شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نوروزی

مسئول امور صیانتی حوزه علمیه قزوین گفت: وجود مبارک امام صادق (ع) به عنوان مجدد اسلام بودند.

حجت الاسلام رسول نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، گفت: مذهب تشیع از آنجا که بسیاری از معارف خود را از امام جعفر صادق(علیه السلام) به یادگار دارد و آن حضرت نقش بسزایی در تبیین چارچوب های نظری و فقهی شیعه داشته است، به نام شیعه جعفری شهرت یافته است.  

مسئول امور صیانتی حوزه علمیه قزوین افزود: شرایط سیاسی حاکم بر دوران امام صادق(علیه السلام) طوری رقم خورد که آن حضرت فرصت مناسبی برای تدریس علوم اسلامی داشت به طوری که بنا بر نقلی حدود ۴ هزار نفر پای درس آن حضرت در مقاطع مختلف رسیده اند.  

وی ادامه داد: اولین و اساسی ترین فعالیت ایشان در آن عصر، مواجهه فکری با دشمنان شیعه و همچنین تربیت شاگردانی برای قوام دین بود که امام از آن شرایط سیاسی ویژه حداکثر بهره مندی را داشت.  
 

حجت الاسلام رسول نوروزی بیان کرد: بعد از ارتحال نبی مکرم اسلام و انحراف بزرگی که در میان امت اسلامی بوجود آمد و کسانی که شایستگی زعامت و خلافت را نداشتند عهده دار منصب خطیر جانشینی پیامبر شدند اندک و اندک  اسلام ناب و اصیل کمرنگ گشت و عواملی مانند منع تدوین احادیث نبوی، به بهانه خلط شدن با قرآن و عدم اقبال مردم قرآن، باعث شد تا مردم از معارف ناب و اصیل اسلام فاصله بگیرند و بعد از مدتی افرادی با عناوین گوناگون اقدام به جعل حدیث و انتساب آن به رسول خدا کنند.  

وی ادامه داد: با توجه به این که ائمه شیعه از هیچ گونه قدرت و نفوذی بر خوردار نبودند و تریبونی برای بیان حقاق و معارف نداشتند باعث شد کم کم مردم از مکتب حقه فاصله بگیرند.  

مسئول امور صیانتی حوزه علمیه قزوین بیان کرد: در دوره امام صادق (علیه السلام) اولا به دلیل تقریبا طولانی بودن امامت ایشان و دیگر این که اختلاف و درگیری آل امیه و بنی العباس فرصتی طلایی در اختیار آن حضرت قرار داد تا بتواند معارف حقیقی اسلام را بیان کند  و حدود ۴ هزار شاگرد در اطراف و اکناف عالم تربیت کند ولذا وجود مبارک امام صادق (ع) به عنوان مجدد اسلام بود.  

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha