یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مسکن

حوزه/ مسئول حوزه مدیریت حوزه علمیه خراسان اعلام کرد: ۳ هزار و ۵۰۰ طلبه و روحانی در خراسان مستاجر هستند که میانگین درآمد آنان حدود ۶۰۰ هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام سید ابوالفضل کاظمی، در نشست استاندار خراسان رضوی با دبیر شورای عالی و مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه در چهار سال اخیر ۸۰۰ واحد مسکونی توسط مرکز مدیریت حوزه ساخته و تحویل داده شده است، اظهار کرد: ۳ هزار و ۵۰۰ طلبه و روحانی در خراسان مستاجر هستند که میانگین درآمد آنان حدود ۶۰۰ هزار تومان است.

مسئول موقوفات و امور حقوقی وقف حوزه علمیه خراسان در ادامه به وجود حدود ۲۲ هزار رقبه وقفی در سه استان خراسان و حتی سطح کشور که متعلق به این حوزه است اشاره و خاطر نشان کرد: در سه سال اخیر ظرفیت‌های مختلفی در این زمینه ایجاد شده است و به طور مثال زمین های موجود برای بهره وری کشاورزی و صنعتی افزون بر سه هزار هکتار است و همچنین پنج هزار متر مربع زمین آموزشی و ۱۲ واحد آموزشی از موقوفات حوزه می باشد که جذب شده است.

مسئول دفتر موقوفات و امورحقوقی وقف حوزه علمیه خراسان ادامه داد:  ۱۸۰ مدرسه علیمه هم در استان های خراسان داریم که مدارس قدیمی آن نیازمند بودجه برای تعمیر و بازسازی هستند.

حجت‌الاسلام حسن منصوریان، مشاور مدیر حوزه علمیه خراسان هم در این نشست با بیان اینکه اگر زمینی در حدود ۵۰ هکتار به این حوزه داده شود سرانه مدارس علمیه از دو متر مربع به ۶ متر مربع افزایش خواهد یافت، به مسئله مستاجر بودن طلاب اشاره و ابراز کرد: بحث مستاجر بودن با استفاده از ظرفیت دستگاه هایی که در این زمینه اقدام دارند از جمله ستاد اجرایی فرمان امام (ره) قابل حل است.

وی ادامه داد: بودجه عمرانی حوزه علمیه خراسان هم ۱۲۰ میلیارد ریال و تخصیص آن ۲۰ میلیارد ریال است که با واقعیات بازار همخوانی ندارد و نمی‌توان با این میزان سرانه موجود آموزشی و عمرانی را تغییر داد. بودجه حوزه هم سه سال است که ثابت مانده و ۶۰ درصد آن تخصیص پیدا می‌کند و با توجه به اجرای سالانه ۵ هزار برنامه که ۲ هزار برنامه آن به منظور ارتقای سطح فرهنگی جامعه است این میزان مبلغ کافی نیست.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عرفان IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    0 0
    واویلا... به نظرم آمار دقیق نیست از حدود ۲۱ هزار طلبه فقط ۳۵۰۰ مستاجرند!!!! احتمالا از طلابی که ۶۰۰هزارتومان شهریه می گیرند ۳۵۰۰ نفر مستاجرند. خوب بود آمار مجموعی را هم می دادند.