن درصدد است تا قسمتی از کرانه غربی نهر اردن و دره اردن را به کشور مجعول خود ملحق کند تا به یکی از آرزوهای دیرین که داشتن دژ دفاعی و بالابرنده قدرت دفاعی در مقابل مقاومت است، برسد. البته این را بدانید که این فعالیت‌ها به‌ سرعتِ از بین رفتن این موجود خبیث سرعت می‌بخشد.

روز قدس امسال با تمام محدودیت‌ها نفرت خود را نسبت به اسرائیل نشان خواهیم داد

روز قدس امسال با تمام محدودیتی که دارد با روش‌های اعلامی خشم و نفرت خود را نسبت به اسرائیل نشان خواهیم داد. هیچ‌چیز مانع مبارزه ما تا نابودی کامل این جرثومه فساد که زمان زیادی هم باقی نمانده، نخواهد بود. فقط ای‌کاش یک عده‌ای زودتر به حرف رهبر معظم انقلاب و دلسوزان که فریاد می‌زدند آمریکا قابل‌اعتماد نیست گوش می‌کردند، تا مجبور نباشند بعد از این‌همه خسارت مادی و معنوی که به کشور وارد کردند، سخن از غیرقابل‌اعتماد بودن آمریکا بزنند. و متأسفانه هنوز عده‌ای در داخل با مذاکره و توافق، دنبال احیاء محتضر رو به موت هستند. نمی‌دانند این مرده اگر سرحال شود اول خود آنان را می‌گیرد.

سیاست‌های کلی درباره جمعیت عملیاتی و اجراء نمی‌شود

سی اردیبهشت روز ملی جمعیت است که متأسفانه مسئله جمعیت جدی گرفته نمی‌شود. سیاست‌های کلی درباره جمعیت عملیاتی و اجراء نمی‌شود. امیدواریم مجلس جدید بحث نظارتی خود را در این امر تقویت کند و دستگاه قضا با متخلفان به‌طور جد و قاطعیت برخورد کند. اگر کسی با دقت نگاه کند به‌خوبی می‌فهمد که مسئله جمعیت چقدر مهم است در همین جریان ویروس کرونا مسئله کاملاً مشهود است.

فرض کنید اگر وضعیت جمعیت کشور با همین روندی که دارد و هرروز پیرتر می‌شود پیش برود و خدای‌نکرده مثلاً بیست سال دیگر ویروسی شبیه کرونا به جان جمعیت بیفتد و پیران و میان‌سالان را هدف قرار دهد!!! چه فاجعه‌ی بزرگی رخ خواهد داد؟؟ باید همه مردم و به نظرم امت حزب‌الله و جوانان انقلابی از این مهم غفلت نکنند. مسئله ازدواج آسان را ترویج کنید. اسناد مصوب شده در این زمینه را مطالبه گری کنید. فرزند آوری را ترویج کنید و بدانید که رزاق خداست و تدبیر عالم در دست اوست و شما باید خواسته او را عمل کنید تا نتیجه بگیرید.

باید از حوادث برای اصلاح عیوب و نواقص و رشد استفاده کرد

شهادت عده‌ای از جوانان برومند ارتش را به خانواده‌های محترم و فرمانده کل قوا تسلیت عرض می‌کنیم و از خدای تعالی برای آنان رفعت مقام و بازماندگان اجر و صبر مسئلت می‌نماییم. اما نکته‌ای در این رابطه لازم است بیان شود و آن اینکه دشمنان نظام اسلامی با رصد شبانه‌روزی دنبال فضاهایی می‌گردند تا از آن‌ها با استفاده از ایجاد شبهه، مخلوط کردن راست و دروغ و دروغ‌پردازی، شایعه‌سازی و آشفته کردن ذهن‌ها برای ضربه زدن به‌نظام و آرمان‌ها و نیروهای انقلاب، در بستر رسانه‌ها و فضاهای مجازی به‌سرعت ما را منفعل کرده، بهره ببرند و البته همیشه با هوشیاری مردم نقشه‌های آنان خنثی‌شده است.

به‌هرتقدیر بار دیگر ضمن تذکر این نکته که باید از حوادث برای اصلاح عیوب و نواقص و رشد استفاده کرد، از دلاورمردی نیروی دریایی ارتش مقتدر و سربلند ایران اسلامی تشکر و قدردانی می‌کنیم و یاد شهیدان سرافرازش به‌خصوص شهدای سانحه اخیر را گرامی داشته و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل داریم.

تشکر امام‌جمعه کرج از مردم برای رعایت نکات بهداشتی در مراسم شب‌های قدر

 از مردم فهیم و بزرگوارمان که در شب‌های قدر گذشته به‌خوبی دستورات و سفارشات دستگاه‌های مربوطه را عمل کردند تا زمینه دعای دسته‌جمعی در مساجد و اماکن مذهبی فراهم شود تشکر و قدردانی می‌کنم. رهبر معظم انقلاب فرمودند هر وقت ستاد ملی کرونا محکم چیزی را از مردم خواسته است مردم انجام داده‌اند. درباره مراسم دیگر و مکان‌های دیگر هم اگر با قاطعیت چیزی خواسته شود همه تمکین خواهند کرد.

خدایا تو را قسم می‌دهیم فرج مولایمان ولی‌عصر ارواحنا فداه نزدیک بگردان. ما را از شیعیان و محبان و موالیان آن حضرت قرار بده. خدایا پریشانی ما را به یاری او جمع کن. پراکندگی ما را به او وحدت ‌بخش. کم ما را به او زیاد کن. ذلت ما را به او عزت ده. تنگدستی ما را به او توانگری بخش. بدهی ما را از برکت او ادا کن. دشواری کار ما را به او آسان کن. اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَیْکَ فِی دَوْلَهٍ کَرِیمَهٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلَامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ./ خدایا بیماری و بلا را از مردم عالم که در بندگی تو هستند و طاغوت نیستند مرتفع بگردان./ کادر درمانی و پزشکی که مجاهدانه در عرصه معالجه بیماران حضور دارند از سلامت و عافیت برخوردار بگردان./ گذشتگانمان، شهدا، امام شهیدان درجاتشان عالی بگردان. خدایا بر نادانی ما رحم کن و با بخششت با ما رفتار کن. مشکلات مسلمین اصلاح بفرما/ رهبر فرزانه و عزیزمان در پناه خود محفوظ بدار.

 والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته.

 بیست و ششم اردیبهشت نودونه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha