پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست روابط عمومی ها

حوزه/ هم‌اندیشی مدیران روابط‌عمومی برخی از نهادها و مراکز حوزوی به مناسبت هفته ارتباطات و روابط عمومی در خبرگزاری حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، به همت مدیریت رسانه و اطلاع رسانی حوزه‌های علمیه، هم اندیشی مدیران روابط عمومی برخی از نهادها و مراکز حوزوی به مناسبت هفته ارتباطات و روابط عمومی برگزار شد.

بر اساس این گزارش: حجت الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری رئیس مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه طی سخنانی در این نشست با بیان این که امروز ما حقیقتاً در یکی از حساس ترین مقاطع تاریخی بسر می بریم، اظهار داشت: در چنین مقطع حساسی آن هم در عصر غیبت، ما در نهاد روحانیت به عنوان یکی از حساس ترین نهادهای جریان ساز و به طور خاص تر در بخش رسانه و ارتباطات به عنوان یکی از مهم ترین و حساس ترین بخش های حوزه های علمیه مشغول به فعالیت هستیم و همه این ها نشان دهنده اهمیت حیطه کاری و رسالت تاریخی ماست.

 وی افزود: به لطف الهی پس از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، هم اکنون نهاد حوزه و روحانیت به پختگی نسبی خوبی رسیده، به طوری که امروز ما دارای ظرفیت ها و توانمندی های ارزشمندی از جمله در بخش ارتباطات و رسانه هستیم که در این باره همچنین می توانیم از ظرفیت ایجاد شده در شورای هماهنگی نهادهای حوزوی نیز استفاده لازم را ببریم.

مدیر عامل خبرگزاری حوزه همچنین با بیان این که بی شک یکی از مهم ترین و تأثیرگذارترین ارکان مراکز حوزوی، بخش بین الملل، رسانه و ارتباطات است، گفت: این سه مجموعه در واقع بخش پیشران حوزه و روحانیت است که به ویژه در دنیای امروز اهمیت مضاعفی پیدا کرده است.

وی با اشاره به لزوم تداوم این جلسات و هم اندیشی ها بیان داشت: مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه و رسانه رسمی حوزه های علمیه آمادگی همکاری کامل با مراکز و نهادهای حوزوی در راستای فعالیت های مربوطه را دارد و درخواست ما این است که ان شاءالله برکات این هم اندیشی ها و جلسات هم افزایی تداوم داشته باشد.

ببینید:

تصاویر نشست

حجت الاسلام و المسلمین حسینی کوهساری همچنین خاطرنشان کرد: بدون تردید چنانچه ما با یکدیگر، هماهنگ تر باشیم، این نقش پیشرانی برای حوزه و روحانیت بهتر محقق می شود و در نتیجه ی بهره گیری از ظرفیت های عظیم موجود، تحولات مطلوبی در آینده رقم می خورد که ان شاءالله از برکات آن نظام و انقلاب و جامعه بشریت نیز بهره مند خواهند شد.

لزوم افزایش فعالیت های مشترک رسانه ای میان نهادها و مراکز حوزوی

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا برته  نیز  طی سخنانی دراین هم اندیشی  با بیان این که در سایه تقویت و پویایی مراکز و نهادهای حوزوی در سال های اخیر، ظرفیت های جدیدی در عرصه رسانه و ارتباطات پدید آمده است، اظهار داشت: بی شک در سایه تعامل و هم افزایی بخش روابط عمومی مراکز حوزوی با رسانه رسمی حوزه های علمیه و البته دیگر رسانه های دینی و حوزوی می توان فعالیت های ارزشمند و مهمی در این جهت انجام داد و از سویی با همفکری و مشورت، ریل گذاری مناسبی برای اقدامات بعدی به منظور فعال تر کردن ظرفیت های حوزه و روحانیت در عرصه رسانه صورت داد.

وی ضمن تقدیر و تشکر از حضور مسئولان روابط عمومی مراکز و نهادهای حوزوی در این هم اندیشی گفت: قطعاً ما نیاز به تداوم این گونه جلسات و همفکری ها داریم تا ان شاءالله به این وسیله از برکات و دستاوردهای این گونه نشست ها، بیش از پیش بهره مند شویم.

مدیر اطلاع رسانی و رسانه حوزه همچنین با اشاره به وجود اتاق فکر رسانه ای در خبرگزاری حوزه و هفته نامه افق حوزه بیان داشت: ما دست یاری خود را به سوی متفکران و فعالان رسانه ای در حوزه به خصوص مسئولان و کارشناسان روابط عمومی نهادهای حوزوی دراز می کنیم و معتقدیم که با حضور دوستان، این حلقه های فکری و اندیشه ای غنی تر و قوی تر از قبل خواهد شد.

وی تأکید کرد: همان طور که برخی عزیزان حاضر در این جسله نیز متذکر شدند، فعالیت مشترک رسانه ای و نیز ایجاد پنجره واحد خبری یکی از ضرورت ها در مقطع حساس کنونی به شمار می رود که البته ما در این باره، بارها از نهادها و مراکز حوزوی درخواست تحقق این مسئله را داشته ایم و در عین حال از طریق ظرفیت خبرگزاری حوزه و هفته نامه افق حوزه، آماده همه گونه همکاری و مشارکت در پوشش خبری برنامه ها و نیز تولید محتوای رسانه ای در قالب های مختلف و جذاب هستیم، چرا که این مسئله را جزو رسالت های ذاتی خود می دانیم.

حجت الاسلام و المسلمین برته همچنین گفت: البته کارهای مشترک میان نهادهای حوزوی و رسانه حوزه در گذشته و لو به میزان کم، وجود داشته هر چند که به شدت معتقدیم که این فعالیت ها باید توسعه پیدا کند، ضمن آن که به دنبال تشکیل مجمع رسانه ای خبرگزاری های دینی و حوزوی و فراهم کردن ساز و کارهای لازم برای این مهم هستیم.

وی در خاتمه ابراز داشت: ایجاد مرکز افکارسنجی به عنوان یکی از پیشنهادات مطرح بوده که البته متولی این مساله به شکل رسمی، مرکز مطالعات راهبردی حوزه های علمیه است که بازوی اجرایی آن نیز خبرگزاری حوزه می باشد.

فعالیت ۳۰۰ گروه تبلیغ نوین در عرصه رسانه و فضای مجازی

حجت الاسلام حمید نوروزنژاد، طی سخنانی در این نشست هم اندیشی   با بیان این که دو معاونت در دفتر تبلیغات اسلامی در عرصه های مرتبط با رسانه فعالیت می کند، اظهار داشت: اداره کل اطلاع رسانی و تبلیغ نوین در معاونت فرهنگی و تبلیغی و نیز معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه در این باره مشغول به فعالیت می باشند، ضمن آن که در حال حاضر ۳۰۰ گروه تبلیغ نوین در فضای مجازی و رسانه فعال هستند که از این تعداد حدود ۸۰ گروه در حوزه رسانه و تولیدات رسانه ای و مابقی در بخش هنر و رسانه های مکتوب به فعالیت می پردازند.

مدیر روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی همچنین با اشاره به پخش و بازپخش حدود ۵ هزار دقیقه از تولیدات رسانه ای گروه های تبلیغی در رسانه ملی گفت: یکی دیگر از فعالیت های مهم ما ناظر به فعالیت در زمینه داستان نویسی و رمان، گرافیک و هنرهای تصویری، خوشنویسی و خطاطی، شعر و نقاشی است، ضمن آن که هم اکنون از بین ۷ هزار متقاضی تبلیغ نوین حدود ۳۲۰۰ طلبه تشکیل پرونده داده و برای بقیه دوره های آموزشی خوبی تعریف شده است.

وی با بیان این که تاکنون به همت مراکز و بخش های هنری و رسانه ای دفتر تبلیغات اسلامی، فیلم ها و آثار خوب و جذابی در راستای ترویج مباحث اخلاقی در جامعه و نیز پاسخگویی به شبهات و فعالیت فرق های انحرافی تولید و پخش شده است، افزود: علاوه بر این ها در زمینه اندیشه سیاسی اسلام، ولایت فقیه و نظام سیاسی نیز تولیدات خوبی داشته ایم که به عنوان مثال باید به مجموعه دو قسمتی "شیخ باقرالنمر" اشاره کنم که خوشبختانه بازتاب قابل توجهی در عرصه رسانه ای داشته است.

مدیر روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی در ادامه صحبت های خود با تأکید بر ضرورت شناخت تخصصی نقاط قوت و ضعف مراکز و نهادهای حوزوی در عرصه اطلاع رسانی و فعالیت های رسانه ای ابراز داشت: ما در دنیایی زندگی می کنیم که روز به روز بر اهمیت رسانه و ارتباطات در آن افزوده می شود و لذا در عصر سلطه رسانه ها، حوزه و روحانیت باید فعال تر و هوشمندانه تر در این زمینه ها به فعالیت بپردازد.

وی همچنین گفت: با توجه به موقعیت دینی و سیاسی حوزه های علمیه و نهاد روحانیت، مهم ترین تهدید فراروی ما، غفلت از چشم انداز آینده و رسانه های نوین است که حتی این مساله می تواند باعث تبدیل فرصت ها به تهدیدات جدی و خطرناک شود، ضمن آن که نباید از یاد ببریم که هدف و برنامه دشمن این است که حوزه و روحانیت نتواند از ظرفیت رسانه های نوین و فضای مجازی در راستای ایفای نقش خود و هدایت جامعه بهره لازم را ببرد.

حجت الاسلام نوروزنژاد ادامه داد: متاسفانه گاهی ما در این باره دچار غفلت هایی شده ایم و حتی رسانه ملی نیز با وجود همه تلاش هایش، ضعف ها و نواقصی در این باره دارد و حال آن که بخشی از این مشکلات در سایه تقویت تعامل و ارتباطات نهادها و مراکز حوزوی با رسانه های جمعی از جمله رسانه ملی قابل رفع است.

وی ضمن ابراز خرسندی از نحوه تعامل و ارتباط رسانه رسمی حوزه با نهادها و مراکز حوزوی در بحث پوشش اخبار و تولید محتواهای رسانه ای گفت: به طور خاص ورود خبرگزاری حوزه به عرصه های کمتر کار شده همچون معرفی دستاوردهای مراکز حوزوی از جمله انتظارات ماست، کما این که آیت الله اعرافی، مدیر محترم حوزه های علمیه نیز در جلسات مختلف بر همین موضوع تأکید داشته اند.

مدیر روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی همچنین بر لزوم تشکیل اتاق فکر مراکز اطلاع رسانی حوزوی و بهره گیری از نظرات و دیدگاه های صاحب نظران و متفکران در این باره تأکید کرد و بیان داشت: خبرگزاری حوزه باید در خط مقدم دفاع از جایگاه حوزه و شخصیت های حوزوی باشد و البته به شکل مستقل به فعالیت بپردازد، ضمن آن که دفاع از عملکرد گروه و جریان خاص به جایگاه این رسانه به عنوان تریبون رسمی حوزه لطمه می زند.

وی خواستار حضور پررنگ تر در رسانه ملی با توجه به حجم عظیم فعالیت های حوزوی شد و افزود: ما ضمن تقدیر از فعالیت خبرگزاری حوزه در سال های اخیر، انتظار داریم که فعالیت های رسانه ای این خبرگزاری، هر چه بهتر و بیشتر به سمت کیفی سازی برود، ضمن آن که به مقوله علمی و پژوهشی در این باره توجه بیشتری صورت بگیرد.

وی گفت: همچنین پرداختن به نشست های تحلیلی و مناظره ها و کرسی ها یکی دیگر از ضرورت هاست که به نظر می رسد جایش تا حدود زیادی در فعالیت های خبرگزاری حوزه خالی است، ضمن آن که با توجه به اهمیت و ضرورت تولیدات مشترک رسانه ای و انعکاس مطلوب آن ها نیاز به ایجاد پنجره واحد خبری با مشارکت نهادها و مراکز حوزوی کاملاً احساس می شود.

حجت الاسلام  نوروزنژاد در خاتمه بر لزوم تأسیس یک اتحادیه رسانه ای حوزوی به منظور تقویت و توسعه تعاملات و همکاری ها بین نهادها و مراکز حوزوی تأکید کرد.

طلاب و فضلا، ولی نعمت و ارباب رجوع نهادها و مراکز حوزوی هستند

 حجت الاسلام علی نامنی نیز  طی سخنانی  با بیان این که ما در روابط عمومی مرکز خدمات حوزه های علمیه کوشیده ایم که مدافع منافع عمومی مخاطبان خود یعنی طلاب و فضلای عزیز باشیم، ابراز داشت: طلاب ولی نعمت و اربابان رجوع ما هستند و در مرکز خدمات حوزه و به خصوص در بخش روابط عمومی، همه سعی ما این بوده که چنین دیدگاه و رویکردی غالب باشد و این مساله نیز البته ریشه در کلام امام راحل دارد که فرمودند مردم ولی نعمت ما هستند.

وی افزود: در ماه های اخیر تلاش ما و مجموعه همکارانمان بر این بوده که در مرکز خدمات حوزه های علمیه، روابط عمومی از حاشیه به متن آورده شود و امروز به لطف الهی به این بخش و به طور کلی بحث اطلاع رسانی به چشم یک ضرورت نگریسته می شود.

وی گفت: از جمله فعالیت های چشمگیر ما در روابط عمومی مرکز خدمات، تلاش به منظور پاسخگویی به شبهات و هجمه ها در خصوص بودجه نهادها و مراکز حوزوی در قالب کارهای جذاب رسانه ای و هنری بوده که البته در این خصوص آمادگی برگزاری سیر نمایشگاهی در مراکز و نهادهای حوزوی را هم داریم.

رئیس اداره روابط عمومی مرکز خدمات حوزه همچنین افزود: از سوی دیگر در روابط عمومی سعی کرده ایم که مشاور خوبی برای مدیران مجموعه باشیم و مشکلات و دیدگاه های طلاب و فضلای حوزه را از این طریق به آنان انتقال دهیم.

تولید صدها نرم افزار و محصول رسانه ای، نتیجه سه دهه تلاش مرکز نور است

حجت الاسلام سید احمد الحسینی طی سخنانی در نشست هم اندیشی مدیران روابط عمومی نهادها و مراکز حوزوی که به مناسبت هفته ارتباطات و روابط عمومی در سالن جلسات خبرگزاری حوزه برگزار شد، با اشاره به این که مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) از سال ۶۸ با عنایت مستقیم مقام معظم رهبری با هدف دیجیتالی کردن علوم اسلامی و ارائه خدمات به حوزویان ودانشگاهیان تأسیس شد، اظهار داشت: به لطف الهی ثمره و نتیجه این تلاش ها در طول بیش از سه دهه اخیر، تولیدصدها نرم افزار در قالب های مختلف، همچنین ایجاد بیش از پنجاه پایگاه اینترنتی و نیز صدها محصول رسانه ای دیگر بوده که اخیراً نیز تولید و عرضه اپلیکیشن "جامع الاحادیث" بازتاب بسیار خوبی داشت.

وی ضمن تشکر از خبرگزاری حوزه به جهت پوشش رسانه ای مطلوب فعالیت های مرکز نور گفت: حجت الاسلام و المسلمین بهرامی، رئیس جدید این مرکز تمایل و علاقه بسیاری به توسعه فعالیت های رسانه ای دارد و خوشبختانه تأکید وی نیز تقویت ارتباط و تعامل با خبرگزاری حوزه است.

مدیر اداره ارتباطات و تبلیغات مرکز کامپیوتری علوم اسلامی همچنین افزود: برگزاری انواع و اقسام نشست های تخصصی و نیز برپایی مراسم رونمایی از محصولات تولیدی با هدف آشنایی بیشتر طلاب و مخاطبین عام، همچنین دایر کردن نمایشگاه های مختلف در قم و تهران و دیگر شهرها از جمله فعالیت های مهم مرکز نور طی سال های اخیر بوده است.

وی بیان داشت: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور) به عنوان مرکز تولیدکننده محتواهای مختلف، بیش از هر چیز نیاز به حمایت و تبلیغ رسانه ای دارد به خصوص در زمینه رسانه های تصویری که در این باره باید تعاملات بیشتری صورت گیرد.

وی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته طی چند سال اخیر به منظور ساماندهی و تقویت اطلاع رسانی و روابط عمومی در جامعه الزهرا(س) گفت: متاسفانه نه تنها در نهادهای حوزوی بلکه در اکثر ادارات و ارگان ها، ظرفیت روابط عمومی به جهت ساختار و نیروهای سازمانی یک ظرفیت محدودی است و عملاً در بسیاری از جاها نگاه کارمندی به این قضیه وجود دارد.

وی افزود: از سوی دیگر غالباً نیروهای غیرمتخصص به روابط عمومی تحمیل می شود، ضمن آن که گاهی مدیران نیز شناخت درستی از مقوله رسانه و اطلاع رسانی و اهمیت این موضوع ندارند و این ها باعث سختی بیشتر کار در عرصه روابط عمومی می شود.

ظرفیت و توانمندی رسانه ای نهادهای حوزوی به اشتراک گذاشته شود

روح الله عباسپور نیز در ادامه این در نشست با  تاکید بر لزوم به اشتراک گذاری ظرفیت و توانمندی رسانه ای مراکز و نهادهای حوزوی، اظهار داشت: ما اگر بخواهیم بیش از پیش پژواک صدای حوزه و حوزویان باشیم، باید از ظرفیت های همدیگر به خوبی استفاده کنیم و از این حیث برگزاری چنین نشست ها و جلساتی می تواند زمینه تحقق این مساله را فراهم نماید.

عباسپور همچنین با بیان این که نگاه و توجه ما به استفاده از ظرفیت رسانه های دینی و حوزوی از جمله خبرگزاری حوزه است، ابراز داشت: باید برای بهبود تعاملات و اثرگذاری ها، فهم و ادبیات مشترکی بین بخش اطلاع رسانی و روابط عمومی ها با رسانه ها شکل بگیرد که متاسفانه ما در این زمینه در گذشته دچار ضعف ها و مشکلات جدی بوده ایم.

وی گفت: همچنین لازم است که در بحث اطلاع رسانی به نیازها و اقتضائات مخاطب نیز توجه داشت و از سویی به علایق رسانه ها در بحث پوشش اخبار و تولید محتوا نیز عنایت نمود.

سرپرست روابط عمومی و امور بین الملل جامعه الزهرا(س) ادامه داد: در حال حاضر نیاز به کارهای مشترک بین روابط عمومی مراکز و نهادهای حوزوی و خبرگزاری حوزه داریم که این مهم در سایه همان زبان و ادبیات مشترک و درک متقابل، امکان پذیر است، ضمن آن که پیشنهاد می کنیم به جهت اهمیت قضیه، سردبیر خبرگزاری حوزه نیز به نوعی عضو شورای روابط عمومی نهادهای حوزوی باشد.

عملکرد درخشان حوزه در مقابله با کرونا در رسانه های بین المللی منعکس شود

حجت الاسلام یحیی جهانگیری نیز طی سخنانی، ضمن تقدیر از تلاش های صورت گرفته در سالیان اخیر در خبرگزاری حوزه به منظور ارتقای سطح فعالیت های خبری حوزه های علمیه اظهار داشت: فعالیت های رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، شامل بخش ارتباطات، بخش بین الملل، بخش روابط عمومی و نیز خبرگزاری کوثر به عنوان خبرگزاری حوزه علمیه خواهران است که در همه این زمینه ها شاهد رشد و توسعه کمی و کیفی بوده ایم.

وی افزود: در بحث پذیرش حوزه های علمیه برای جلوگیری از سردرگمی مخاطبان و عامه مردم نیاز به هماهنگی و هم افزایی مناسبی در سطح روابط عمومی مراکز و نهادهای حوزوی احساس می شود تا ان‌شاءالله برای سال تحصیلی آینده حوزه های علمیه شاهد ایجاد درگاه پذیرش مناسب و مستقلی به این منظور باشیم که خود این امر قطعاً به کاهش هزینه ها نیز کمک شایان توجهی می کند.

وی افزود: یکی از نقص ها در حوزه ناظر به مرکز افکارسنجی است که در جهاد دانشگاهی این مرکز وجود دارد و در موضوعات و عرصه های مختلف، تحولات جامعه رصد می شود و ما در حوزه نیاز به چنین مرکزی داریم.

این مدیر رسانه ای همچنین گفت: ما به عنوان مرابطین و رصدگران حوزه باید بدانیم چه تحولاتی در خصوص بحث ارتباط حوزه و جامعه شکل می گیرد و این که نیازها و مطالبات طلاب و فضلای حوزه چیست، ضمن آن که می بایست کنش عمومی حوزه به مسایل و تصمیم گیری ها را رصد کنیم و از سوی دیگر بدانیم که جامعه نسبت به حوزه و روحانیت چه نظر و دیدگاهی دارد.

وی بیان داشت: به نظر می رسد که باید مشخص شود این مهم وظیفه کدام نهاد است اما با این حال قطعاً روابط عمومی مراکز و نهادهای حوزوی نقش مهمی در این راستا دارند و با تعامل و همفکری می توانند به رفع این خلأ کمک کنند.

مدیر کل روابط عمومی و بین الملل حوزه علمیه خواهران همچنین یادآور شد: گرچه معتقدیم که تنوع و تکثر صداها در حوزه خوب است اما باید یک جایی راهبری جامعی در این باره داشته باشد و از سویی در کلیت حوزه اعم از حوزه های برادران و خواهران، یک هم افزایی مطلوبی به وجود آید.

وی گفت: نکته حائز اهمیت دیگر این است که ما در مقطع حساس کنونی، نیاز به رصد بیرونی داریم و این که نگاه دنیای خارج از کشور به حوزه های علمیه ما چیست و به عنوان یک پیشنهاد، باید ارتباط و تعامل میان خبرگزاری های حوزوی و دینی در داخل و خارج از ایران را توسعه و تعمیق بخشید.

حجت الاسلام جهانگیری همچنین در خاتمه ابراز داشت: به لطف الهی حوزه های علمیه و روحانیت در بحث مقابله با کرونا، اقدامات و کارهای بسیار بزرگ و خدمات درخشانی را انجام داد که این ها باید هر چه بهتر و بیشتر در سطح داخلی و به ویژه بین المللی منعکس شده و در رسانه های بین الملل این تجربه های موفق بیان شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha