پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مجلس

حوزه/ قاضی زاده هاشمی با تاکید بر این که مجلس و دولت به کمک و یاری حوزه علمیه نیاز دارند، خواستار ارائه مبانی اقتصاد اسلامی از سوی حوزه به مجلس برای حل مشکلات اقتصادی کشور شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، دکتر سیدامیر حسین قاضی زاده هاشمی در دیدار با حجت الاسلام و المسملین سید مصباح عاملی، در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان با اشاره به پاسداری دو موضوع جمهوریت و اسلامیت از سوی مجلس و حوزه علمیه، بیان کرد: اقدامات حوزه علمیه خراسان پس از حکم انتصاب رهبر معظم انقلاب گویای تغییر نگاه و رویکردها و نشان دهنده‌ توجه این حوزه به مسائل و موضوعات روز و دولت سازی و جامعه سازی است.

وب اظهار کرد: شاید در گذشته دیدگاه ها بر این اساس بوده که حوزه های علمیه وظیفه تربیت اشخاص را دارند و براساس آن تربیت دینی افراد در مساجد، بین مذهبیون و علما رواج داشت، اما آنچه انقلاب اسلامی در ایران پایه گذاری کرد، تربیت فرد و تربیت جامعه بود که با توجه به اهمیت آن، حوزه های علمیه به سمت ساخت حکومت اسلامی و دینی پیش رفتند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و وظیفه‌ پیامبرگونه حوزه های علمیه که در آن اشاره شده است، افزود: امروز ما به مقدمه سازی ظهور نیاز داریم و از این رو فعالیت حوزه های علمیه در دولت سازی از طراحی ها تا تعریف راهبردها، نظارت بر اقدامات، تربیت نیروی انسانی و ... را شامل می شود.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به ماموریت گرا بودن حوزه‌ علمیه، ادامه داد: وظیفه‌ تربیت جامعه با هدف اسلامی شدن و ارتقا بخشیدن به آن، جزو مهمترین وظایف حوزه های علمیه محسوب می شود که بخشی از آن دانشی و بخشی دیگر، کارکردی است و حوزه در هر دو عرصه ورود خوب و جدی‌ای داشته است.

وی با بیان اینکه امروز وظایف مانند سابق نیست و می‌بایست مسیر پیشرو برای جامعه اسلامی را لیست و عنوان بندی کرد و تلاش شود که احکام اسلامی فعال گردد، بر وجود پشتوانه نظریه اسلامی تاکید و خاطرنشان کرد: به همین دلیل بر اساس آنچه آموخته ایم و به نظرمان می رسد در مجلس رای داده می شود و سپس شورای نگهبان آن نظر را اگر مطابق احکام دینی نباشد، رد می کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اذعان بر اینکه از این منظر دست مجلس و دولت خالی است، گفت: نیت این است که کاری انجام شود اما آنچه که باید بر اساسش تصمیم بگیریم -به ویژه در حوزه اقتصادی- در دست نداریم.

قاضی زاده هاشمی خواست تا حوزه علمیه مبانی مرتبط با اقتصاد اسلامی را به سرعت بیشتری و با اجماع ارائه دهد، زیرا در عین حال که کار علمی زمان می برد، اما نمی توان امور را متوقف گذاشت.

وی با تاکید بر اینکه حوزه علمیه پویا، موجب حل و فصل مسائل کشور می شود، ابراز کرد: دیدبانی حوزه علمیه و صدور خطابیه ای در امور مختلف به حاکمان نظام اسلامی و در نتیجه راهنمایی برای اسلامی شدن کشور که از نیازهای امروز جامعه است از دیگر کارهایی است که حوزه می تواند بیش از پیش نقش بسزایی داشته باشد.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha