جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سید جلال رضوی مهر

حوزه/ یکی از راه های تقویت دینی و اعتقادی از طریق تفکر، همنشینی با علما، مشاهدات عینی و مطالعه سیره بزرگان است. برای ازبین بردن فساد و آلودگی، باید ارتباط و توسل با اهل بیت(ع) روز به روز قوی تر شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی مهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،  با اشاره به راهکارهای تقویت دینی جوانان، گفت: خدای متعال فرمود، «الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ، براساس این آیه، همان ابتدا باید قلب جوان را آماده کرد و این چنین است، چرا که قلب جوان با ذکر و یاد خدا آماده می شود.

نائب رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه، افزود: براین باوریم که برای تقویت باورهای دینی جوانان لازم است، شکل گیری روحیه معنوی در جوانان با تقویت باورهای دینی مستحکم ومستند باشد و در این ارتباط هر باور دینی، تکیه گاهش باید قرآن و روایت صحیح باشد. اگر ما مبانی فلسفی، کلامی و پشتوانه فقهی برای اثبات مباحث در پاسخ به جوانان نداشته باشیم، حوادث وجود جوان را ایمان زدایی می کند.

این کارشناس مذهبی با بیان این که ذکر مداوم جوان را به قلب مطمئنه می رساند و در برابر شبهات مقاوم می کند، عنوان کرد: معتقدیم آدرس صحیح از دین دادن، بهترین گزینه برای حفظ جوانان از طوفان شبهات است.

وی با بیان این که محبت ورزیدن به جوانان از سوی والدین و مبلغین و روحانیون و مربیان تربیتی یکی دیگر از راه های تقویت دینی است گفت: اگر والدین و مربیان تربیتی  نقش خود را به درستی عمل کنند و به جوانان محبت و علاقه نشان دهند، قطعاً این نوع عملکرد اثرگذار خواهد بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضوی مهر،‌راه دیگر تقویت دینی جوانان را، انس با قرآن عنوان کرد و افزود: قرآن، ریسمان نجات الهی است، ما را مشمول الطاف الهی قرار می دهد و هر کسی دل باخته قرآن شود، تحت تأثیر برنامه شیطان قرار نخواهد گرفت. آن قدر این قرائت تأثیر دارد که هیچ چیزی نمی تواند جلودارش باشد. باید این را در زندگی جوان و درسفره معنوی او قرار داد تا او با آمیختگی با قرآن راه و مسیر الهی را در پیش گیرد و نهایتاً به کمال برسد.

نائب رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه یکی دیگر از راه های تربیتی جوانان را الگوگیری از سیره زندگی اهل بیت(ع)، شهدا و علمای اثرگذار در دین برشمرد و افزود: سیره زندگی شهدای و ارتباط با علمای دینی و اثرگذار بالاترین درس تربیتی است، برای تقویت دینی نباید از همراهی و همنشینی با علما لحظه ای غافل شد.

 این کارشناس مذهبی ادامه داد: اگر گفته شده« انی تارک فیکم الثقلین...»؛ چون معلم قرآن اهل بیت(ع) هستند و بهترین گزینه را در بدترین درماندگی ها برای ما قرار می دهند، باید از کلام سیره زندگی اهل بیت(ع) در تقویت باورهای دینی جوانان بهره ببریم و اهداف دینی را بشناسیم.

وی با بیان این که نباید در برنامه دینی افراط و تفریط کرد تا شخصیت دینی جوان درست شکل گیرد گفت: درهمین رابطه یکی از راه های تقویت دینی، حضور جوانان در امامزادگان و حرم اهل بیت(ع) است که موجب پیوستگی وارتباط عمیق با اهل بیت(ع) می شود وهمین مسئله می تواند بسیا اثرگذار باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضوی مهر یکی از راه های تقویت دینی و اعتقادی را از طریق تفکر، همنشینی با علما، مشاهدات عینی و مطالعه سیره بزرگان دانست و افزود: مسئله ای که نباید فراموش کرد این است که برای ازبین بردن فساد و آلودگی، باید ارتباط وتوسل با اهل بیت(ع) روز به روز قوی تر شود.

نائب رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه اظهار داشت: موضوع که زیاد مهم است و جلوی گناه را می گیرد و می تواند از دیگر عوامل تقویت دینی به شمار رود، این است باید تلاش کرد سن ازدواج پایین بیایید. در این صورت. ازدواج باعث می شود جامعه از هر لحاظ در سلامت قرار گیرد.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: از دیگر مسائل در ارتباط با تقویت دینی جوانان نقش خود والدین است.لازم است پدر و مادر قبل از هر چیزی خود عامل به دین و مبانی ارزشی باشند.

وی با بیان این که معلمان تربیتی و رفیق هم می توانند در این عرصه نقش آفرین باشند افزود: هر کدام از این مدرسه و رفیق در جایگاه خود می توانند اثرگذار باشند.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha