جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رونمایی از تندیس شهید حجت الاسلام «همتعلی ادیبی»

حوزه/ پیکر شهید حجت الاسلام «همتعلی ادیبی» و دیگر شهدا با کامیون به تهران منتقل و در آرامستان قدیمی مسگرآباد در یک گور دسته جمعی به خاک سپرده شد. بعدها آن آرامستان از سوی حکومت پهلوی به پارک تبدیل شد و پس از پیروزی انقلاب، بوستان «فدائیان اسلام» نام گرفت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، در مراسمی با حضور مسئولین، از تندیس یادبود اولین شهید انقلاب استان البرز در قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲  شهید حجت الاسلام «همتعلی ادیبی»، در طالقان رونمایی شد.

در این مراسم که با حضور خانواده های معظم شهدا و ایثارگران، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری، دبیرکل سابق مجمع جهانی اهل بیت(ع)، سلیمان رستمیان مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز و مسئولین استانی برگزار شده بود، از سنگ مزار و تندیس شهید حجت الاسلام همتعلی ادیبی، در جوار مزار سه شهید گمنان طالقان رونمایی شد.

نام گذاری پل ورودی طالقان به نام این شهید والامقام نیز از دیگر برنامه های این مراسم بود.

یادواره اولین شهید انقلاب اسلامی استان البرز

نخستین یادواره اولین شهید انقلاب اسلامی استان البرز شهید حجت الاسلام «همتعلی ادیبی» هم روز چهارشنبه ۲۱ خرداد ماه با حضور خانواده های معظم شهدا و ایثارگران و مسئولین استان البرز، با رعایت پروتکل های بهداشتی، در محل سالن همایش های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی طالقان برگزار شد.

سلیمان رستمیان، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز در این مراسم با گرامی داشت یاد و خاطر شهدا و ایثارگران، گفت: شهید همت علی ادیبی طالقانی ۵۷ سال پیش مظلومانه به شهادت رسید و مظلومانه به خاک سپرده شد.

وی افزود: شهید همت علی ادیبی در جریان قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ آگاهانه و عاشقانه از حریم انقلاب و اسلام دفاع کرد و با آگاه بودن از اینکه شهید می شود، رفت و در برابر ظلم ایستاد.

رستمیان ادامه داد: ۵۷ سال پیش شهید همت علی ادیبی طالقانی با اقتدار برای دفاع از ولایت و امام راحل در برابر دژخیمان قرار گرفت و شهید شد و امیدواریم بتوانیم این شهید را در سطح استان و ملی به خوبی بشناسانیم.

خانواده شهید هیچ مراجعه ای به بنیاد شهید نداشته است

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز افزود: استان البرز در حوزه ایثار و شهادت ظرفیت های بالایی همچون وجود خانواده این شهید دارد که از ابتدای انقلاب با تاسیس بنیاد شهید حتی رجوعی به بنیاد نداشته و پرونده ای نیز ندارند و اکنون تنها بازمانده ایشان برادرشان می باشد.

رستمیان با بیان اینکه ما نه برای اینکه شهید ادیبی را مطرح کنیم این یادواره را گرفته ایم، افزود: ما به دنبال اصل موضوع یعنی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستیم؛ شهید همت علی ها در برابر ظلم و جور، اسلام را پیش بردند به خصوص جریان سیاسی تشیع با هزینه هایی که در طول تاریخ داشته امروز به دست ما رسیده است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز اظهار کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران با اقتدار در دنیا پرچمدار اندیشه سیاسی تشیع است که باید هزینه ها بدهد و هزینه ها نیز داده است  و پای این آرمانش خواهد ماند، لذا برای ترویج چنین اندیشه ای باید تلاش کرد و نسلی که در راه است باید با این اهداف و آرمان ها آشنا شود. هدف ما از برگزاری این محفل این است که فرهنگ ایثار، شهادت، شجاعت، از خودگذشتگی و انتخاب آگانه را منتقل کنیم.

وی یادآور شد: در ماه های اخیر به دلیل شیوع کرونا صحنه هایی را شاهد بودیم که خیلی از آن ها برگرفته از دفاع مقدس و روحیه ایثار و شهادت بود. بسیاری از افراد از داشته های خود گذشتند و در حوزه بهداشت و درمان و پویش های مومنانه از زندگی خود مایه گذاشتند. این ایثار و ازخودگذشتگی برگرفته از دفاع مقدسی است که از قیام عاشورا به ما رسیده است.

زندگی نامه شهید

حجت‌الاسلام همت‎علی ادیبی‎طالقانی نخستین و تنها شهید روحانی استان البرز در قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ است، در سال ۱۳۱۸ش در روستای ناریان از توابع شهرستان طالقان دیده به جهان گشود.

در ۱۶ سالگی به تهران رفت و در یک نانوایی مشغول به کار شد. در جوانی با هدف فراگیری دانش حوزوی رهسپار حوزه قم شد. دو سال به اتفاق دوستش حجت الاسلام والمسلین حاج سید عبادالله میرغیاثی در مدرسه جهانگیرخان مقدمات علوم اسلامی را فرا گرفت و پس از آن در مدرسه علوی که زیر نظر آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی و با مدیریت آیت الله دکتر بهشتی آیت الله ربانی شیرازی اداره می شد، ادامه تحصیل داد.

حسن خلق، شب‌زنده‎داری، ساده زیستی عدم استفاده از وجوهات شرعی، تعصب دینی، آشنایی با جریان‌های سیاسی و مذهبی و اصرار بر انجام دقیق و مستمر امور عبادی و مذهبی از ویژگی‌های اخلاقی این شهید عزیز برشمرده شده است.

او در قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ در حالی که قرآن به دست داشت با تیراندازی مستقیم نظامیان حکومت پهلوی در شهر قم به شهادت رسید.

پیکر او و دیگر شهدای این قیام با کامیون به تهران منتقل گردیده و در آرامستان قدیمی مسگرآباد واقع در شرق تهران در یک گور دسته جمعی به خاک سپرده شد. بعدها آن آرامستان از سوی حکومت پهلوی به پارک تبدیل شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوستان «فدائیان اسلام» نام گرفت.

با تلاش حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ علی رزاقی از روحانیون روستای ناریان طالقان بخشی از لباس‌های آن شهید از حکومت پهلوی پس گرفته شد.

شاهدان عینی می گویند: اثر شش گلوله بر پیراهن آن شهید وجود داشت.

شهید حجت الاسلام همتعلی ادیبی در کنار شهید بهشتی و دکتر حسن روحانی در دوران طلبگی

روحش شاد و یادش گرامی باد

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha