پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حسن روحانی

حوزه/ رئیس جمهور، حفظ آبرو و جایگاه آژانس بین المللی انرژی اتمی را برای نظام بین الملل بسیار با اهمیت دانست و تاکید کرد: مبنای کار ایران همکاری، اما آژانس باید با حفظ استقلال، تحت فشار آمریکا و رژیم صهیونستی از مسیر قانونی خودش خارج نشود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت اظهارداشت: ایران همچنان آماده است نظارت های قانونی آژانس را بپذیرد و با آن در چارچوب قانون همکاری کند.

وی ادامه داد: رفتار جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی اتمی همواره رفتار دوستانه و قانونی بوده است و بازرسین آژانس همیشه در ایران حضور و فعالیت داشتند چنانچه در ۱۶، ۱۷ گزارش آژانس نیز صراحتا نسبت به همکاری کامل ایران اذعان شده است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در این اواخر رژیم صهیونیستی و آمریکا به آژانس فشار آوردند و می‌ترسیم که این شیادان آژانس را آلوده و از مسیر اصلی خود منحرف کنند.

روحانی افزود: رژیم صهیونیستی و آمریکا به آژانس فشار می‌آورند و با طرح موضوعی که مربوط به حدود ۲۰ سال پیش است می خواهند آژانس را از مسوولیت اصلی خود خارج کنند البته پاسخ قاطع به چنین اقدامی آسان است اما مبنای ما همکاری با آژانس است لذا آژانس هم باید توجه داشته باشد تا از مسیر قانون خارج نشود.

رئیس جمهور گفت: از طرف دیگر اروپایی‌ها که شرمنده ملت ایران هستند چرا که به تعهدات خود قبل و حتی بعد از خروج آمریکا از برجام عمل نکردند و تلفنی و حضوری از این کار خود عذرخواهی می‌کنند اما امروز در شرایطی که رژیم صهیونیستی و آمریکا ایجاد کردند اروپایی‌ها نیز وارد می‌شوند که چنین توقعی از آنها نداریم و توقع داریم که زیر بار فشار آمریکا نروند و استقلال خود را حفظ کنند.

روحانی تصریح کرد: آقای جدیدی که مسئولیت آژانس بین‌المللی اتمی را بر عهده گرفته باید بداند آبروی آژانس برای نظام بین‌الملل خیلی مهم است.

رئیس جمهور تصریح کرد: ایران همچنان آماده است که نظارت‌های قانونی آژانس را بپذیرد و با آژانس همکاری تنگاتنگی در چارچوب قانون و مقررات داشته باشد.

روحانی همچنین در پاسخ به ادعا و تبلیغات آمریکایی ها مبنی بر آمادگی برای مذاکره با ایران گفت که آمریکایی ها به جای تعارفات بی اساس برای مذاکره، از مسیر اشتباه بازگردند؛ ملت ایران همواره در چارچوب عدالت، انصاف، قانون و مقررات بین‌المللی عمل کرده و باز هم چنین خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهتمام جدی دولت نسبت به رفع مشکلات اقتصادی مردم اظهارداشت: بخش بزرگی از این مشکلات مربوط به فرد یا قوه خاصی نیست و عمدتا ناشی از ویروس کرونا و تحریم‌های ظالمانه آمریکا است و مطمئن هستم که در کنار یکدیگر می‌توانیم از این شرایط و مشکلات عبور کنیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت با تمام وجود در صحنه است و روز استراحتی در شش ماه اخیر در میان مسوولین عالی‌رتبه وجود نداشته و به طور شبانه‌روز و حتی روزهای تعطیل مشغول تلاش و فعالیت بودند.

روحانی تصریح کرد: دولت تا دقیقه و ثانیه آخر با روحیه ساعات اولیه، پای کار تلاش و فداکاری خواهد بود و این افتخار ما هست که برای این ملت بزرگ نوکری کنیم و گره‌ای را از مشکلات مردم باز کنیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: اگرچه مشکلات سخت است ولی قطعا قدرت عبور از آن را داریم ضمن اینکه شرایط به تدریج به سمت بهبود پیش می‌رود و مطمئن هستم بانک مرکزی می‌تواند مشکل ارز را مهار و کنترل کند.

روحانی وظیفه صادرکنندگان را افزایش سطح صادرات و بازگرداندن ارز ناشی از صادرات کالا به کشور دانست و گفت: صادرکنندگان باید بدانند که ارز متعلق به دولت است و دولت مالک ارز محسوب می‌شود و امام راحل نیز در این زمینه فتوای صریح صادر کردند.

رئیس جمهور تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم در شرایطی که مردم دچار مشکل هستند عده‌ای بخواهند سوءاستفاده کنند و اگر کسی بخواهد از قانون و مقررات تخلف کرده و ارز را برنگرداند هم بانک مرکزی اسامی آنها را منتشر خواهد کرد و هم قوه قضاییه با او برخورد خواهد کرد.

روحانی در ادامه با اشاره به نگرانی مردم از قیمت مسکن و اجاره بهای مسکن و اقدامات دولت در رفع نگرانی‌های مردم اظهارداشت: دولت در این زمینه نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد و طرحی در زمینه اجاره‌ بهای مسکن آماده کردیم که به زودی تصویب خواهد شد و برای رفع مشکل مسکن نیز راه حل اساسی این است که همه دستگاهها در تولید مسکن همکاری و مشارکت کنند و زمین‌های اضافه‌ای را که در اختیار دارند برای ساخت مسکن ارزان در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت امکانات و سرمایه‌های فراوانی در بخش زمین، سهام بنگاه‌های اقتصادی دولتی و معادن دارد که اگر آنها را فعال نماید شرایط کشور تغییر خواهد کرد.

روحانی تصریح کرد: دولت دست روی دست نگذاشته و با جدیت مشغول فعالیت است و تا پایان سال علیرغم همه گرفتاری‌ها، طرح‌ها و پروژه‌های مهمی افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید همچنان که در ماههای اخیر نیز طرح‌های مهمی در حوزه‌های مختلف افتتاح شده است.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به گزارش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص بهبود شرایط استان‌هایی که با وضعیت قرمز مواجه اند، اظهار داشت: خوشبختانه با فعالیت پزشکان و تلاش همه مدافعین سلامت از هفته آینده شاهد افت شدت بیماری در این استان‌ها خواهیم بود.

روحانی با اشاره به کاهش ضریب جینی اظهار داشت: ضریب جینی نشان عدالت است. رقم ضریب جینی در سال ۹۷ حدود ۰.۳۹ بود و امروز به ۰.۳۸ کاهش پیدا کرده است. سهم ثروتمندترین‌ها نسبت به فقیرترین‌ها نیز در کشور کاهش داشته و این رقم که در سال ۹۷ بیش از ۱۲ برابر بود امروز به بیش از ۱۱ برابر رسیده است پس از لحاظ عدالت هم علیرغم همه مشکلات یک قدم بهبود وضعیت را شاهد هستیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha