پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حسن روحانی

حوزه/ رئیس جمهور در ادامه برنامه افتتاح هفتگی طرح های مهم و ملی در حوزه های مختلف، روز پنجشنبه در مراسمی دستور آغاز بهره برداری رسمی از دو طرح و آغاز عملیات اجرایی طرح عظیم ملی احداث خط لوله انتقال نفت گوره-جاسک را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم افتتاح هفتگی طرح های مهم و ملی در حوزه های مختلف، دستور افتتاح مجتمع پتروشیمی میاندوآب با ظرفیت تولید ۱۴۰ هزار تن پلی اتیلن سنگین در سال با هزینه ۱۴۰ میلیون دلار و بهره برداری رسمی از پروژه تولید ۱۹۰ هزار لیتر محصول نرمال هگزان در روز در پالایشگاه شازند اراک از محل استفاده از ظرفیت های خالی بخش تفکیک در دو واحد ایزومریزاسیون و اکتانایزر و تغییرات در خط را صادر کرد.

طرح تولید نرمال هگزان در پالایشگاه شازند اراک منافعی در حدود ۴۵ میلیون دلار در سال خواهد داشت و همچنین افزایش تولید حداقل ۵۰۰ هزار لیتر بنزین در روز و کاهش الفین جهت افزایش کیفیت بنزین تولیدی و صرفه جویی ۱۱ میلیون دلاری در هزینه سرمایه گذاری اولیه در احداث واحد مشابه را داراست.

رئیس جمهور همچنین دستور آغاز رسمی عملیات احداث خط لوله انتقال نفت گوره-جاسک و پایانه صادراتی سواحل مکران به منظور انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام به پایانه جاسک و احداث مخازن ذخیره سازی برای ۱۰ میلیون بشکه نفت خام را که باعث توسعه سواحل مکران و صادرات نفت خام از طریق لوله گذاری و ایجاد پایانه دوم صادرات در جاسک می شود، صادر کرد.

این خط لوله از منطقه گوره در استان بوشهر در ارتفاع ۵ متر از سطح دریا شروع شده و پس از گذر از ارتفاعات جنوبی استان فارس از شمال استان هرمزگان و بندرعباس پس از عبور از شهرستان های میناب و سیریک در نهایت به محدوده کوه مبارک در شرق تنگه هرمز در ارتفاع ۴ متر از دریا منتهی می شود.

به گفته وزیر نفت برای اجرای این طرح اولین بار شرکت‌های تولیدی داخلی ورق‌های فولادی خاص، پمپ‌های عظیم و پیشرفته مورد نیاز پنج تلمبه‌خانه این خط که پیش از این در داخل کشور توان ساخت آنها وجود نداشت و مخازن ذخیره سازی و تجهیزات بندرگاهی آن را طرحی و ساخته‌اند.

برای اجرای این طرح ۲ میلیون دلار اعتبار در نظر گرفته شده است و با آغاز اجرای این طرح و بهره برداری از پتروشیمی میاندوآب جمعا برای چهار هزار و ۴۶۰ نفر اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha