جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نخلی۱

حوزه/ اولین جلسه دوره سواد رسانه‌ای در فضای مجازی ویژه طلاب و مبلغین استان هرمزگان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبر گزاری حوزه از بندرعباس، شب گذشته اولین جلسه دوره مجازی سواد رسانه‌ای ویژه طلاب و مبلغین استان هرمزگان با حضور استاد عباس اسلامی نخلی و به دبیری حجت الاسلام محمد جواد داوری، مدیر هنر و رسانه معاونت تبلیغ استان برگزار شد.

عباس اسلامی نخلی کارشناس ارشد ارتباطات از دانشکده صدا و سیما قم در این دوره آموزشی گفت: جهان کنونی، جهان بمباران اطلاعات است. یک اندیشمند سواد رسانه‌ای بنام مارشال مک لوهان که در سال ۱۹۶۴ میلادی قدرت ارتباطات را به یک دهکده جهانی تشبیه کرد که مردم مانند یک دهکده از احوال هم با خبر می‌شوند.

کارشناس ارتباطات اظهار کرد: مک لوهان اشاره کرد زمانی که دهکده جهانی فرا برسد باید انسان‌ها به سواد جدیدی بنام سواد رسانه‌ای دست پیدا کند.

اسلامی نخلی ادامه داد: تعریفی که در حال حاضر از سواد رسانه‌ای ارائه می‌شود به مجموعه مهارت‌های گفته می‌شود که به مخاطب کمک می‌کند پیام‌های رسانه‌ای را ایجاد، تحلیل و قابلیت‌های هر یک از رسانه‌ها را بشناسد.

وی با بیان اینکه رسانه‌ دارای کارکردهای مختلفی می‌باشد، افزود: گاهی سواد رسانه‌ای با موضوع بولد (bold) کردن اخبار، بر محیط پیرامون خود نظارت دارد و گاهی نقش نظارتی بر مسئولین و حاکمان، نقش ارشادی و آموزشی و گاهی حالت سر گرمی و پر کردن اوقات فراغت را دارد.

اسلامی نخلی ادامه داد: سواد رسانه‌ای به ما کمک می‌کند که درک صحیح از یک پیام داشته باشیم و چگونگی القاء آن به مخاطب را بدانیم و از طرفی اطلاعات غلط و دروغ در فضای رسانه را تشخیص دهیم.

وی اضافه کرد: برخی از رسانه‌ها اهداف و پیام واقعی خود را در لابلای پیام‌ها پنهان می‌کنند و تنها راه برای کشف اهداف مد نظر آن‌ها، مجهز بودن به سواد رسانه ای است.

کارشناس رسانه در پایان عنوان کرد: سواد رسانه‌ای در حقیقت از انفعال در برخورد با خبر جلوگیری می‌کند و به مخاطب قدرت تشخیص در اطلاعات و اخبار را می‌دهد تا آنچه را می‌خواهد برداشت کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha