جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خادمان

حوزه/ آغاز ماه ذی‌القعده با دهه کرامت همزمان است، دهه‌ای که امسال با شعار «خدمت کریمانه» از آن یاد می‌شود.

خبرگزاری حوزه: روز نخست ماه ذیقعده با سالروز میلاد مبارک بانوی کرامت همزمان است و با توجه به نزدیک بودن این مناسبت فرخنده با سالروز طلوع نورانی حضرت رضا(ع)، چند سالی است که فاصله میان این دو عید سعید را با عنوان «دهه کرامت» نامگذاری کرده اند، عنوانی که برگرفته از لقب زیبای دخت گرامی حضرت موسی بن جعفر(ع) یعنی «کریمه اهل بیت (س)» است.

و اما امسال برای این دهه مبارک، شعار «خدمت کریمانه، همدلی به رسم اهل بیت (ع)» انتخاب و در عین حال، هر روز از این دهه نیز با عنوانی نامگذاری شده که شایسته توجه است.

روز نخست این دهه مصادف با عید میلاد حضرت بانوی کرامت (س) و «روز دختران» است که این روز در سال جاری با عبارت «تکریم دختران، نشانه خانواده فاطمی» مزیّن شده است.

در این باره می توان به اهمیت جایگاه دختران در جامعه اسلامی و همچنین جایگاه رفیع این هدیه های الهی در بطن خانواده ها اشاره کرد، جایگاه و اهمیتی که بارها از زبان حضرات معصومین (ع) شنیده و در سیره نورانی آنان دیده شده که از آن جمله می توان به این حدیث نورانی امام صادق (ع) اشاره کرد که می فرمایند: «البَناتُ حَسنات و البَنون نعیم و اللهُ یَسألُ عَن النّعیم و یُثیبُ عَلَی الحسنات؛ دختران، خیر و نیکی و پسران نعمت اند و خداوند از نعمت ها می پرسد و بر خیرات و نیکی ها پاداش می دهد.»

روز دوم این دهه در سال جاری عنوان «در شادی اهل بیت (ع) شاد باشیم» را بر خود دارد و یادآور روایت قابل تأمل حضرت امام امیرالمؤمنین (ع) است که می فرمایند پروردگار ما را برگزید و برای ما پیروانی قرار داد که ما را یاری می کنند و در شادی ما، شادی می کنند و در حُزن ما، اندوهگینند. اموال و جانهایشان را برای ما بذل و بخشش می کنند. آنان از ما هستند و به سوی ما می آیند … .

سومین روز دهه کرامت امسال با نام «مدافعان سلامت، رهروان ایثار و شهادت» مزیّن است، همان ایثارگرانی که همواره مدافع سلامت همنوعان خویش اند و این «خدمت کریمانه» را در مبارزه با بیماری همه گیر اخیر به خوبی نشان دادند و برخی نیز به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

«خانواده مهدوی، محور جامعه مهدوی» نیز نام روز چهارم از دهه کرامت در سال جاری است، آن جا که هر خانواده مؤمن می کوشد تا با عملی ساختن مفهوم والای انتظار در محدوده خود، به ساختن جامعه منتظر و مهدوی کمک و در این مسیر متعالی سهمی ایفا کند.

روز پنجم این دهه نیز به عنوان روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرّکه با تعبیر «امامزادگان، الگوی تمدن دینی و ولایت پذیری» مزّین شده که نشان دهنده اهمیت جایگاه امامزادگان در رشد اخلاق و معنویت در جامع و در مسیر رسیدن به تمدن نوین اسلامی است.

ششم ماه ذیقعده الحرام هم در تقویم رسمی کشور «روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی (ع)» است و از این رو، این روز را در دهه کرامت امسال با عنوان «حضرت شاهچراغ (ع)، اسوه عدالت و امین ولایت» نامگذاری کرده اند، شخصیتی که جایگاهی والا در نزد حضرات معصومین (ع) و بویژه پدر بزرگوارش حضرت امام کاظم (ع) داشت و به عنوان یک فرد امانتدار تلاش کرد تا در خدمت ولایت برادرش حضرت علی بن موسی (ع) باشد.

و اما روزهای هفتم و هشتم این دهه در سال جاری نام «تشکل های مردمی، جهادگران خدمت و سلامت» و «رفاه و امید در سایه جهش تولید» را بر خود دارند که نشانه ای از اهمیت حضور مردم و تشکل های مردمی در امر «خدمت کریمانه» به همنوع و همچنین تحقق شعار سال ۱۳۹۹ یعنی «جهش تولید» است.

در عین حال همزمان شدن روز نهم دهه کرامت امسال با سالروز شهادت چهارمین شهید محراب، آیت الله صدوقی (ره) سبب شده تا این روز به عنوان روز «شهدا و عُلما، الگوی تحقق گام دوم انقلاب» نامیده شده و اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب، ابلاغی از سوی رهبر حکیم انقلاب اسلامی هم یادآوری شده باشد، بویژه آن که یکی از سرفصل های مهم این بیانیه راهبردی به «علم و پژوهش» و اشاره به این که دانش، آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است می پردازد و چنین بیان می دارد که روی دیگر دانایی، توانایی است.

توجهی به نام ماندگار سردار شهید سلیمانی (ره) به عنوان «الگوی خادمان اهل بیت (ع)» هم در نامگذاری روز بعدی از این دهه لحاظ شده است که می توان این الگوپذیری را از فرازهایی از وصیت نامه آن شهید سعید برداشت کرد، آن جا که سردار دل ها در نکاتی خطاب به سیاسیون، آنان را به احترام به مردم و خدمت به آنان به عنوان یک عبادت بزرگ الهی فرا می خوانَد و ضمن آن که از آن ها می خواهد تا خود خدمتگزار مردم و خادم آنان باشند، اهمیت به کارگیری افراد خدمتگزار را نیز در دستگاه ها و نهادها به ایشان گوشزد می کند.

و روز پایانی این دهه مبارک کرامت با نام آسمانی حضرت امام رأفت و مهربانی (ع) مزیّن است تا إن شاء الله خود حضرتش از پروردگار کریم بخواهند این «خدمت کریمانه» و «همدلی به رسم اهل بیت (ع)» را بویژه در این روزهای گرفتاری و مشکلات اقتصادی بخش قابل توجهی از هموطنان، از همگان به شایستگی قبول کنند و ذخیره قبر و قیامت قرار دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha