پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مدرسه علميه خواهران امام حسين(ع) چالوس

حوزه/ حجت‌الاسلام بیاری گفت: بینش، باور و نوع نگرش انسان به جهان هستی عامل تعیین‌کننده‌ای در سبک زندگی اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر بیاری، در همایش مجازی سبک و کسب زندگی اسلامی مدرسه علمیه خواهران امام حسین(علیه‌السلام) چالوس بیان کرد: سبک زندگی متأثر از ارزش‌ها و هنجارهای حاکم بر محیط پیرامون و جامعه است و نوع نگرش انسان به دنیا، تأثیر بسزایی در سبک زندگی و شیوه زیستن دارد و این‌که برخی افراد سلوک متواضعانه و گروهی نگاه متکبرانه در برخورد با استاد، همسر، فرزندان و ... دارند، در نوع رفتار و سبک زندگی آن‌ها مؤثر است.

وی افزود: مفهوم و معنی سبک زندگی اسلامی از نگاه رهبر معظم انقلاب، شیوه‌ی زیستن یا رفتارهای اجتماعی مانند مسئله خانواده، ازدواج، مسکن، نوع خوراک، کسب‌وکار، رفتار ما در مدرسه، در محیط کار، رفتار ما در الگوی مصرف، تفریحات و غیره است.

بیاری در مورد اهمیت و جایگاه سبک زندگی گفت: وقتی به حقیقت و ارزش چیزی پی ببریم، قطعاً نوع تعامل ما با آن متفاوت خواهد بود و در این راستا برای درک جایگاه سبک زندگی اسلامی باید به سخنان و دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب مراجعه کنیم.

 عضو هیئت‌علمی موسسه آموزشی امام خمینی قم تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم در توصیه هفتم، با اشاره به مسئله سبک زندگی، تصریح کردند که غرب تلاش دارد سبک زندگی خودش را در کشور ما اجرا کند و متأسفانه آسیب‌هایی را نیز در این زمینه وارد کرده است که اگر برای مقابله با این مسئله باید یک کار جهادی و هوشمندانه انجام دهیم.

وی اظهار کرد: ایمان، باورها و نوع نگاه ما به هستی، عامل تعین کننده‌ای در سبک زندگی است که باید موردتوجه قرار گیرد، لذا مادی بودن نگرش انسان طبیعتاً در سبک زندگی او تأثیرگذار بوده و دیگر اموری مانند ایثار، گذشت، صدقه و غیره معنایی نخواهد داشت.

عضو هیئت‌علمی موسسه آموزشی امام خمینی قم تأکید کرد: سبک زندگی بر آخرت انسان هم تأثیرگذار است، زیرا احوال افراد در قیامت نتیجه کارها و عملکرد آن‌ها در دنیا است، به همین خاطر برای رسیدن به سعادت و رستگاری، باید سبک زندگی و شیوه صحیح زندگی کردن را فراگرفته و به آن عمل کنیم.

وی با اشاره به راهکارهای ترویج و کسب مهارت‌های زندگی بیان کرد: خودشناسی و جهان‌بینی تأثیر بسزایی در تحقق سبک زندگی اسلامی دارد و تنها با تقویت باورهای دینی و عمق بخشیدن به آن رسید، زیرا جهت‌دهی به نفس که ریشه‌ی تمام حرکت‌ها است، نیازمند تقویت باورها و اعتقادات است.

حجت‌الاسلام بیاری خاطرنشان کرد: بهترین شیوه برای کسب مهارت‌های سبک زندگی و ترویج آن، مطالعه و آشنایی با سیره معصومین و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و زندگی عالمان و بزرگان دینی، شهدا و بیانات رهبر معظم انقلاب است.

انتهای پیام313/48

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha