جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
بالصور/ اجتماع الناشطين التطوعيين في الحوزة العليمة مع آية الله الأعرافي وتكريمهم بقم المقدسة

حوزه/ کار جهادی همراه با امید، آرمانهای بزرگ و ایده آل های ارزشمند و گرفتار مسائل اداری نیست. عامل جهادی باید مستقل فعالیت کند وابسته نباشد، وابستگی به کار اداری کار را آسیب پذیر می کند. اگر کارهای اداری جهادی شود، آثار آن دو چندان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی  ظهر امروز در نشست تجلیل و تقدیر  از فعالین  جهادی عرصه  سلامت  و خدمات اجتماعی حوزه های علمیه که در قم برگزار شد، بر توجه به دعای صحیفه که در پایان ماه رمضان از سوی امام سجاد(ع) بیان شده تأکید کرد و افزود: امام (ع)چندین سلام به ماه رمضان می دهند در عین حال که بسیار تکان دهنده و بیدارگر است، می تواند قابل توجه، الهام بخش و بیدار گر باشد.

امام جمعه قم اظهار داشت: اما در باب زمان مسائل مهم متعددی مطرح شدکه از جمله آن حقیقت زمان چیست، و نهایتا به نظریه حرکت جوهری و زمان ذاتی رسید. اما وقتی به تعالیم دینی مراجعه می کنیم می بینم که در باب زمان چیزها و مواردی وجود دارد که هنوز متفکران و بزرگان ما همه آن مباحث را استخراج نکرده اند از جمله این که  ما با مجموعه ای از ادله و ظواهر مواجه هستیم که برای زمان حقیقت جوهری قائل است و بعد می گوید قطعه های زمان است که مشهور می شود و در قیامت شفاعت می کنند.

 مدیر حوزه های علمیه افزود: اینها حقایقی است که موجود است و شاید بتوانیم این احتمال را بدهیم که این مجموع مباحث فلسفی موجود در گنجینه تاریخی ما هنوز اندازه اش و قدرتش به این که از آن بهره بگیریم، نرسیده و همه آن حقایق متون دینی را توجیه کند که از جمله ماه رمضان و سلام هایی است که امام سجاد(ع) به ماه رمضان می دهد، که بسیار تکان دهنده و عارفانه است و متون دینی که می گوید و یکی از شفاعت کننده ها، ماه رمضان است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: وقتی در پایان چنین قطعه ای تاریخی قرار داریم و همه باید این احتمال را بدهیم که ممکن است، آخرین ماه رمضان عمر ما باشد و اگر این هم نباشد هر ماه رمضان جای خود را دارد و لذا وداع با ماه رمضان، باید وداع جانانه و همراه با میثاق با صاحب رمضان و حقیقت ماه باشد. حقیقت قدسی این ماه را همه درک نمی کنند، میلیاردها  انسان از این ماه می گذرند، اما این نگاه در محدوده ظاهر و تقویم آن مانده و به درون و عمق آن نرفته است.

وی  گفت:  دعای پایانی ماه رمضان، مانند دعای استقبال، باید طوری باشد که حقیقت رمضان را لمس کنیم. ولی این حقایق عالم است که بخشی در این دو دعا آمده است. در روایت آمده طوری عمل را بخوان که گویا آخرین عمل تو است. در هر عمل و فعالیتی قرارداری طوری انجام بده که گویا دیگر تکرار نخواهد شد. این مهم است. نگاه آخرین به هر عملی، شاید در این عالم، این فرصتی است که تکرار نمی شود آخرین است یعنی تکرار نمی شود نه این که آخرین فرصت باشد.

ممیزات فعالیت جهادی

مدیر حوزه های علمیه در ادامه با بیان این که در همه موارد تأکید ما حمایت از نیروهای فعال جهادی است و حوزه مدیون نیروهای فعال عرصه جهاد سلامت است، گفت: این بزرگواران نیروهای خودی انقلابی می باشند که برای خدمات اجتماعی با جان و دل و عشق وارد صحنه شدند.

وی  با بیان این که از خدا می خواهیم چراغ جهاد و خدمت رسانی به جامعه در بین همه حوزویان و طلاب زنده نگه داشته شود و در همه صحنه ها دائم جوش و خروش باشد افزود:  کار جهادی ممیزات و عناصری دارد که باید نسبت به آن حساس باشیم که آن ممیزات درحوزه پیشگام بوده، بماند و عمق پیدا کند.  بدانیم که کار جهادی از نظام مزد و دست مزدی و محاسبات مادی فراتر رفته است. این حقیقت کار جهادی است.

عضو جامعه مدرسین با بیان این که شخصیت جهادی شخصیتی است که نام و نشان در آن مطرح نیست، گفت: شهید صدر وقتی کتاب فلسفتنا که در جهان اسلام بسیار پربرکت بود نوشته و وقتی اسم شان روی آن نگاشته شد را دید،ناراحت شد. رهایی از نام و نشان امر مهم در فعالیت های جهادی است.

امام جمعه قم اظهار داشت: عنصر دیگر در عمل جهادی، الهی و معنوی بودن و ایثار و از خود گذشتگی است. روح عمل جهادی این است که شخص از خود بگذرد و در کنار توجه به مسائل اخلاقی داشتن و حفظ کرامت انسانی، کار جهادی عملی است خلاقانه و بن بست شکن. در دفاع مقدس، جهاد سازندگی شکل گرفت و بعدها ادغام شد و این کار اشتباهی بود که صورت گرفت.

آیت الله اعرافی افزود: کار جهادی همراه با امید، آرمانهای بزرگ و ایده آل های ارزشمند و گرفتار مسائل اداری نیست. عامل جهادی باید مستقل فعالیت کند وابسته نباشد، وابستگی به کار اداری کار را آسیب پذیر می کند. اگر کارهای اداری جهادی شود، آثار آن دو چندان خواهد بود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: از دیگر ممیزات فعالیت جهادی بلند نگری، بلند فکری بودن است. این مدل با هویت حوزوی لازم است منقح شود. وقتی این کار در فضای حوزه بیاید، باید رنگ و بوی ویژه و نگاه عمیق تری پیدا کند و در آن بلند همتی، اخلاق، بلند نگری، اخلاص و بن بست شکنی در قیاس با مراکز دیگر وجود داشته باشد. این کار باید تبدیل به ارزش شود و بر این باوریم که مقوله کار جهادی نظریه ای است که در عمل  معجزه می کند و به همین دلیل لازم است، فعالیت جهادی را در عمل، حراست، ارتقاء و تبدیل به فرهنگ عموم جامعه کرد.

وی با بیان این که ممیزات کار جهادی باید دائم مورد بازشناسی و ارتقاء باشد افزود: در مورد فعالیت جهادی تعاریفی مطرح است که بعضی از تعاریف مورد قبول و پذیرش نیست، بعضی ها معتقدند کار جهادی یعنی آتش به اختیار، یعنی بدون هیچ انسجام، تعامل نظریه و همفکری؛‌ بعضی ها، معتقدند که کار جهادی یعنی اداری شدن؛ اینها مورد قبول نیست. معتقدیم کار جهادی نباید در ذیل کارهای اداری قرار گیرد. مسئله مهم این است که فعالین جهادی خود مدیریت کننده، نظریه دهنده و تداوم دهنده، مروج و ارتقاء دهنده باشند.

رسالت مدیریت حوزه

مدیر حوزه های علمیه به  رسالت مدیریت حوزه در مباحث جهادی اشاره کرد و اظهار داشت: در کنار توجه به مباحث علمی فعالین جهادی، سعی می شد بین دستگاه های مختلف حوزه در جاهای مختلف هماهنگی باشد و سخن واحد و سنجیده منعکس شود و در عین حال، حوزه در این عرصه سخنگویی داشته باشد و فعالیت ها به رهبر انقلاب ارائه شود.

آیت الله اعرافی افزود:  سعی شد، ارتباطات بین المللی با مراکز علمی و ادیان و مذاهب از طریق مباحث علمی انجام شود. در این رابطه 400 نامه نگاری صورت گرفته و بازتاب های خوبی هم از عملکرد حوزه و انقلاب به عنوان الگو معرفی شده است. در این نامه ها کارهای جهادی حوزه به عنوان الگو منعکس شد.

وی بیان داشت: مدیریت حوزه معتقد است این جمع فعالان عرصه اجتماعی به عنوان قرارگاه حوزوی و اتاق فکر حوزوی  مورد قبول مسئولین حوزه می باشند.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha