سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
خانم علاسوند

حوزه/ عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با اشاره به اینکه ماجرای قتل رومینا اشرفی ابعاد مختلفی دارد همه نهادهای واسطی که به وظیفه خود عمل نکرده اند را در این ماجرا مسئول دانست و گفت: این نهادها باید نسبت به نگهداری دختر در محل امن، وساطت و مشاوره اقدام می‌کردند.

فریبا علاسوند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به قتل دلخراش رومینا اشرفی اظهار داشت: نباید تنها به این اکتفا کرد و گفت که جامعه متحول شده و اباحه رفتارهای جنسی واقعیت جامعه ماست بلکه نه تنها به دختران باید آموزش داده شود بلکه باید پدران یاد بگیرند در شرایط جدید با چه روش‎ هایی از ناموسشان حمایت و مراقبت کنند.
وی افزود: حفظ نوامیس، عفت‎ ورزی نسبت به دختران و زنان در جامعه، خودداری از‎ بی‎ غیرتی و بی‎ حیایی، حفظ حریم مرد و زن نامحرم نیز ارزش ‎های پایداری هستند که نباید به بهانه تحولات اجتماعی با اباحی گری مردم را تشویق کرد که ارزش ‎های خود را نادیده بگیرند و چشم بر غارت نوامیس خود ببندند.
عضوهیات علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده ادامه داد: بر‎این ‎اساس نه می‎ توان به بهانه قتلی ناروا غارت عفت را نادیده گرفت یا بر غیرت پدر شورید و نه به بهانه حفظ نوامیس دخترکی نوجوان و فریب خورده را به شکل فجیع و ناجوانمردانه کشت.
وی با بیان اینکه حادثه قتل رومینا را باید از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد گفت:‎ قتل یک انسان ابعاد اخلاقی و حقوقی غیرقابل اغماض دارد بی‎ تردید هیچ کس نمی ‎تواند بدون دلیل موجه جان کسی را بگیرد و قتل جرم سنگینی است.
علاسوند بیان داشت: امر به معروف و نهی از منکر رفتار اصلاحی است که افراد جامعه تنها تا مرحله زبانی می ‎توانند آن را انجام دهند و بازداشتن فرد مجرم با تنبیه بدنی تنها و تنها در اختیار حاکم شرع است، از نظر اخلاقی دین اسلام بدگمانی نسبت به دیگران را ممنوع می ‎داند چه رسد به قتل؛ از این رو در الگوی اخلاقی اسلام رحم بر فرزند و بخشش او جایگاه بالایی دارد و والدین به‎خاطر رحمت ‎گستری بر فرزند مشمول لطف بیکران خداوند هستند.
وی خاطرنشان کرد: باید دید که چرا پدر تصمیم به قتل فرزند عزیزتر از جانش می ‎گیرد؟ چه دیده؟ چه تهدیدی شده؟ آیا مورد اخاذی قرار گرفته؟ آیا کسی می ‎تواند خود را جای او که در یک شهر کوچک زندگی می ‎کند و عکس دخترش در دست مردم دست به دست می ‎شود؛ بگذارد؟ بی ‎تردید آنقدر ابعاد این قتل دلخراش است که اجازه دیدن عذر پدر را نمی ‎دهد، ولی باید این وضعیت روحی را هم دید و البته این امر به ‎معنای توجیه قتل نیست.
عضوهیات علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه هر جرمی مجازاتی دارد گفت: در این اتفاق سهم مردی که به حریم خصوصی یک خانواده تجاوز و دختر نوجوان آنها را فریب داده، خانواده‎ اش را تهدید و با انتشار عکس دختر در فضای مجازی عرصه را بر خانواده دختر تنگ کرده سهم کمی در بروز رخداد تلخ قتل نیست.
وی تاکید کرد: پدر که آخرین پرده را اجرا کرد و دختر را کشت نیز جرم معینی دارد اسلام پدر را در برابر مرگ فرزند به قصاص محکوم نمی‎ کند. عدم قصاص به ‎معنای حذف عنوان مجرمانه از اقدام پدر نیست و از نظر فقهی حبس و دیه در انتظار این پدر است و اتفاقاً به ‎دلیل عنوان مجرمیت، پدر از این دیه هیچ سهمی ندارد.
علاسوند خاطر نشان کرد: پدیده قتل دارای انواع و اقسام مختلفی است از این رو تشدید مجازات در اختیار قاضی است و قضات ابعاد متخلف بزه را در نظرخواهند گرفت.
وی با اشاه به سهم نهادهای واسطی در حل این مشکل گفت: سهم این نهادها محقق نشده ‎اند که کدام نهاد باید میان پدری که در مرز جنون و دختری که مرتکب خطای بزرگ و پسری که دست از تهدید خانواده دختر برنداشته واسطه می ‎شد و آنها را به خویشتنداری و حل مسئله دعوت می ‎کرد و با روش‎ های درمانگرایانه و مداخله‎ ای به دختر، پدر و خویشان امکان عبور از این رخداد چند‎وجهی را می‎ داد.
عضوهیات علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: سهم سوم تقصیر بر‎عهده همه نهادهایی است که وظیفه ترمیم این زخم را داشتند و باید به‎موقع اقدام کرده و با نگهداری دختر در محل امن، وساطت و مشاوره هم دختر را پشیمان و هم پدر را راهنمایی می ‎کردند که متأسفانه چنین نشد.
وی وجود مشکلات اقتصادی و اجتماعی را از دیگر ابعاد این حادثه عنوان کرد و گفت: مسئولان در جامعه هم باید بدانند بروز رفتاری تا بدین حد خشن می ‎تواند سرریز هزاران فشار اقتصادی و اجتماعی باشد و عده ‎ای فکر نکنند فلان لایحه به سود زنان، حلال همه مشکلات آنان است.
علاسوند گفت: اگر مردم روز به روز برای نان، آب، شغل و گرانی لبریز از خشم شوند با تصویب لوایح کاری از پیش نمی‎ رود. از سوی دیگر ممکن است خانواده ای درگیر پریشانی، مشکلات روانی، اعتیاد، اختلافات زناشویی و ده ‎ها مسئله دیگر باشد که خشونت معلولی از آن همه عوامل است.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha