پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
بحرین

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

موج خشم در پی اهانت شبکه سعودی عراق را در بر گرفت

 گروه های مختلف عراقی خشم خود را از اهانت شبکه سعودی mbc به شهید ابومهدی المهندس اعلام کردند و رئیس هیئت حشدالشعبی نیز خواستار مجازات این شبکه به خاطر مطالب باطل پخش شده در یکی از برنامه های آن علیه یکی از قهرمانان مبارزه با تروریست های داعش در عراق شد و از کمیته ارتباطات پارلمان عراق نیز خواست پخش این شبکه سعودی در عراق را متوقف کنند. بر اساس این گزارش برنامه شبکه سعودی درباره نزار قبانی از شعرای سوریه بوده که در حین پخش این برنامه مطالب مسموم و باطلی را علیه شهید ابومهدی المهندس مطرح کرده و این قهرمان و شهید عراقی را به تررویسم متهم ساخته است در حالی که این شهید قهرمان راه مبارزه با تروریست های داعش بود. در این زمینه فالح الفیاض رئیس هیئت حشدالشعبی علیه این شبکه سعودی به خاطر اهانت به تاریخ رشادت های این فرمانده پیروز و شهید عراقی تنظیم کرد و دفتر الفیاض در بیانیه ای اعلام کرد که مطالب این شبکه سعودی تلاشی مذبوحانه برای تحریف و تشویش تاریخ پرافتخار این فرمانده است که تمام زندگی خود را در راه جهاد و مقاومت در برابر تروریست ها و آزادساری عراق صرف کرد و البته این توطئه های رسانه ای نشان دهنده ادامه یافتن دشمنی مغرضانه سعودی ها با قهرمانان پیروزی فتوای جهاد مقدس مرجعیت است. فیاض همچنین از مسئولان مرتبط با این پرونده و هیئت رسانه و ارتباطات عراق نیز خواست به مسئولیت خود در برخورد با این مسئله عمل کنند. کمیته ارتباطات و رسانه پارلمان عراق نیز با صدور بیانیه ای در این زمینه تاکید کرد این شبکه تاکنون در سال های گذشته از راه های مختلف به بزرگان و قهرمانان عراقی اهانت کرده است و هیئت رسانه و ارتباطات نیز بر این اساس خواستار بسته شدن دفتر این شبکه شده است. در همین راستا فراکسیون السند پارلمان نیز شبکه عربستان را افعی تکفیر دانست و افزود: اقدام اهانت آمیز این شبکه با هدف تخریب محور مقاومت و مخدوش ساختن روحیه انقلابی و هویت این نماد ملی عراق صورت گرفته است.در ادامه موج محکومیت این اقدام اهانت آمیز شبکه سعودی، جمعیت علمای عراق نیز با صدور بیانیه ای حملات برنامه ریزی شده رسانه های سعودی علیه بزرگان و قهرمانان ملی عراق را محکوم کرد و افزود: آخرین این اهانت ها نیز بی احترامی آنها به فرمانده پیروزی ها یعنی شهید ابومهدی المهندس است.

تجمع روز قدس در شهرهای سفید قطعی شد

دکتر روحانی اظهار داشت: برای روز قدس دو تصمیم گرفته شد، اول اینکه در شهرهای سفید که به ۲۱۸ شهر می‌گوییم، روز قدس هم برگزار می‌شود و با مراعات همه پروتکل‌های بهداشتی نه به صورت راهپیمایی بلکه به صورت حضور در نماز جمعه برگزار می‌شود. اما در تهران هم اینکه هیچ خبری نباشد نمی شود؛ قرار شد مسئولیت آن را سپاه بر عهده گیرد و از یک مبدا تا انتها حرکتی به وسلیه خودرو که در واقع حرکت تبلیغی است انجام می‌شود و اجتماع مردمی نداریم و با خودرو بصورت نمادین برگزار شود.

بحرین دست به احضار گسترده مسئولان حسینیه ها و مساجد شیعیان زد

همزمان با فرارسیدن سالروز شهادت امام علی(علیه السلام)، مقامات بحرین شمار زیادی از مسئولان حسینیه ها و مساجد شیعیان این کشور را برای بازجویی احضار کردند. احضار مسئولان حسینیه ها و مساجد شیعیان بحرین به بهانه نقض قوانین و روشن کردن بلندگوها صورت گرفته است.براساس این گزارش، مقامات بحرین، مسئولان حسینیه ها و مساجد شیعیان در منامه و دیگر مناطق این کشور را وادار به امضای تعهد عدم استفاده از بلندگوها کرده و آنها را به زندان و جریمه مالی تهدید کرده اند. حسینیه ها و مساجد شیعیان بحرین همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، برای پخش قرآن از بلندگوها استفاده می کردند بدون اینکه نیروهای امنیتی مانع آن شوند اما با فرا رسیدن سالروز شهادت امام علی(علیه السلام)، مقامات این کشور مانع این اقدام شده و اقدام به احضار گسترده مسئولان حسینیه ها و مساجد کردند.

کرونا به بزرگ‌ترین اقامتگاه پناهندگان جهان راه یافت

در همان روزهای آغازین همه‌گیرشدن ویروس کرونا، سازمان‌های امدادی بین‌المللی هشدار دادند که وجود این ویروس در اقامتگاه‌های پناهندگان می‌تواند پیامدهای فاجعه‌آمیزی داشته باشد. دولت بنگلادش نیز به این هشدارها اهمیت داد و از اوایل آوریل اقامتگاه کوتوپالونگ را قرنطینه کرد و ورود و خروج از آن را به حداقل رساند. برای این منظور گشت‌های پلیس راه افتاد، اما دولت به جای روشنگری در این زمینه، اقدام به محدودیت سرعت اینترنت و جلوگیری از پخش اطلاعات غیررسمی درباره کرونا و بیماری ناشی از آن (کووید ۱۹) کرد. سازمان‌های بین‌المللی مانند "کمیته بین‌المللی نجات" ضمن انتقاد به این سیاست حیرت‌انگیز دولت، اقدام به آماده‌سازی شرایط درمانی برای بیماران احتمالی کردند. به گفته سخنگوی این کمیته، یک بیمارستان صحرایی با یک‌هزار و ۷۰۰ تختخواب در دست ساخت است و در حال حاضر امکانات برای پذیرش صدها بیمار وجود دارد. اکنون نخستین مورد ابتلا به کرونا در اقتامتگاه کوتوپالونگ شناسایی شده است. محمد محفوظ رحمان، سرپرست این اقامتگاه و عضو کمیسیون دولتی برای کمک به پناهجویان به دویچه وله گفت: «پناهجوی روهینجایی مبتلا به کرونا به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان سازمان پزشکان بدون مرز منتقل شده و شش عضو خانواده او نیز در قرنطینه به‌سر می‌برند.» به گفته کمیته بین‌المللی نجات، دولت بنگلادش و سازمان‌های امدادرسان در حال تحقیق در باره ارتباط‌گیری فرد مبتلا در هفته‌های گذشته هستند تا بتوانند مبتلایان احتمالی را شناسایی و آزمایش کنند. کارشناسان معقتدند که ابتلای یک پناهجو این امکان را به‌وجود آورده است که ۸۵۵ هزار پناهجوی ساکن اقامتگاه و ۴۴۰ هزار تن از ساکنان مناطق حوالی آن در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار بگیرند. به همین دلیل کمیته بین‌المللی نجات هشدار داده است که بدون کمک‌های بیشتر، جلوگیری از یک فاجعه احتمالی در این اقامتگاه امکان‌پذیر نخواهد بود. پناهجویان روهینجا در اقامتگاه کوتوپالونگ در وضعیت اسفباری به‌سر می‌برند. آنها از ابتدایی‌ترین امکانات بهداشتی محرومند و حتی آب کافی برای نظافت ندارند.

مسابقه فرهنگی کریم اهل بیت ع برگزار شد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن کاویانی‌راد، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: مسابقه فرهنگی «کریم اهل بیت(ع)» با همکاری معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و همکاری آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) به صورت مجازی و در پایگاه خبری نوید شاهد در حال برپایی است.وی با اشاره به اینکه این مسابقه همزمان با میلاد امام حسن مجتبی(ع) آغاز شده است؛ بیان کرد: علاقه‌مندان ابتدا باید در صفحه شرکت در مسابقه «کریم اهل بیت (ع)» که روی سایت نوید شاهد قرار گرفته، ثبت نام و در ادامه به ۲۵ سوال چهارگزینه‌ای پاسخ دهند که منبع آن جزوه‌ای با عنوان «کریم اهل بیت» از گروه تحقیق و پژوهش آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) است. مدت زمان شرکت در این مسابقه فرهنگی از نیمه ماه مبارک رمضان تا چهارم خردادماه (عید سعید فطر) تعیین شده است.معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید افزود: در این مسابقه علاوه بر جامعه ایثارگری، شرکت برای عموم مردم آزاد است. همچنین بعد از پایان مسابقه به چهل نفر از شرکت‌کنندگان که به تمام سوال‌ها جواب صحیح داده‌اند، به قید قرعه ۱۰ میلیون ریال اعطا می‌شود.وی در پایان گفت: فراخوان این مسابقه در سایت‌های نوید شاهد و ایثار در پایتخت و استان‌های سراسر کشور و همچنین در مدارس و دانشگاه‌ها منتشر شده است. علاقه‌مندان می‌توانندفایل جزوه این مسابقه فرهنگی را از اینجا دریافت و برای شرکت در مسابقه به این نشانی http://navideshahed.com/fa/forms/۱۵۱ مراجعه کنند.

دعای جوشن کبیر با دستخط منسوب به امام سجاد(ع) منتشر شد

دستخط منسوب به امام سجاد(ع) پیش از این از روی قرآن شماره ۱۶ کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به همت حمید رابعی احیا و تمام قرآن نیز با همین دستخط بازآفرینی شده است؛ از این رو بر اساس همین دستخط، بازآفرینی دعای جوشن کبیر نیز انجام شده است.امام سجاد(ع) از امام حسین(ع) و او از امام علی(ع) نقل کرده است که در یکی از جنگ‌ها، پیامبر(ص) زرهی سنگین پوشیده بود و آن زره جسمش را اذیت می‌کرد، جبرئیل نازل شد و ضمن رساندن سلام خدا بر پیامبر(ص) گفت: این زره را از بدنت بیرون بیاور و به جای آن این دعا را بخوان که برای تو و امت تو امان است. بنابراین علت نام‌گذاری این دعا به جوشن کبیر (به معنای زره بزرگ) نیز همین است.شرح‌هایی بر دعای جوشن کبیر نوشته شده که مشهورترین آن‌ها شرح ملا هادی سبزواری به نام شرح الاسماء است. سبزواری بر اساس بندهای دعا، به اشعار فارسی و عربی استشهاد و به اقتضای بحث، مباحث فلسفی، عرفانی و کلامی را طرح کرده است.جوشن کبیر دعایی منقول از پیامبر اکرم (ص) در ۱۰۰ بند، حاوی ۱۰۰۱ نام و صفت خداوند است، در این دعا، بیشتر نام‌های خدا و تعبیرات دیگر از قرآن گرفته شده است و آن‌ها به گونه‌ای در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند که علاوه بر مُسَجَّع و موزون بودن، در بیشتر موارد، اسماء و صفات از لحاظ حروف پایانی نیز یک شکل و مشابه‌اند.امروزه این دعا در ایران معمولاً یکی از بخش‌های ثابت مراسم شب‌های قدر در ماه رمضان است، عده‌ای نیز به سفارش روایات، این دعا را بر روی کفن خود می‌نویسند.نسخه باز آفرینی شده دعای جوشن کبیر با دستخط منسوب به امام سجاد(ع) اینجا قابل دسترسی است.

 بازگشایی اماکن مقدسه به بعد از ماه مبارک موکول شد

دکتر روحانی بیان داشت: مسأله بعدی اماکن مقدسه در مشهد، قم و شاهچراغ در شیراز است؛ قرار شد بعد از ماه مبارک، صحن‌ها در چارچوب دستورالعمل های تعیین شده بازگشایی شوند باز می شود ولی همچنان رواق‌ها و حرم‌ها بسته خواهند ماند.رییس جمهور تصریح کرد: بنا شد فعلا سه ساعت صبح و سه ساعت بعد از ظهر درهای صحن ها باز شود تا مردم به اعمال زیارتی خود بپردازند، اما توقف نباید بیش از حد باشد؛ البته این آغاز کار است و هر چه به جلوتر برویم شرایط بهبود پیدا خواهد کرد. وی تاکید کرد: رستوران‌ها نیز بعد از ماه مبارک رمضان در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی فعالیت‌های خود را از سر می‌گیرند. کنکور نیز در چارچوب همین پروتکل‌ها انجام خواهد شد.رییس جمهور گفت: دانشگاه‌ها غیر از رشته‌های پزشکی که اکنون نیز فعال هستند فعالیت خود را از ۱۷ خرداد در حوزه آزمایشگاه و کارگاه‌ها آغاز خواهند کرد.روحانی بیان داشت: فعالیت‌های ورزشی بازگشایی خواهند شد البته این کار باید در چارچوب پروتکل های بهداشتی و بدون تماشاچی باشد، هیچ اجتماعی را شاهد نباشیم و تماشاچی در این حوزه حضور نداشته باشد که این پروتکل از سوی وزارت بهداشت ابلاغ خواهد شد.روحانی با اشاره به فعال بوده هتل ها در کشور نیز گفت: در این ایام هتل ها کاملا بسته نیستند صرفا قسمت رستوران آنها بسته بود. هتل‌ها باز بود مردم می‌توانستند به هتل بروند و حتی می‌توانستند به رستوران هتل بگویند که غذا را برایشان به اتاق هتل بیاورد اما بعد از ماه مبارک رمضان رستوران هتل‌ها نیز فعال خواهد شد

کنگره بین‌المللی قدس شریف مجازی شد

 رئیس کنگره بین المللی قدس شریف از برگزاری این کنگره در روزهای ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه، بصورت مجازی خبر داد. آیت‌الله علیرضا اعرافی در نشست خبری کنگره بین المللی قدس شریف که در ساختمان معاونت بین الملل دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد، گفت: کنگره بین المللی قدس شریف روزهای ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه امسال از ساعت ۱۸ تا ۲۰ به وقت ایران و ۱۶.۳۰ تا ۱۸.۳۰ به وقت مکه، به مدت ۲ روز و به صورت مجازی و با نرم افزار adobe connect و پخش زنده از طریق آدرس اینترنت live.alabaster.ir اینستاگرام، فیس‌بوک و یوتیوب است. وی «قدس در اندیشه امام (ره) و رهبر معظم انقلاب»، «تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی»، «گفتمان مقاومت اسلام و آزادسازی قدس» و «نقش سرداران شهید مقاومت در مبارزه علیه صهیونیسم» را از محورهای این کنگره برشمرد.رییس کنگره بین المللی قدس شریف افزود: هدف از برگزاری این کنگره زنده نگه داشتن قدس با استفاده از ظرفیت نخبگانی، سازمان‌های مردم نهاد و حرکت بزرگ اربعین حسینی، تبیین ترفندها و توطئه‌های رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی از اشتغال فلسطین، بررسی نقش تروریسم دولتی در مساله فلسطین و جهان اسلام و بررسی استراتژی جبهه مقاومت در برابر رژیم اشغالگر قدس است.وی با بیان این که شرکت‌کنندگان در این کنگره بین‌المللی، شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی از کشورهای مختلف جهان هستند، ادامه داد: سخنرانانی از کشورهای ایران، پاکستان، عراق، فلسطین، بنگلادش، کانادا، تایلند، سیرالئون، بحرین، اندونزی، سوریه، آمریکا، انگلستان، تالیند، لبنان، آفریقای جنوبی، نیجریه و ماداگاسکار در کنگره سخنرانی خواهند کرد.

تبلیغات اسلامی برای بازگشایی مساجد اطلاعیه داد

 اداره کل تبلیغات اسلامی استان بوشهر با صدور اطلاعیه ای، شرایط بازگشایی مساجد در شب های قدر را اعلام کرد.اداره کل تبلیغات اسلامی استان بوشهر با صدور اطلاعیه ای در خصوص بازگشایی مساجد در شب های قدر نکاتی را بیان داشت.در این اطلاعیه آمده است: با آرزوی قبولی طاعات و عبادات برادران و خواهران دینی در این ماه ضیافت الهی، نظر به فرا رسیدن لیالی ارزشمند قدر متعاقب دغدغه های مقام معظم رهبری در خصوص تعطیلی مراسمات دینی در شبهای قدر و پیگیری متولیان امور فرهنگی، ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا با بازگشایی مساجد و مراکز دینی در شبهای قدر طبق دستور العمل وزارت بهداشت که  به شرح ذیل می باشد موافقت کرد، لذا متولیان محترم مساجد و مراکز دینی مشروط به اجرای مفاد دستورالعمل و اهتمام  به امر سلامت و مقابله با شیوع بیماری جهت برگزاری مراسمات شبهای قدر برنامه ریزی نمایند ۱_ اولویت برگزاری مراسم در فضای باز مساجد با رعایت فاصله حداقل یک متر می باشد.۲_ در صورت عدم وجود فضای باز، برگزاری مراسم در داخل شبستان مساجد با ۱۲ درصد ظرفیت به حالت صف نماز با رعایت فاصله حداقل یک متر می تواند انجام شود.۳_ رعایت تهویه مناسب در محل های بسته مانند شبستان الزامی است.۴_ اطلاع رسانی از سوی هیئت امناء مساجد و بسیج محل مبنی بر عدم حضور بیماران خاص و بیماریهای زمینه ای با ریسک بالا و همچنین کودکان و سالمندان در مراسم صورت پذیرد. ۵_ از هرگونه پذیرایی و توزیع نذورات جداً خود داری شود.۶_ مدت زمان برگزاری مراسم حداکثر دو ساعت باشد.۷_ جلسات مداحان مشهور می تواند در فضاهای باز مانند ورزشگاه ها با محدود به ۱۲ % ظرفیت با رعایت فاصله گذاری اجتماعی می تواند برگزار شود.۸_ از برگزاری مراسم در مساجدی که طبق راهنمای فاصله گذاری حداقل امکانات را ندارند خود داری شود.۹_ حضور کلیه افراد در محل برگزاری مراسم می بایست با ماسک و دستکش باشد.۱۰_ افراد شرکت کننده الزامی است سجاده, مهر, قرآن ، مفاتیح و چادر نماز شخصی (مخصوص بانوان) همراه خود داشته باشند.

نمکی جزئیات راهپیمایی روز قدس را تشریح کرد

نمکی در خصوص برگزاری مراسم راهپیمایی روز قدس در کشور گفت: امروز در نشست ستاد ملی کرونا این موضوع مطرح و مقرر شد که در مناطق سفید که نماز جمعه با رعایت فاصله و پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود، مراسم روز قدس بنا بر توصیه امام راحل مبنی بر اعلام انزجار از استکبار جهانی بدون راهپیمایی و با رعایت فاصله گذاری و پروتکل‌های بهداشتی، انجام شود.وی تصریح کرد: در مناطقی که قرمز هستند و یا سفید نیستند، مراسم روز قدس برگزار نمی‌شود اما در تهران مقرر شد با مدیریت سپاه پاسداران و بسیج بتوانیم در مسیری مشخص به شکل سواره با اتومبیل یا موتورسیکلت به صورت نمادین، انزجار خودمان را اعلام کنیم.وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: تولید لباس‌های محافظتی کادر درمانی در کشور در زمان بسیار کوتاهی انجام شد و در روزهای اول، یکی از مشکلات عمده ما، کمبود این اقلام و لوازم بود و علیرغم ذخیره‌ای که داشتیم اما با هجمه سنگین بیماری و عدم همراهی خیلی از کشورها و مجامع بین المللی با ایران روبرو بودیم و برخی از همکاران ما به دلیل کمبود این اقلام، از بین رفتند و داغ آنها بر دل ما خواهد ماند و روزهای سختی که ناجوانمردانه در شرایط تحریم به ایران تحمیل شد، فراموش شدنی نیست.وی افزود: با غیرت ملی و همت مردم، صنایع، وزارت صمت، سازمان غذا و دارو، تجهیزات پزشکی، هیأت امنای ارزی و دیگر دستگاه‌های اجرایی در طول ۵۰ روز از یک وارد کننده صرف به یک تولید کننده و امروز صادر کننده مقتدر در زمینه ماسک، لباس‌های محافظتی و ونتیلاتور تبدیل شدیم و امیدواریم که در آینده نزدیک با تلاش‌های شبانه روزی همکاران ما در شرکت‌های دانش بنیان و با دعای خیر مردم، شاهد صادرات داروهای مؤثر این بیماری باشیم.

آیت الله علوی گرگانی از ناجا تقدیر کرد

 آیت‌الله العظمی علوی‌ گرگانی در دیدار با فرمانده انتظامی گلستان اظهار داشتند: خدمت به مردم مومن و وفادار کشورمان نعمت و افتخار بزرگی است که نصیب سبزپوشان نیروی انتظامی شده است.ایشان با تاکید بر اهمیت تکریم ارباب رجوع در آموزه‌های دینی تصریح کردند: امروز به برکت انقلاب اسلامی، جامعه از پلیسی امین، مهربان و در عین حال قاطع برخوردار بوده که در تمام ساعات شبانه روز با جان و دل مشغول پاسخگویی به امور شهروندان است.مرجع عالیقدر شیعیان با اشاره به خدمت مضاعف ناجا در سطح کشور، خاطرنشان کردند: مردم زحمات کارکنان نیروی انتظامی را می‌بینند که در روزهای گرم سال با زبان روزه و بدون منت در حال انجام وظیفه و خدمت‌رسانی به اقشار مختلف هستند و به آن احترام می‌گذارند.آیت‌الله علوی ‌گرگانی گفتند: نیروی انتظامی همواره گوش به فرمان ولایت بوده و براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری نقشه راه خود را ترسیم می‌کند که این نشان از بصیرت و ولایتمداری فرماندهان و کارکنان این نیرو دارد.ایشان با اشاره به طرح مواسات و کمک مومنانه در ماه مبارک رمضان و لزوم همکاری آحاد جامعه در این زمینه، تصریح کردند: پلیس ثابت کرده همواره علاوه بر ماموریت‌های ذاتی خود، هر جا نیاز باشد پای کار بوده که حضور پررنگ ناجا در طرح مواسات و همدلی یکی از نمونه های بارز آن است.در این دیدار، سرهنگ سعید دادگر، فرمانده جدید انتظامی استان نیز گفت: پلیس در نظام مقدس جمهوری اسلامی شأنی جز خدمتگزاری به مردم نداشته و با تمام وجود برای دفاع از امنیت و آرامش جامعه تلاش خواهد کرد.وی افزود: نیروی انتظامی ویترین نظام بوده لذا تلاش می‌کنیم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود، برنامه ریزی هدفمند و تلاش جهادی گام بلندی در راه اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی و کسب اعتماد مردم برداریم.سرهنگ دادگر در پایان خاطرنشان کرد: تامین نظم و امنیت جامعه وظیفه حساس و سنگینی است که بخش مهمی از آن بر عهده ناجا بوده و پلیس در این راه نیاز به همدلی، همراهی و تعامل آحاد شهروندان و مسئولان دارد.

فلسطین اسرائیل را در تعرض به مقبره صحابه پیامبر(ص) متهم کرد

افراد ناشناس به قبر یکی از صحابه پیامبر اسلام در منطقه بیت جبرین در داخل سرزمین‌های اشغالی سال ۱۹۴۸ تعرض کردند.افراد ناشناس با تعرض به قبر «تمیم بن اوس الداری» در روستای بیت جبرین در شمال غرب شهر الخلیل، برای یافتن آثار باستانی، اقدام به حفاری و نبش قبر کردند.احتمالا سارقان آثار باستانی، عامل این اقدام هستند. آثار باستانی اسلامی در سرزمین‌های اشغالی سال ۱۹۴۸ اخیرا بارها هدف دستبرد دزدان آثار باستانی قرار گرفته است. به نظر می‌رسد سارقان از دوره قرنطینه برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، برای سرقت این آثار باستانی استفاده کردند.فلسطینی ها، نیروهای امنیتی اسرائیل را به بی توجهی عمدی به حفاظت از آثار باستانی فلسطینی‌ها در داخل سرزمین‌های اشغالی، متهم کردند. سازمان آثار باستانی اسرائیل از رسیدگی، ترمیم و حفاظت از آثار باستانی اسلامی در سرزمین‌های اشغالی خودداری می‌کند. مسئولان اسرائیلی مانع از ورود طرف‌های فلسطینی به این آثار باستانی می‌شوند.

دارالافتای مصر فتوای به جواز زکات به غیر مسلمان داد

 دارالافتای مصر اعلام کرد: دادن زکات به غیر مسلمانانی که نیاز به درمان و یا پیشگیری از ابتلا به بیماری همه گیر کرونا و سایر بیماری ها دارند، جایز است. این مرکز خاطرنشان کرد: دادن آن اموال به غیرمسلمانان به منظور برآورده کردن نیازهای آنها در مواقع بحرانی جایز است.مرکز مذکور در تشریح فتوای خود آورده است:گروهی از فقها با استدلال به آیه مصارف زکات که بین مسلمانان و غیرمسلمانان تفاوت قائل نشده، پرداخت زکات به غیر مسلمان را در صورتی که مستحق آن باشد، جایز دانسته اند. دارلافتای مصر افزود: پوشیده نیست که از بین بردن بیماری ها و همه گیری های کشنده از مهمترین عناصر زندگی انسان است و در آن بزرگترین اهداف عالی شریعت یعنی حفظ جان انسان محقق می گردد بنابراین برای آن حق اموال زکات و صدقات تجویز می شود.

مالزی محدودیت نماز جماعت را لغو کرد

مالزی اعلام کرد که محدودیت‌های اعمال‌شده بر نماز جماعت در مساجد را لغو خواهد کرد.مالزی روز اعلام کرد که محدودیت‌های اعمال‌شده بر نماز جماعت در مساجد را از فردا لغو خواهد کرد.دولت مالزی همچنین اعلام کرد که بنا دارد به‌تدریج محدودیت‌های اعمال‌شده برای مبارزه با ویروس کرونا را لغو کند.وزیر امور مذهبی مالزی در این رابطه اعلام کرد که در کوالالامپور، نمازگزاران می‌توانند در نماز جماعت در صورتی که ۳۰ نفر یا کمتر در آن حضور داشته باشند، شرکت کنند.این در حالی است که شماری دیگر از بخش‌ها مالزی شامل این موضوع قرار نخواهند گرفت. مالزی تاکنون شش هزار و ۸۱۹ مورد ابتلا به کرونا و همچنین ۱۱۲ مورد مرگ‌ومیر را گزارش کرده است.

قزاقستان به قرنطینه اماکن دینی پایان داد

دولت کشور قزاقستان با فروکش کردن روند گسترش بیماری کرونا، محدودیت‌های قرنطینه را بر می‌دارد و از روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه، (۱۸ می) همه اماکن دینی وی مذهبی این کشور می‌توانند به فعالیت عادی خود برگردند.ارالی توگژانوف معاون نخست وزیر قزاقستان گفت: در نشستی که دیروز توسط کمسیون بین وزاتخانه ای برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در این شهر برگزار شد اعضای این کمیسیون تصمیم گرفتند محدودیت‌های قرنطینه‌ای را کاهش داده و در درجه نخست فعالیت‌های مراکز دینی را در این کشور به حالت عادی برگردانند. از آنجایی که از تاریخ ۱۳ ماه مه (۲۴ اردیبهشت) مسافرت‌های هوایی در چیمکَند آکتاو، اورال، جزقازغان، بالقاش، اورجار و زایسان از سر گرفته شده است، به همین دلیل از ۱۸ ماه مه، هتل‌ها و رستوران‌هایی با ظرفیت بیش از ۳۰ نفر نیز بازگشایی خواهند شد. همین تصمیم دولت قزاقستان موجب شد که بر ضرورت بازگشایی امکان دینی و مذهبی اعم از مساجد فرقه‌های مختلف اسلامی، کلیساهای گروه‌های مسیحی و کنیسه‌ها در این کشور نیز تاکید شود و آنها نیز بتوانند مراسم‌های دینی را برگزار کنند. ویروس کرونا مانند دیگر کشورها، قزاقستان را نیز در نوردید به گونه‌ای که در ۲۵ اسفند ماه ۱۳۹۸ "قاسم جومارت توقایف" در این کشور حالت اضطراری اعلام کرد و ورود به قزاقستان و خروج از این کشور برای همه افراد بجز دیپلمات‌ها و افراد مدعو دولت محدود شد. این کشور از اواسط اسفندماه ۱۳۹۸ مجموعه‌ای از اقدامات شامل تعطیلی مراکز دانشگاهی، مدارس، فروشگاه‌ها، لغو تمامی برنامه‌های هنری و فرهنگی و همایش‌ها و نشست‌ها و نیز تعطیلی ادارات و دور کارنمودن کارکنان و قرنطینه نمودن دو شهر نورسلطان و آلماتی را به موقع اجرا گذشت. از آن زمان تاکنون شهروندان قزاقستان مجاز به خروج از کشور نبودند و فقط اتباع این کشور می‌توانند به کشور بازگردند. بر اساس این دستور همچنین قرنطینه سراسری در کشور قزاقستان اعلام شد."یارلی توگژانوف" (Yeraly Tugzhanov) معاون نخست وزیر قزاقستان در همان ایام اعلام کرد که ممنوعیت برگزاری مراسم‌های عمومی از روز ۱۳ مارس (جمعه ۲۳ اسفند) اجرایی شده است و به همین دلیل مجمع اقتصادی آستانه که قرار بود در چهارچوب نشست وزیران سازمان تجارت جهانی در روزهای ۸ تا ۱۱ ژوئن ۲۰۲۰ (۱۹ تا ۲۲ خرداد ۹۹) در شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان برگزار شود نیز لغو شده بود. به گزارش رگنوم طبق آخرین آمارها، ۵ هزار و ۴۱۷ مورد ابتلاء به کرونا در قزاقستان شناسایی شده است که از این میان ۲۲۸۷ نفر بهبود یافته اند و ۳۲ بیمار نیز جان خود را از دست داده اند.

شرایط برگزاری نماز عید فطر تشریح شد

حسین قاسمی دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری اظهار کرد: تجربه برگزاری مراسم لیالی قدر و همکاری و همراهی خوب مردم در رعایت نکات بهداشتی که به مساجد ابلاغ شده بود تصمیم گیری را برای برگزاری مراسم عید فطر راحت تر کرد. وی افزود: قرار بر این شد نماز عید فطر در محل‌هایی که رو باز است در همه شهرها برگزار شود و نماز در محل‌هایی مانند مصلی که امکان تجمع زیاد است برگزار نمی‌شود، امسال به خاطر شرایط کرونا مراسم فقط در مساجد برگزار می‌شود و در مصلی‌ها برگزار نمی‌شود. دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا بیان کرد: توصیه می‌کنم نمازگزاران از مهر شخصی و ماسک و دستکش استفاده کنند. به گفته قاسمی در ۱۸۳ شهر که وضعیت سفید دارند از این هفته نماز جمعه هم برگزار می‌شود. وی ادامه داد: ترجیح این است که نماز عید فطر در مساجدی که حیاط دارند برگزار شود ولی اگر مسجدی هم رو بسته بود اشکالی ندارد که نماز را برگزار کنند اما با حداقل جمعیت. دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا گفت: از ۲۳ فروردین در شهرهای کم خطر یا سفید فعالیت برخی از صنوف را رفع محدودیت کردیم و با دریافت کد رهگیری و رعایت موارد بهداشتی فعالیت آنها بلامانع بود. قاسمی گفت: امروز در ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفته شد که از امروز فعالیت رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم بلامانع باشد. وی تاکید کرد: همانند پویش در خانه می‌مانیم، پویش به سفر هم نرویم را ادامه دهیم، درست است رفع محدودیت در واحدهای صنفی و اقتصادی را داریم اما این بدان معنی نیست که کرونا ریشه کن شده است و زندگی و رفت و آمد به حالت طبیعی رسیده است. به گفته دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا اگر در ایران تنها ۵ نفر به کرونا مبتلا باشند باز هم امکان اپیدمی وجود دارد. قاسمی بیان کرد: در مورد بازگشایی ورزشگاه‌ها و فعالیت‌های ورزشی فعلاً اولویت با ورزش‌های انفرادی است یعنی ورزش‌هایی که نیازی به تجمعات نداشته باشند اما هنوز برای ورزش شنا تصمیمی گرفته نشده است. وی ادامه داد: ابعاد ناشناخته کرونا بیشتر از ابعاد شناخته شده آن است و باید به این اصل توجه کنیم که تا زمانی که واکسن این بیماری تهیه نشده است ما زندگی بدون کرونا نداریم. دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا با اشاره به بازگشایی اماکن مذهبی بعد از ماه رمضان تصریح کرد: فعلاً در مرحله اول صحن‌های رو باز به مدت ۳ ساعت صبح و ۳ ساعت بعد از ظهر بازگشایی شوند. قاسمی بیان کرد: احتمالاً بعد از عید فطر کافه‌ها و رستوران‌ها به صورت کامل با رعایت موارد بهداشتی بازگشایی می‌شوند.

سلمان هند درگذشت

حجت الاسلام والمسلمین محمد علی محمدی روحانی برجسته هند، معروف به "سلمان هند" و موسس و مدیر حوزه علمیه المهدی بمبئی به خاطر بیماری، همزمان با روز شهادت حضرت علی (ع) درگذشت. حجت الاسلام والمسلمین محمد علی محمدی چندین سال پیش در روستای خود توسط یکی از مومنان این منطقه مشرف به اسلام شد و پس از قبولی اسلام از حجت الاسلام والمسلمین سید غلام عسکری موسس تنظیم المکاتب کسب فیض کرد. وی در حوزه علمیه ناظمیه علوم دینی و در دانشگاه لکهنو علوم دانشگاهی را گذراند و پس از چند سال برای کسب علوم دینی به حوزه علمیه نجف اشرف رفت و پس از آن در زمان اخراج علما توسط صدام، از حوزه علمیه عراق به شهر مقدس قم مشرف شد. وی پس از بازگشت از قم در شهر بمبئی سکونت داشت و چندین سال به عنوان امام جمعه و جماعت مسجد جامع گووندی فعالیت داشت و در این ایام در همین منطقه مدرسه دینی بنام نورالهدی تاسیس کرد و فعالیت خود را گسترش داد.

واتیکان برای کرونا هشداریه صادر کرد

 مرکز کاتولیک‌های جهان تاکید کرد که ویروس کرونا تنها یک معضل بهداشتی و اقتصادی نیست بلکه پدیده‌ای است که علاوه بر این‌ها، شیوه زندگی انسان‌ها را هم تغییر می‌دهد و می‌تواند پیامدهای فاجعه‌باری داشته باشد. آگوستو زامپینی-دیویس، سخنگوی هیات واتیکان در امور توسعه، نسبت به پیامدهای اجتماعی-اقتصادی ویروس کرونا هشدار داد. او در یک کنفرانس مطبوعاتی ویدئویی اظهار داشت، ویروس کرونا از طریق محدودیت‌های تجاری و دشوار کردن دسترسی تولیدکنندگان به بازار، مشکلات تغذیه جهانی را شدت می‌بخشد. او تاکید کرد که پیامد ادامه وضعیت فعلی می‌تواند فاجعه به‌بار بیاورد. زامپینی-دیویس به نقل از سازمان ملل گفت، در حال حاضر ۳۷۰ میلیون کودک به دلیل تعطیلی مدارس، تنها وعده غذایی خود را که در مدرسه دریافت می‌کردند از دست داده‌اند. دولت‌شهر واتیکان کارگروه ویژه‌ای تشکیل داده است که یکی از وظایف آن بررسی تاثیرات اجتماعی و انسانی ویروس کروناست. کاردینال پیتر تورکسون، سرپرست این کارگروه تصریح کرد که ویروس کرونا در آغاز تهدیدی برای سلامت انسان‌ها به‌شمار می‌رفت، اما اکنون اقتصاد، اشتغال، شیوه زندگی، امنیت غذایی، همکاری دولت‌ها و امنیت اینترنت را هم تحت تاثیر خود قرار داده است. او تصریح کرد: «این اتفاق نشان می‌دهد که تا چه حد جنبه‌های گوناگون توسعه در هم تنیده است.» ترکسون گفت، کارگروه واتیکان برای مقابله با کرونا برای مدت یک سال در نظر گرفته شده اما در صورت نیاز، دوران فعالیتش تمدید خواهد شد.

شورای فتوای اروپا تاریخ عید فطر را اعلام کرد

شورای فتوا و تحقیق اروپا (ECFR) در بیانیه‌ای اعلام کرد: انتظار ما این است که عید فطر ۲۴ می (۴ خرداد) باشد. این شورا که مقر آن در دوبلین، پایتخت جمهوری ایرلند واقع است، در بیانیه خود آورده است: ماه شوال روز جمعه، ۲۲ می (۲ خرداد) در ساعت ۲۰:۳۹ به وقت مکه آغاز می‌شود. از همین رو، رؤیت ماه قبل از غروب جمعه، ۲۲ می (۲ خرداد) با چشم غیرمسلح و یا با کمک ابزارهای مدرن در مکه غیرممکن خواهد بود. بنابراین یکشنبه ۲۴ می (۴ خرداد) اولین روز عید فطر خواهد بود. از سوی دیگر، شورای فقه آمریکای شمالی(FQNA) پیش‌تر اعلام کرده بود که عید سعید فطر ۲۴ می(۴ خرداد) خواهد بود. با توجه به ادامه شیوع بیماری کرونا، این شورا از مسلمانان خواست که عید فطر را در خانه جشن بگیرند. در بیانیه شورای فقه آمریکای شمالی آمده است: جلوه‌های این جشن باید در خانه‌ها و قلب‌های ما نمایان باشد؛ خانه‌ها را آذین‌بندی کنید و جشن بگیرید. این بیانیه افزوده است که مراکز اسلامی می‌توانند به صورت آنلاین و زنده سخنرانی‌های دینی را پخش کنند و علمای این مراکز می‌توانند در زمان مناسب برای اعضای جامعه خود، از خانه به بیان مواعظ دینی بپردازند. مردم هم می‌توانند در خانه نماز عید بخوانند و به یکدیگر هدیه دهند.

مفتی مسلمانان کریمه سال افتتاح مسجد سیمفروپول را اعلام کرد

مفتی مسلمانان شبه جزیره کریمه از افتتاح مسجد در دست ساخت در «سیمفروپول»،پایتخت این کشور در سال ۲۰۲۱ میلادی خبر داد.اسدالله بیروف در این باره گفت: کار ساخت مسجد «سیمفروپول» به دلیل شیوع ویروس کرونا در کریمه به تعویق افتاده است اما این مسجد در سال ۲۰۲۱ افتتاح خواهد شد. وی یادآور شد که پروژه ساخت مسجد در حال حاضر به آرامی پیش می رود و احتمالا اتمام آن یک سال به طول خواهد انجامید. آلبرت کانویو رئیس کمیته ایالتی روابط بین الملل کریمه ابراز امیدواری کرد که افتتاح این مسجد به نام مرکز همه مسلمانان کریمه» در اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی انجام شود.وی افزود: نیمه اول سال ۲۰۲۱ برای تکمیل ساخت این مسجد در نظر گرفته شده است و احتمالا در سالگرد تبعید مسلمانان تاتار از شبه جزیره کریمه ( ۱۸ می ۱۹۴۴ ) افتتاح خواهد شد. کار ساخت مسجد «سیمفروپول» که ۵.۷ هزار متر مربع مساحت دارد از سپتامبر سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز شد. این مسجد ظرفیت پذیرایی از حدود ۲۵۰۰ نفر را داراست به طوری که در سالن اصلی ۱۵۰۰ مرد و در بخش بالکن ۹۰۰ زن می توانند نماز خود را به جای بیاورند. مناره های این مسجد ۴۹ متر ارتفاع دارند و قسمت جلوی مهمانخانه و ساختمان اداری با کاشی های دست ساز تزئین خواهند شد. هزینه ساخت این مسجد نیز حدود دو میلیون روبل برآورد شده است. کریمه شبه جزیره ای در شمال دریای سیاه است که در جنوب اوکراین واقع شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha