جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دکتر سید مرتضی اسماعیلی طبا

حوزه/ کارشناس مسائل فرهنگی بابیان این‌که انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی است، گفت: افزایش بودجه فرهنگی و توزیع عادلانه دو خواسته مهم از مجلس یازدهم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، یک ماه از آغاز به کار مجلس یازدهم می‌گذرد، مجلسی که با شعارهای فراوان درزمینهٔ‌های مختلف کار خود را شروع کرده و انتظارها را از خود بالابرده است.

در این میان رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران نیز در پیامی به مناسبت آغاز به کار مجلس دو محور اصلی و اولویت کلی را برای مجلس یازدهم ترسیم کردند.

نخستین اولویت اقتصاد بود که با توجه به مشکلات کنونی کشور سروسامان دادن به وضعیت فعلی بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

موضوع دومی که رهبر انقلاب بر آن اشاره داشتند موضوع فرهنگ بود، که جزو دو اولویت اصلی وکلای ملت از سوی رهبر انقلاب مطرح شد.

در همین زمینه با دکتر سید مرتضی اسماعیلی طبا مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و عضو کنونی شورای فرهنگ عمومی کشور به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌آید.

انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی است

رهبر انقلاب در سخنان خودشان برای آغاز به کار مجلس یازدهم، اقتصاد و فرهنگ را به‌عنوان دو اولویت اصلی را بیان کردند.

در واقع باید گفت انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی است و حضرت امام خمینی (ره) بر اساس آموزه‌های دینی یک انقلاب فرهنگی را بنیان‌گذاری کردند.

بنابراین جنس انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است که برای تغییر سبک زندگی ایجادشده است و رهبر انقلاب نیز به‌درستی یکی اولویت‌های اصلی را فرهنگ می‌دانند.

فرهنگ باید در نزد قانون‌گذاران و مجریان باید جزو اولین اولویت‌ها باشد چرا که فرهنگ نقش اساسی را در اداره کشور دارد.

بودجه فرهنگی کشور بسیار ناچیز است

نگاهی به لایحه‌ بودجه کشور در سال جاری نگاه کنیم در سه بخش عمده صنعت، خدمات و کشاورزی تقسیم‌بندی شده است

از همین‌جا نگاه به فرهنگ مشخص می‌شود و جالب این‌که فرهنگ زیرمجموعه از خدمات دیده‌شده است، این‌که سهم سالانه بودجه فرهنگی به چه میزان است، نشان‌دهنده‌ میزان توجه مسئولان به فرهنگ است.

کمتر از دو درصد بودجه کشور به موضوع فرهنگ اختصاص داده می‌شود که نشان می‌دهد مجریان به چه میزان به فرهنگ توجه دارند.

مجلس یازدهم بودجه فرهنگی کشور را افزایش دهد

مجلس یازدهم باید بودجه فرهنگی کشور را متناسب با نیاز جامعه افزایش بدهد و علاوه بر این باید نگاه به بخش فرهنگ در تخصیص بودجه عوض شود، زمانی که رهبر انقلاب فرهنگ را اولویت دوم بعد از اقتصاد می‌داند آیا به‌تناسب اولویت دوم به این بخش بودجه تعلق می‌گیرد.

تعدد مراکز فرهنگی در کشور به فرهنگ آسیب می‌رساند

موضوع مهم دیگری که در حوزه فرهنگ داریم بحث تعدد مراکز فرهنگی در کشور است به‌طوری‌که ده‌ها نهاد فرهنگی در کشور فعال هستند که در حال حاضر به تهدید تبدیل‌شده است.

صداوسیما، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش‌وپرورش و سایر دستگاه‌هایی که مانند شهرداری به‌صورت غیرمستقیم در زمینهٔ فرهنگ نقش دارند و هرکدام یک سیاست جداگانه دارند.

این فراوانی باعث شده است که دو مشکل عمده به وجود بیاید اولین نکته این‌که موجب شده نگاه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها متفاوت شود، به این صورت که بخش‌های فرهنگی به‌جای تقویت یکدیگر همدیگر را تضعیف می‌کنند که چندان مناسب نیست.

در توزیع بودجه اندک فرهنگی عدالت رعایت نمی‌شود

دومین مشکل این‌که وقتی دستگاه‌های فرهنگی متفاوت و زیاد باشند در توزیع همان بودجه اندک نیز عدالت و هدفمند بودن رعایت نمی‌شود و خود این موضوع نیز کار را سخت‌تر کرده است.

بیش از ۳۰ سال پیش درزمانی که رهبر انقلاب در مقام ریاست جمهوری بودند ایشان آن زمان معتقد بودند که باید یک قرارگاهی برای فرهنگ تشکیل شود.

شورای عالی انقلاب فرهنگی از اوایل انقلاب تشکیل‌شده بود اما ایشان همان زمان به این نتیجه رسیده بودند که باید ما قرارگاهی درزمینهٔ فرهنگ ایجاد کنیم که دستگاه‌های متعدد فرهنگی را در کنار هم جمع کنند.

رهبر انقلاب در همان سال تصمیم گرفتند که شورای فرهنگ عمومی تشکیل شود و هدف از آن این بود که این شورا به‌عنوان یک ستاد دستگاه‌های فرهنگی کشور را هماهنگ کند.

اما باکمال تأسف بعد از گذشت ۳۰ سال شورای فرهنگ عمومی در این کار توفیقی نداشته است به‌عنوان‌مثال سیاستی که در ارشاد برای صدور مجوز فیلم وجود دارد باسیاستی که در صداوسیما درزمینهٔ فیلم وجود دارد فرق می‌کند.

به‌عبارت‌دیگر موازی کاری و عدم ارتباط بین دستگاه‌های فرهنگی یکی از عمده‌ترین مشکلاتی است که هم‌اکنون وجود دارد و باید برای آن فکر اساسی کرد.

این شورا بالاترین نهاد تصمیم‌گیرنده درزمینهٔ مؤلفه‌های فرهنگی کشور است که در تهران به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و در استان‌ها به ریاست امام‌جمعه و با دبیری ارشاد استان تشکیل می‌شود.

باید مصوبات شورای فرهنگ عمومی ضمانت اجرایی داشته باشند

البته دلایل عدم موفقیت این شورا این است که آیین‌نامه‌ای که شورای فرهنگ عمومی دارد قدیمی است و باید اصلاح شود و علاوه بر این باید مصوبات شورای فرهنگ عمومی ضمانت اجرایی داشته باشند.

پیشنهاد من این است که یک بودجه خاص برای طرح‌های عمرانی در اختیار شورای فرهنگ عمومی قرار می‌گیرد بودجه خاصی در نهادها در این زمینه قرار بگیرد.

شورای فرهنگ عمومی یک شورای تصمیم‌گیری است اما مصوبات شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها به‌گونه‌ای است که اگر استاندار علاقه داشته باشد انجام می‌دهد و در غیر این صورت انجام نمی‌شود در واقع مکلف محض برای اجرا نیستند.

در واقع شورای فرهنگ عمومی هدفش اولویت دادن به این موضوعات فرهنگی بود که در عمل موفق به اجرایی کردن آن نشد.

شورای فرهنگی عمومی نظارتی بر کارهای فرهنگی در کشور ندارد و حضور پررنگی در مسائل فرهنگی ندارد این در حالی است که بر اساس آئین‌نامه قدیمی شورا یکی از کارهای اصلی رصد اقدامات فرهنگی در کشور است که این موضوع اصلاً پیگیری نمی‌شود و در مصوبات و دستورات جلسه دیده نمی‌شود.

مسائل فضای مجازی این روزها کل کشور را تهدید می‌کند اما هیچ قدمی در این زمینه برداشته نشده است و علاوه بر این رهبر انقلاب بارها به این موضوع اشاره‌کرده‌اند و حتی فرموده‌اند که در حد انقلاب اسلامی اهمیت دارد اما در این اندازه به این مهم پرداخته‌شده است.

فضای مجازی رهاشده است

 فرصت زیادی در فضای مجازی وجود دارد و هم تهدید اما درعین‌حال شاهد هستیم که فضای مجازی رهاشده آسیب‌های بسیار زیادی را به دنبال دارد استفاده صحیح از فضای مجازی از ضروریات است و ما باید برای این فضا تصمیم بگیریم چراکه استفاده ناصحیح از این فضا سطح علمی دانش آموزان و دانشجویان را تهدید می‌کند.

حتی کاهش کار آیی سطح کیفی کارمندان را موجب شده است اما شورای فرهنگ عمومی موضوع به این مهمی را در حاشیه قرار داده است.

موضوع جمعیت نکته‌ دیگری است که تمدن اسلامی را تهدید می‌کند اما در شورای فرهنگ عمومی به آن پرداخته نمی‌شود و درمجموع فرهنگ باید یک متولی داشته باشد اما امروزه متولی‌های متعددی دارد.

یک موضوع مهم دیگر بحث سواد رسانه‌ای است چه بخواهیم چه نخواهیم زندگی مردم با رسانه‌ها بیش‌ازپیش شده است و هرروز نیز نزدیک‌تر و بیشتر می‌شود و این مهم نیاز دارد که ما بحث سواد رسانه‌ای را نیز جدی بگیریم. مردم ما آموزش لازم را در این زمینه ندیده‌اند و مشخص نیست در این زمینه چه اقداماتی می‌خواهند انجام بدهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha