پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
رومینا اشرفی

حوزه/ استاد جامعةالزهرا(س) بابیان اینکه فضای مجازی با ایجاد حس امنیت کاذب آسیب‌های اجتماعی را افزایش داده و رومیناهای بسیاری را به دام می‌اندازد گفت: بلوغ جنسی حاصل از فضای مجازی بدون بلوغ عقلانی، مشکلات اجتماعی را افزایش خواهد داد.

افتخار یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، درباره حادثه دلخراش قتل رومینا اشرفی با بیان اینکه وقتی آسیب‌های فضای مجازی جدی گرفته نمی‌شود و حس امنیت کاذب در این فضا برای دختران ایجاد و در نهایت به قتل رومیناها منجر می شود، اظهار داشت: برخی بر این باور هستند که فضای مجازی واقعی نیست از این رو اقدام یه ایجاد رابطه با جنس مخالف می‌کنند که این امر کم کم به شکل گیری روابط در دنیای واقعی می‌شود و به تبع مشکلاتی به وجود می‌آورد.
وی ادامه داد: وقتی ارتباطات در فضای مجازی محدود نشود و در دنیای واقعی نمود پیدا کند قطعا به خاطر آسیب پذیر بودن نوجوانان و تحریک غرایض و احساسات آنها به نتایج منفی منتهی می‌شود.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه باید از فضای مجازی درست استفاده کرد گفت: بعضی از این فضا به خاطر نداشتن آموزش، قدرت تشخیص و یا سایر مسائل؛ استفاده های نادرست می‌کنند.
وی اضافه کرد: اسلام به حفظ حریم بین زن و مرد تاکید کرده و در قرآن به آن پرداخته است تا از این طریق بازدارندگی از گناه در نگاه، کلام و رفتار صورت گیرد چراکه احکام اسلام برای رسیدن انسان به تعالی و جلوگیری از گناه است.
یوسفی با اشاره به اینکه غرایض و هیجانات در سن نوجوانی به اوج می‌رسد گفت: این غرایض اگر بر اساس ایمان و تقوا در مسیر تعالی قرار گیرد منجر به تشکیل زندگی مشترک می‌شود.
وی افزود: اگر بلوغ جنسی بدون بلوغ فکری و عقلانی رشد کند باعث مشکلات در بعد فردی و حتی اجتماعی خواهد شد.
استاد جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه بر نقش تربیت صحیح و نظارت والدین بر فعالیت فرزندان در دین اسلام تاکید فراوان شده است گفت: والدین با ایجاد ارتباط صمیمی به عنوان یک دوست و مشاور به تشخیص و آگاهی فرزندان کمک کنند.
وی تاکید کرد: نباید فاصله های بین فرزندان و والدین به ارتباط های نادرست در فضای مجازی دامن بزند و در نهایت به دوستی‌های نامشروع، افسردگی و یا قتل ختم شود.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه والدین باید الگوی رفتاری باشند گفت: بر اساس آموزه های اسلام والدین باید با ایجاد رابطه صمیمی در مواقع عصبانیت بر خشم خود کنترل کنند و تابع هیجانات و قوه عقلانی باشند.
وی خاطرنشان کرد: قطعا پدر رومینا نیز نسبت به اقدامی که از خودش سرزده اعلام سرزنش و پشیمانی کرده است از این رو اگر در همه مسائل زندگی احکام و دستورهای اسلام را پیاده کنیم شاهد چنین تصمیم‌های نادرست نخواهیم شد.
یوسفی با بیان اینکه نظام برده‌داری و جاهلیت نسبت به زن تمام شده است گفت: در نگاه اسلام زن و مرد با یکدیگر برابر هستند و تنها این تقواست که نسبت به برتری آنها کمک می‌کند.
وی خاطر نشان کرد: هنوز در بعضی از خانواده‌ها شاهد نگاه‌ها تعصبی به زن هستیم که مخالف با اخلاق، وجدان و عقلانیت است که متاسفانه خانواده رومینا نیز از این امر متاثر هستند.
استاد جامعه الزهرا(س) حادثه دلخراش قتل رومینا را درس عبرتی برای دختران و پسران و والدین عنوان کرد و گفت: همه جوانان باید مراقب باشند چراکه کسی از خطا مصون نیست و دام های شیطان برای همه پهن است.
یوسفی ابراز داشت: همچنین باید والدین بیشتر از گذشته نسبت به ارتباط با فرزندان توجه کنند و اجازه ندهند فضای مجازی بین صمیمیت آنها فاصله بیاندازد.
استاد حوزه و دانشگاه به نقش دستگاه ها متولی فرهنگ در جامعه پرداخت و گفت: افرادی که در امور فرهنگی و اخلاقی تاثیرگذار هستند باید با افزایش آگاهی بخشی به جامعه کمک کنند و در بزنگاه ها حضور پیدا کنند تا شاهد چنین حوادثی نباشیم.
وی تاکید کرد: کارشناسان و روانشناسان نیز نقش بسزایی دارند باید از تریبون های مختلف به مسائل خانواده و فضای مجازی بپردازند تا با نگاه صحیح به ارزش وجودی زن در جامعه و اجرای دستورالعمل های دین اسلام شاهد مسیر تعالی برای افراد جامعه باشیم ضمن اینکه در این زمینه رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز تاکیدهای فراوانی داشته اند.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha