جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ جلسه آنلاین تفسیر قرآن توسط حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور-مدیر حوزه‌های علمیه خواهران

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه خواهران گفت: درک مفهوم « یاری‌رسانی» با بررسی نحوه قرارگرفتن آن در سیر نزول واژه‌های قرآن ممکن است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت‌پور در سلسله وبینار آرزوی روایت، باز اندیشی پیرامون یاریگری در برابر بیماری همه گیر کرونا با موضوع الهیات و یاری ، اظهار داشت: زمانی که از نهادینه و فرهنگ شدن امری سخن گفته می شود، منظور این است که هنجارها و ارزش های اجتماعی و یا قواعد رفتاری که مرتبط با ارزش ها هستند به گونه ای رسمی یا دائمی مورد قبول ذهن و قلب قرار بگیرند که توسط عموم مردم انجام شود. 

وی افزود: زمانی که از نهادینه شدن یک امر در حوزه دین سخن می گوییم، منظور این است که این امر به یک معروف تبدیل شود و بعضی از معروف ها معروف فطری، عرفی و اجتماعی ما هستند و منظور از معروف های دینی نیز همین است.

مدیرحوزه های علمیه خواهران با اشاره به عناوین مختلف یاری رسانی در قران اظهار داشت: در عناوین مرتبط با مسائل یاری و یاری رسانی به دیگران، واژه های خاصی مانند زکات، صدقه، انفاق و واژه های کلان تر مانند تعاون داریم که این ها در فرهنگ اسلامی و قرآنی مطرح می شود و به نحو و ترتیب خاصی جامعه را برای کنش گرایی در پیرامون این موضوعات راهبری می کند. 

وی  گفت: برای دستیابی به مسیر درست فهم عناوین مختلف یاری رسانی، باید نحوه قرار گرفتن این مفاهیم را در سیر نزول واژه های قرآن بررسی کنیم و اگر بتوانیم این مطالعه را به نحو شایسته و دقیق انجام بدهیم خود به خود مسیر نهادینه سازی این مفاهیم به دست می آید. 

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور افزود: یک ارزش در جامعه اسلامی ابتدا طرح و سپس به عنوان یک گفتمان و در ادامه به یک ارزش پایدار و در نهایت یک هنجارتبدیل می شود، به گونه ای که در مجموعه فرهنگی دینی و اسلامی تثبیت شده و از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.

مدیر حوزه های علمیه خواهران سیر نزول قرآن را محقق کننده فرآیند های قابل مطالعه دانست و گفت: برای تبدیل یک عنصر دینی به یک فرهنگ باید  سیر نزولی قرآن را به خوبی مطالعه و بررسی کنیم، بدین شکل می توان در ایجاد زمینه های اجتماعی به نحو احسن رفتار کنیم تا در زمان مناسب تبدیل به یک فرهنگ شود. 

مفسر برجسته قرآن تصریح کرد: کسانی که در حوزه و مطالعات دینی ورود می کنند، باید کاملا خودشان را نسبت به فهم دقیق واژه ها و منظوری که از این واژه ها مورد نظر است، آشنا کنند، هرچه میزان آشنایی با واژه و چرایی کاربرد واژه ها بیشتر و بهتر بشود، آگاهی از کاربرد واژه در شرایط مختلف آگاهی لازم به دست می آید. 

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور در ادامه به تعبیر و کاربرد واژه زکات پرداخت و گفت: زکات در تعبیر قرآن، عبارت است از اینکه شخصی مالی را به دیگری با هدف رفع موانع معنوی از خود می بخشد، هدف از زکات این است که فرد بتواند به آزادی های معنوی برسد و دلبستگی به دارایی های خویش را از بین ببرد و برای سیر معنوی و تهذیب نفس از علایق خود دست بکشد.

مدیر حوزه های علمیه خواهران افزود: زمانی که مسئله اجتماعی مطرح است و باید نسبت به اموری که خارج از زندگی خودمان و در محیط اجتماعی با آن دست و پنجه نرم می کنیم موضع درستی داشته باشیم و به این منظور از دارایی هایمان هزینه میکنیم، از واژه انفاق استفاده می کنیم.

مفسر برجسته قرآن کریم در توضیح واژه انفاق اظهار داشت: انفاق پر کردن خلأ هایی است که در زندگی مردم ایجاد شده  و انفاق کننده تلاش می کند نقش و سهمی در ایجاد عدالت زندگی و رفع فاصله های طبقاتی را بپردازد.

وی در ادامه اظهار داشت: زمانی که شخص مال خود را اعطا می کند و در واقع این اعطا همراه با یک زحمت فوق العاده و اعطا بخش زیادی از دارایی ها برای اهداف والاتر است، از واژه جهاد استفاده می شود. بنابراین این کاربرد ها را باید در هنگام مطالعات دینی و تبدیل یاری رسانی به دیگران به یک فرهنگ و ارزش، باید مدنظر قرار دهیم. 

مفسر برجسته قرآن کریم تصریح کرد: زمانی که سراغ قرآن می رویم، می بینیم قرآن متنی ناظر به یک واحد است و آغاز فعالیت همه پیامبران از یک حرکت اجتماعی است و طی یک واقعه حضور پیدا کرده و با قوم خود صحبت می کنند. 

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور با اشاره به جریان های دو قطبی در حرکت های اجتماعی اظهار داشت: یک حرکت اجتماعی برای اینکه گفتمان دینی جای خود را میان مردم باز کند، از ایجاد یک جریان دو قطبی چه در بخش گفتمان و چه در بخش رفتار شروع می کند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران گفت: قرآن هنگامی که سوره ها را نازل می کند، در مرحله اول به مطرح کردن آسیب های اجتماع مورد نظر که قصد معرفی معارف خود را در آن دارد، می پردازد یک یک آن را مورد توجه خودش و جامعه مخاطب خود را مورد انتقاد قرار می دهد، به همین دلیل است که پیامبران کارشان را با هشدار شروع می کنند.

وی در ادامه به توصیف یک جامعه مرده پرداخت و گفت: در جامعه ای که شخصی، انسانی گرسنه را ببیند و پول داشته باشد و از انسانی ترین کار یعنی طعام دادن به آن گرسنه امتناع بورزد، آن جامعه مرده است. 

مفسر برجسته قرآن کریم در ادامه افزود: قرآن زمانی که می خواهد فرهنگ جامعه جاهلی را بکوبد، می فرماید این ها نه تنها طعام مساکین را نمی دهند، دلشان آنقدر نرم نیست که دیگران را ترغیب کنند تا به داد گرسنگان برسند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران تصریح کرد: قرآن کریم در اینجا گفتمان خود را مطرح می کند وآسیب را می بیند و می گوید این ها کسانی هستند که در مسئله ای مانند گرسنگی از خود واکنشی نشان نمی دهند. به همین دلیل قرآن می گوید اگر کسی می خواهد تغییری درونش ایجاد شود و به سمت دین و معارف من بیاید، باب معرفت من به روی کسی باز است که نسبت به گرسنگان حساسیت نشان بدهد.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور در پایان گفت: اولین مسیری که ما در توسعه فعالیت الهیات یاری باید با مخاطبین در میان بگذاریم و چگونگی روش الهیات برای توضیح مسئله یاری رسانی را توضیح بدهیم این است که دوقطبی سازی بکنیم که در مسئله یاری رسانی جریان آسیب دیده و آفت زده چه راهی را طی می کند و جریان متدین چه واکنشی نشان می دهد و به خوبی نتایج را با یک دیگر مقایسه بکنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha