سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان

حوزه/ دبیرکل حزب‌الله لبنان به مناسبت بیستمین سالروز آزادی جنوب این کشور از دست ارتش رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۰ میلادی با رادیو النور لبنان مصاحبه کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان به مناسبت بیستمین سالروز آزادی جنوب این کشور از دست ارتش رژیم صهیونیستی (۲۰۰۰) با رادیو النور لبنان مصاحبه کرد.

سید حسن نصرالله در ابتدا سخنرانی خود عید مقاومت را به مردم لبنان تبریک و از رسانه‌های مقاومت تقدیر و تشکر کرد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه حزب‌الله با محیط و فضایی که مقاومت در آن شکیل گرفته، بسیار اعتماد دارد، گفت که روحیه‌ای که مقاومت اسلامی در لبنان با آن بر دشمن صهیونیست پیروز شد، این روحیه همچنان موجود و پابرجاست. او تأکید کرد که حفظ این روحیه، همواره عامل اصل حفظ مقاومت لبنان است.

او گفت که حزب‌الله هم‌اکنون توانایی‌هایی در تجهیزات و تعداد نیروها دارد که قبل از سال ۲۰۰۰ نداشت و این مسئله‌ای است که متفکران و تحلیلگران رژیم صهیونیستی بدان اشاره کرده و معترف‌اند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت که «بنی گانتز»، وزیر وقت جنگ رژیم صهیونیستی تجارب گسترده‌ای از شکست و ناکامی در جنوب لبنان در پرونده خود دارد.

سید حسن نصر الله به مقوله و عبارت «اسرائیل از از تار عنکبوت هم سست‌تر است» اشاره کرد و گفت که شکست ارتش این رژیم در جنوب، همزمان شد با این مقوله در لبنان.

دبیرکل حزب‌الله لبنان راهبرد بازدارندگی مقاومت اسلامی در لبنان در برابر رژیم صهیونیستی را نتیجه بررسی‌ها و اطلاعات واقعی و نه سخنرانی‌ها دانست و گفت که مقاومت در لبنان از ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۰ شاهد رویدادها و تحولات جنوب بود.

سید حسن نصرالله به طرح اشغالی رژیم صهیونیستی علیه کرانه باختری و تلاش برای اشغال ۳۰ درصد از این مناطق اشاره و اردنی‌ها را خطاب قرار داد و گفت: «به اردنی‌ها می‌گویم اسرائیل ۱۹۸۲ به دنبال توطئه علیه اردن بود و امروز نیز از طرق الحاق کرانه باختری (اشغال) به دنبال اجرای توطئه است».

سید حسن نصرالله افزود: «طرح اصلی، [اشغال] کل فلسطین است و وطن جایگزین [برای آوارگان فلسطینی] اردن تعیین شده است».

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت که از نظر رژیم صهیونیستی ضعف حزب‌الله و مقاومت در جنوب لبنان، مردم بودند. آن‌ها با هدف قرار دادن مردم در مناطق مسکونی و زراعی به دنبال اعمال فشار بیشتر بود ولی ما در مقابل هدف قرار دادن مردم، با موشک شهرک‌های شمال فلسطین اشغالی را هدف قرار دادیم.

او گفت که مقاومت در لبنان کشف کرد که کمربند امنی که رژیم صهیونیستی ایجاد کرده بود، قادر به حمایت از شهرک‌ها نبود و این مسئله‌ای بود که آن‌ها نیز بدان رسیدند.

سید حسن نصرالله گفت که عملکرد مقاومت در لبنان طی سال ۲۰۰۰ باعث شد که این کشور از جنگ داخلی و لبنانی به دور بماند.

اسرائیل دولت دینی نیست

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت که رژیم اسرائیل دولت یهودی و دینی نیست و نمی تواند دولتی که قتل‌ها و کشتارها را در سابقه خود دارد، دولت دینی باشد. این دولت دولت نژادپرست است و مدعی است که قوم برتر بر روی زمین هستند.

او گفت که بقا و حضور رژیم صهیونیستی در منطقه به دلیل حمایت خارجی مخصوصاً آمریکا است والا از نظر شرعی و اخلاقی این دولت مشروعیت بقا ندارد و غده سرطانی و شرّ مطلقی است که باید از بین برود.

سید حسن نصرالله ادامه داد: «ما اطمینان داریم که رژیم نژاد پرست اسرائیل از بین خواهد رفت؛ چرا که رژیمی اضطراری است و دیگر همانند قبل از سال ۲۰۰۰ نیست و این رژیم در هر نبرد آتی به لطف خدا شکست خواهد خود و هنگامی که عامل خارجی (حامی) که این رژیم بدان تکیه دارد، تضعیف شود، فرو خواهد پاشید».

سید مقاومت در ادامه مصاحبه به چرایی حضور آمریکا در منطقه پرداخت و گفت که این حضور دلیلی است بر این که محور مقاومت به دلیل ناتوانی رژیم اسرائیل و رژیم‌های منطقه، در حال پیشروی است؛ رژیم‌هایی که از منافع اسرائیل در منطقه حفاظت می‌کنند.

او ادامه داد: «تحولات موجود در منطقه به نفع اسرائیل نیست و مقاومت در منطقه در سطح بالایی از توازن هست و قادر به اقدام هست کم اینکه رژیم اسرائیل نیز این گونه است. نتیجه این توازن باعث شده است که هر دو طرف حساب و کتاب و بررسی می‌کنند».

سید حسن نصرالله گفت که مقاومت امروز در لبنان، فلسطین و غزه در حال تقویت است؛ مثلا غزه‌ای که از سال ۲۰۰۰ اشغال بود امروز آزاد شده و گروه‌های فلسطینی در این منطقه توانایی موشکی ای دارند که همه شهرهای فلسطین اشغالی را می‌تواند، زیر آتش خود قرار دهند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه به معادله بازدارنده این جنبش در برابر رژیم صهونیستی اشاره کرد و گفت که قواعد و اصول درگیری بعد از ۲۰۰۶ تا به امروز بوده و هست و اقدام سال گذشته این رژیم در ارسال پهپاد به ضاحبه بیروت با این هدف بود که عملیات امنیتی بدون برجا گذاشتن اثر انگشت انجام شود؛ چرا که هر عملیاتی با رد پای آن‌ها پاسخ ما را در بر خواهد داشت.

او در مورد عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی و هم مرز با لبنان نیز گفت که اسرائیلی‌ها از طریق مصر، قبرس جنوبی و سازمان ملل به دولت لبنان پیام داده بودند که تنها به دنبال کشف تونل در این منطقه هستند نه چیز دیگر.

دبیرکل حزب‌الله گفت که در ابتدای تحولات سوریه اسرائیل مستقیم به دنبال هدف قرار دادن حزب‌الله، ارتش سوریه و یا سایر گروه‌های مقاومت نبود و صرفاً به حمایت از گروهک‌ها و گروه‌های مسلح می‌پرداخت ولی بعد از اینکه امیدش در ساقط شدن دولت سوریه و تکه‌نکه شدن ارتش این کشور بر باد رفت و خروج ایران و حزب‌الله از سوریه محقق نشد، شروع کرد به هدف قرار دادن مستقیم.

او با بیان اینکه حضور ایران و گروه‌های مقاومت در سوریه تثبیت می‌شود، اظهار داشت: «سوریه تا حد خیلی زیادی پیروز شده و [گزینه دشمن برای ] تکیه بر گروه‌های تکفیری-تروریستی، ساقط‌شده تلقی می‌شود. عملیات اخیر که در مرز با سوریه انجام شد [و یک خودرو حامل عناصر حزب‌الله هدف حمله هوایی اسرائیل قرار گرفت] ابتدا یک موشک اخطار شلیک شد تا رزمندگان از خودرو خارج شوند. چرا؟ برای اینکه کسی کشته نشود که حزب‌الله پاسخ بدهد».

