سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
والدین

حوزه/کارشناس مسائل خانواده با اشاره به قتل دلخراش رومینا اشرفی گفت: پدرو مادر در خانواده باید به قدری فضای عاطفی و عقلانی ایجاد کنند که فرزند نیازهایش را در فضای مجازی برطرف نکند.

رقیه درویشی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان اینکه پدر و مادر در خانواده باید به قدری فضای عاطفی و عقلانی ایجاد کنند که فرزند نیازهایش را در فضای مجازی برطرف نکند. اظهار داشت: باید آنقدر در خانه پدر و مادر فضای عاطفی و آرامش برقرار کنند که فرزند احساس محبت و نیازش را از دیگران گدایی نکند.
وی افزود: انسان های گرگ صفت زیادی برای دختران آسیب پذیر دام‌هایی پهن کرده اند تا از این طریق از آنها سوءاستفاده کنند.
استاد جامعه الزهرا(س) ادامه داد: مادر نقش ارتباطی بیشتری با فرزندان به ویژه دختران دارد در قضیه رومینا اشرفی به هیچ وجه به دنبال قضاوت و سرزنش مادر نیستیم‌ ولی نقش مادران به عنوان مدیران خانه در ایجاد ارتباط با فرزندان بیش از پدر است.
وی تاکید کرد: مادر چراغ خانه را روشن نگه میدارد تا فرزندش جلوی پایش را ببیند از این رو شاهد هستیم که در چنین مواردی مادران نتوانسته اند همراه فرزندانشان باشند و نقش واقعی را ایفا کنند.
درویشی با بیان اینکه به قتل رومینا اشرفی نباید تک بعدی نگاه کرد گفت: شکی نیست که قتل نفس از گناهان کبیره است و دین اسلام و پیامبر خدا(ص) درباره آن تعبیرات مختلفی بیان کرده است.
وی تصریح کرد: در آیه ۳۲ سوره مائده آمده است «هر کس نفسی را بدون حق و یا بی‌آنکه فساد و فتنه‌ای در زمین کرده، بکشد مثل آن است که همه مردم را کشته، و هر کس نفسی را حیات بخشد (از مرگ نجات دهد) مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده است» همچنین در آیه ۹۳ سوره نسا بیان شده که «هر کس، فرد با ایمانی را از روی عمد به قتل برساند، مجازات او دوزخ است در حالی که جاودانه در آن می ماند و خداوند بر او غضب می کند و او را از رحمتش دور می سازد و عذاب عظیمی برای او آماده ساخته است».
کارشناس مسائل خانواده خاطر نشان کرد: قاتلی که به عمد این کار را کرده باشد با ایمان از دنیا نمی رود ضمن اینکه اکنون قبح آن را پدری در مقابل فرزندش شکست این در حالی است که هر پدری موظف نیکی به فرزند خویش است.
وی عنوان کرد: در دین اسلام نگاه ویژه ای به جایگاه دختران و زنان شده و رسول اکرم سفارش کرده است «هر کس که برایش دختر به دنیا آید و او را اذیّت نکند و حقیرش نشمارد و فرزندان خود را بر او ترجیح ندهد، خداوند به واسطه آن دختر او را به بهشت می برد».
وی با اشاره به اینکه برخی از قضیه کشته شدن رومینا سوءاستفاده کرده و آب را گل آلود می کنند گفت: برخی به دنبال گره زدن قتل این دختر به سایر مسائل هستند.

استاد جامعه الزهرا(س) افزود: بعضی ها باورهای مذهبی از جمله غیرت و تعصب را به عنوان باورهای کهن مطرح میکنند و معتقد هستند که جای باورهای کهن در زباله دان تاریخ است در حالی که اینگونه نیست و نباید باورهای مذهبی با سایر مسائل قاطی شود.
وی با تاکید براینکه فضای مجازی یکی دیگر از ریشه های این حادثه دلخراش است گفت: فضای مجازی کاملا رها شده است و حتی خود مسئولان اعتراف می کنند که به فرزندانشان اجازه وارد شدن به این فضا را نمی دهند.
کارشناس مسائل خانواده ابراز داشت: زمانی که به دنبال جستجوی یک مقاله معمولی از اینترنت هستیم با تصاویر نامناسب مواجه می شویم آیا این فضاها قابل کنترل نیست؟ آنقدر از شعور اجتماعی بالا برخوردار هستیم که این فضا را باز گذاشته اید؟
وی تاکید کرد: وجود چنین فضاهایی باعث بلوغ زودرس در فرزندان می شود که اگر در خانواده تعلیم و تربیت درست نشوند آسیب های اجتماعی فراوانی در انتظارمان خواهد بود.
درویشی اضافه کرد: باید شناخت و معرفت گفتاری و عملیاتی را از کودکی در  فرزندان به ویژه دختران نهادینه کرد ضمن اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها دغدغه سبک زندگی اسلامی را مطرح کردند که متاسفانه تنها شاهد شعار در این زمینه هستیم.
وی همچنین از کم کاری نهادهای اجتماعی در کنترل قضیه رومینا اشرفی انتقاد کرد و گفت: زمانی که این دختر اعلام‌کرد تامین جانی در خانه ندارد باید دستگاه‌های اجتماعی ورود می کردند و از ظرفیت مشاورها برای حل و فصل این ماجرا استفاده می کردند.
استاد جامعه الزهرا(س) بیان داشت: این همه تبلیغات از اورژانس اجتماعی و سامانه ۱۲۳ برای کودک و همسرآزاری چه زمانی کارساز و نقش حمایتی دارد؟ باید ریشه یابی شود که چقدر قوانین و نقش دستگاه ها حمایتی است؟ اکنون دستگاه های حمایتی در این زمینه کم کاری کردند.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    0 0
    شان نزول آیه ۹۳ سوره نساء در مورد کسی است که برخلاف دستور پیامبر صلی الله علیه و آله نسبت به قتلی که رخ داده بود ، به این که دیه بگیرند ، نپذیرفته ، و ما بین راه ، طرف را که از قوم قاتل بود کشت ، و فرار کرد ، و مرتد شد . در حالی که پدر در جریان جنایت مرتد نشده و مسلمان است ، لذا انطباق مورد تامل است ، علاوه بر این که رفع قصاص نشان دهنده شیوه برخوردی متفاوت با دیگر قتلهاست . در حال اصل جنایت بودن و برخورد تعذیری بجای خود است .
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    0 0
    « کارشناس مسائل خانواده خاطر نشان کرد: قاتلی که به عمد این کار را کرده باشد با ایمان از دنیا نمی رود » کلیه گناهان با توبه آمرزیده می شود حتی شرک و فراتر از آن . آری شرک و مانند آن بدون توبه آمرزش پذیر نبوده ، و شفاعت ناپذیر است . خود یاس از بزرگترین گناهان است ، نبایستی گناهکار را به این گناه بزرگ دعوت کنیم .
  • IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
    0 0
    «هر کس نفسی را بدون حق و یا بی‌آنکه فساد و فتنه‌ای در زمین کرده، بکشد مثل آن است که همه مردم را کشته، و هر کس نفسی را حیات بخشد (از مرگ نجات دهد) مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده است» ارتباط با نامحرم بدون نکاحی که مشروط به اذن پدر یا جد پدری است ، فساد نمی باشد ؟ مخالفت پدر با ازدواج دخترش با شیشه ای بحق نبوده است ؟ بالغ ، مکلف به انواع تکالیف است ، و تفاوتی با دیگر مکلفان ندارد ، آیا درست که خداوند وی را مسئول بداند و ما همچنان نگاه کودک انگارانه به او داشته باشیم ؟ جانب داری های ما از بزهکار نه عالمانه است نه دلسوزانه ، اگر بی خبران از تعالیم سعادت آفرین دینی ، قول بغیر علم دارند ، ماها چرا ؟ امروزه نوبالغان بیشتر از والدینشان امکان آگاهی دارند و ابزار و توان ادراکیشان فزون تر است ، از آنان رفع مسئولیت نکنیم .