پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نمایشگاه بسم الله

حوزه/ کارشناس موزه آستان بانوی کرامت از برپایی نمایشگاه مجازی «بسم‌الله» خبرداد و گفت: این نمایشگاه دائمی با محوریت نمایش آثار هنرمندان با محتوای «بسم‌الله الرحمن‌الرحیم» در دو بخش آثار قدیمی و معاصر با 144 اثر منتخب برپا شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  حجت‌الاسلام محمدباقر مشکاتی طی گفت‌وگویی با اشاره به برپایی نمایشگاه مجازی «بسم‌الله» عنوان کرد: این نمایشگاه می‌تواند برای دیگر موزه‌ها و مراکز مشابه به عنوان الگو مطرح شود. در این نمایشگاه تخصصی، سعی شده ضمن رعایت اصول موزه و موزه‌داری، آموزه‌ها و آیین‌های اصیل دینی و ایرانی نیز، تبلیغ و ترویج شود تا بازدیدکنندگان با مشاهده این نوع آثار موزه‌ای به باورها، آداب و مناسک مذهبی و اعتقادی رهنمون شوند.

وی با اشاره به اهداف برگزاری این نمایشگاه مجازی یادآور شد: از سویی باید مخاطب را به مفاهیم و مضامین متعالی و فضایل بسیاری که بر اساس روایات معصومین(ع) در بسم الله الرحمن الرحیم است، سوق دهیم و از سویی دیگر هنرهای دینی موجود در این زمینه را بازمعرفی نماییم.

کارشناس موزه آستان مقدس عنوان کرد: هنرهایی چون خطاطی و خوشنویسی، قطاعی، کاشی‎سازی و کاشی‌کاری، منبت کاری، قلم زنی، معرق‌کاری روی چوب، سنگ و چرم و... هنر فلزکاری، قلم زنی و میناکاری روی طلا و نقره، هنر تذهیب کاری و نظیر اینها که متاسفانه امروزه برخی کم رنگ یا فراموش شده است؛ درحالی که از گذشته، هنرمندان مسلمان از این هنرها به عنوان ابزاری برای کتابت قرآن و روایات و مضامین الهی بهره می‌جستند. موزه فاطمی مکانی برای مشاهده جلوه‌های زیبایی از این هنرهای فاخر اسلامی- ایرانی است.

وی در ادامه گفت:  نمایشگاه مجازی «بسم الله» در پرتال جامع آستان مقدس بانوی کرامت به نشانی «museum.amfm.ir» و همچنین صفحات مجازی موزه آستان به نشانی«haramqom_museum»،  برای تماشای علاقه‌مندان به آثار تاریخی و هنری با محتوای اسلامی قابل مشاهده است.

مشکاتی خاطرنشان کرد: از دوران‌های گذشته رسم بر این بوده هنرمندان با توجه به عظمت و محتوای غنی بسم الله الرحمن الرحیم به نگارش هنرمندانه آن می‌پرداختند. هنرمندان و علاقه‌مندان، این جمله نورانی را خطاطی و تذهیب کرده و همراه با دیگر آرایه‌های هنری، آثار فاخری را تولید و ماندگار می‌کنند.

وی افزود: ماه مبارک رمضان، ماه نزول و بهار قرآن است در این راستا موزه فاطمی اقدام به برپایی نمایشگاه مجازی با عنوان «بسم الله» نموده و آثار مبتنی بر این آیه نورانی را به صورت مجازی به نمایش گذاشته است که از میان انبوه آثار موزه‌ای موجود، ۳۰ اثر تاریخی و هنری و از میان صدها اثر نمایشگاهی تولید شده در کارگاه هنری موزه فاطمی، ۱۱۴ اثر خوشنویسی به نمایش گذاشته شده است.

مسئول نمایشگاه مجازی «بسم‌الله» افزود: چهار هنرمند طی دو دهه گذشته با کارگاه هنری موزه فاطمی همکاری داشته و در این بازه زمانی اقدام به بسم‌الله نویسی نموده‌اند که صدها بسم الله بر روی کاغذ، مقوا و گلاسه تولید شده است و به همت خادمان آستان مقدس در موزه، تعدادی از این آثار گزینش و در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده شده است.

وی اضافه کرد: حجت‌الاسلام والمسلمین سید حجت کشفی استاد شناخته‌شده خطاطی، علاوه بر کتابت یک قرآن کامل و صدها اثر خوشنویسی دیگر، ۲۰۰ اثر با بسم الله در قالب خط نسخ، نستعلیق، ثلث، آزاد و ذوقی، ترکیبی، نسخ عربی و ایرانی ارائه کرده که به صورت ویژه به آثار این شخصیت در نمایشگاه پرداخته شده است.

مشکاتی تصریح کرد: مرحوم استاد جواد سبتی نجفی و استاد علی سبتی نجفی و استاد سید محسن کشفی از هنرمندان عرصه خوشنویسی، نیز در مجموع ۱۵ اثر شامل بسم الله ارائه نموده‌اند که تمامی آن‌ها در این نمایشگاه مورد استفاده قرار گرفته است.

کارشناس موزه آستان مقدس بانوی کرامت خاطرنشان کرد: تذهیب‌کاری و آرایه‌های هنری این آثار خوشنویسی، به دست هنرمندانی از جمله اساتید رضا بیدآبادی، سید محسن کشفی و سید محمود کشفی انجام شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علیرضا IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
    0 0
    بسیار عالی است . متشکر از شما