سید حسن نصرالله گفت ادامه داد که این، بخشی از قواعد نبرد است. اسرائیل خیلی الان اصرار دارد اگر حمله‌ای می‌کند، کسی در آن کشته نشود تا مقاومت ناچار به پاسخ نشود.

سید مقاومت در ادامه مصاحبه به شرایط سوریه و اینکه موضع سران این کشور از حملات هوایی اسرائیل به داخل سوریه چیست، اظهار داشت که موضوع اعمال معادل (بازدارنده) در سوریه تا به امروز محل مناقشه بوده و این کشور امروز بین دو اولویت است، نبردی که در داخل هنوز به پایان نرسیده (آزادسازی کامل سوریه) و دوم کشیده شدن به جنگ با اسرائیل که در تضاد با نبرد داخلی است.

او ادامه داد: «ما نمی‌دانیم که سران سوریه تا چه وقت حملات هوایی اسرائیل را تحمل کرده و خویشتن‌داری خواهد کرد، ولی به نفع سوریه نیست که در مقطع کنونی وارد جنگ با اسرائیل شود. البته صبر هم سقفی دارد. امروز سران سوریه ممکن است سطح مشخصی از تجاوز را تحمل کنند اما ممکن است اسرائیل حماقتی کند که سوریه پاسخ آن را بدهد».

فلسفه حضور یونیفل (نیروهای بین‌المللی حافظ صلح) در جنوب لبنان

نصرالله با بیان اینکه حضور یونیفل [در مرز لبنان] برای فشار بر مقاومت است، تأکید کرد که لبنان تن به نقض حاکمیت خود توسط یونیفل [صلح‌بانان سازمان ملل] نمی‌دهد و حضور یونیفل و تعدادشان اساساً خواسته اسرائیل است نه لبنان.

او افزود: اسرائیل دنبال تغییر دادن مأموریت یونیفل است. این موضوع ما را نگران نمی‌کند چون موضع رسمی دولت لبنان مشخص است و تن به نقض حاکمیت خود نمی‌دهد.

سید حسن نصرالله در ادامه از فضای داخلی لبنان به دلیل عدم توجه کافی به مناسبت عید آزادسازی انتقاد کرد و گفت که می‌شد و آرزو داشت که این عید و پیروزی به یک عید ملی در لبنان تبدیل می‌شد ولی متأسفانه این گونه نشد.

او تأکید کرد که زمان تعضیف لبنان گذشته و اسرائیل نمی‌تواند شروط خود را بر لبنان تحمیل کند.

سید حسن نصرالله گفت که حزب‌الله در لبنان از اینکه جنگ داخلی رخ دهد هراس دارد ولو این جنگ باعث شود که این حزب حاکم لبنان شود. او گفت که حزب‌الله اطمینان دارد که کشور لبنان معلول ترکیب و ساختارش است و جز با مشارکت ملی واقعی ادامه نمی‌شود و مقاومت در لبنان نه با منزوی کردن خود است و نه به دنبال دور کردن دیگران از قدرت.

او گفت که امام موسی صدر معتقد بود که انقلاب مردمی تا زمانی که از فرقه‌ها فراتر نرود نمی‌تواند منجر به نتیجه شود. حزب الله همان گونه که از جنگ داخلی هراس دارد و نگران است از جنگ با اسرائیل نیز نگران است؛ چرا که که این نگرانی و هراس ناشی از نگرانی از پیامدهای آن بر کشور لبنان است.

منبع العالم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد مهدی اسلامی (نام مستعار) IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
    0 0
    خطاب به سید بزرگوار دامت تأئیداته . دشمن که ز نام تو شنید نصر . بر لرزه فتاده است در این عصر . از فعل تو پشت او شکسته ، بیچاره شده است و دست بسته . داریم امید که دوستان نیز ، حامی بشوند و کاملاََ تیز . قَدرَت بشناسند و بدانند ، در راه تو استوار بمانند