جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شب قدر

حوزه/ استاد جامعة الزهرا(س) گفت: در شب های قدر تقدیر انسان رقم می خورد و این امر بر اساس تلاش، شأن و مقام هر فرد است.

مریم رحمتی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه اظهار داشت: بر اساس ظرفیتی که هر فردی دارد خداوند بر همان اساس تقدیرش را رقم می زند از این رو انسان قادر است تا با توسل به ائمه و کسب معرفت ظرفیت درونی اش را ارتقا دهد.

وی افزود: همانگونه که یک حکومت و دولت برای یکسال آینده خود طرح برنامه ریزی و بودجه بندی دارد، برای انسان ها نیز چنین است تا بر اساس ظرفیت و اساس تفکرشان مقدراتشان رقم می خورد که با سعی و تلاش می تواند بر آن اصلاحیات بزند.

استاد جامعةالزهرا(س) با اشاره به اینکه سند شب های قدر نزول قرآن است گفت: هر کلامی که دارای ارزش و یا جایگاهی باشد باید برای آن سند محکمی ارائه شود که بحث قرآن و سوره قدر سند محکم برای عظیم بودن این شب است.

وی ادامه داد: معانی متعددی در قرآن برای قدر از جلمه اندازه گیری، تنگی و ارزش و منزلت بیان شده است که در این باره روایات و احادیث بسیاری وجود دارد.

رحمتی تاکید کرد: بر اساس روایات در شب های قدر آنقدر ملائک بر روی زمین نازل می شود که مکان جای تنگی برای آنان است از این رو بهترین فرصت برای اعمال نیک و بندگی است به گونه ای که در سیره علما هم به تأسی از اهل بیت(ع) وجود دارد که دهه آخر ماه مبارک رمضان ملاقات ها را تعطیل و اعتکاف می کردند.

وی با بیان اینکه شب های قدر بهترین فرصت برای تجارت در بندگی است گفت: پاداش هر عمل در این شب به اندازه هزار ماه به ثبت می رسد و ارزش عبادت بالا می رود.

استاد جامعةالزهرا(س) خاطر نشان کرد: رحمت و عفو خداوند در این شب ها وصف نشدنی است به گونه ای که در اعیاد و این روزها شاهد هستیم که رهبر معظم انقلاب اسلامی و قوه قضاییه نیز بسیاری از زندانیان را مورد عفو قرار می دهند این امر نشأت گرفته از آموزه های دینی است.

وی با اشاره به اینکه نه تنها در شب های قدر بلکه در دهه آخر ماه مبارک رمضان باید اوج بندگی ادامه داشته باشد گفت: عبادت ها نباید تنها به شب خاصی اختصاص یابد بلکه باید مداومت داشته باشد تا راه و رسم درست بندگی کردن را بیاموزیم.

رحمتی گفت: احادیث و روایات مختلفی از امامان معصوم درباره عظمت دهه آخر ماه مبارک رمضان و بخشش گناهان و تبدیل شدن آنها به حسنات آمده است که باید از این فرصت استفاده کرد و ظرفیت درونی را افزایش داد چرا که خداوند در هر روز و شبی به دنبال بهانه ای برای نزول رحمت بر بندگان است.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha