شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مراسم

حوزه/ تمام سعی ما در کتاب این بوده که بگوییم دختران ما اگر عفیفه باشند، بزرگترین مبارز هستند و بزرگترین مبارزه را انجام می دهند؛ دختران ما اگر باحیا باشند و حضرت معصومه(س) را الگوی خود قرار دهند، در زندگی دنیا و آخرتشان موفق خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مراسم نقد و بررسی کتاب «دختری مبارز با ۲۷ سال سن» امروز در حرم مطهر حضرت معصومه(س) سالن جلسات حضرت خدیجه (س) برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین نظری رئیس مرکز اسناد آستان حضرت معصومه(س) ضمن تقدیر و تشکر برای انجام این دسته از فعالیت ها، گفت: در طول سالهای خدمتگزاری در حرم، روزهایی را دیده ایم که حتی یک کتاب کوچک هم از حضرت معصومه نوشته نشده بود، الحمدلله  امروز وضعیت مقداری زیادی تغییر کرده و با تمام وجود و از صمیم دل از دست اندرکاران این کتاب تقدیر و تشکر می کنم.

وی در ادامه به انتقادات خود پیرامون این کتاب پرداخت و خاطر نشان ساخت: با توجه به عنوان و رنگبندی این کتاب، تصور اولیه مخاطب این است که ظاهراً نویسندگان، حضرت را فردی چریک و نظامی تصور کرده اند. در حالی که تاریخ، چیز دیگری می گوید، حضرت معصومه(س) شخصی عفیف و قدیسه بودند، وصف حالت های اخلاقی، عبادی و رفتاری ایشان در کتابهای تاریخ موجود است، حضرت هنگام شهادت پدر بزرگوارشان، حدود ۱۰ ساله بودند، اطلاق واژه مبارز، چندان درست نیست.

وی در ادامه گفت: بیشتر محتوای کتاب به زندگی پدر و برادر بزرگوار حضرت معصومه(س) می پردازد و کمتر به خود ایشان پرداخته شده و پیشنهاد میکنم برای تکمیل این کتاب، روی دو محور کار کنید، بررسی علت مجرد بودن حضرت و بررسی ولایت مدار بودن ایشان.

در ادامه حجت الاسلام جهانی فرد نویسنده کتاب ضمن تشکر از دقت و همت کارشناسان برنامه، به تبیین نکاتی پرداخت و گفت: هیچ جای کتاب اشاره ای به چریک بودن و جنگجو بودن  حضرت نشده. در جای جای کتاب به ولایت مدار بودن حضرت پرداخته ایم.

وی افزود: مبارزه که صرفاً به فعالیت های نظامی محدود نمی شود، ما امروز در کشور خودمان، مبارزان فرهنگی، اجتماعی و مبارزان حوزه سلامت را داریم که گاهی هم به شهادت می انجامد.

حجت الاسلام جهانی فرد خاطر نشان ساخت: تمام سعی ما در کتاب این بوده که بگوییم دختران ما اگر عفیفه باشند، بزرگترین مبارز هستند و بزرگترین مبارزه را انجام می دهند؛ دختران ما اگر باحیا باشند و حضرت معصومه(س) را الگوی خود قرار دهند، در زندگی دنیا و آخرتشان موفق خواهند بود.

در پایان برنامه، حجت الاسلام فتح الله زاده مدیر کتابخانه، موزه و مرکز اسناد آستان ضمن تقدیر از نویسندگان و محققان این کتاب، بیان کرد: یکی از کتابهای خوبی که درباره حضرت نوشته شده، همین کتاب «دختری مبارز با ۲۷ سال سن» است.

وی افزود: با نگاه به دعای ۲۷ صحیفه سجادیه، می توان دریافت که عنوان مبارز و مجاهد برای این کتاب، بسیار هوشمندانه انتخاب شده، با نگاه به دعای ۲۷ صحیفه سجادیه، همه فعالیت های در راه دین، یک نوع جهاد محسوب می شود مثلاً جهاد فرهنگی، جهاد اجتماعی و..در رابطه با حجم کتاب، رنگبندی، عنوان و چینش محتوا، تصورم این است که دست اندر کاران این کتاب،  قبل از شروع کار، مخاطب شناسی کرده اند، وضعیت بازار را سنجیده اند و سپس اقدام کرده اند.

وی خاطر نشان ساخت: حرکت حضرت معصومه(س) شباهت های زیادی به حرکت های جهادگونه حضرت زینب دارد، در واقع می توان گفت حضرت معصومه(س) ادامه دهنده راه حضرت زینب بودند.

در انتهای برنامه، حجت الاسلام جهانی فرد بیان کرد: از برگزاری این برنامه بسیار خرسند شدیم و انتقادات و پیشنهادات مطرح شده را گنجینه باارزش خود می دانیم  و ان شاءالله به زودی کتابها و آثار جدیدی را پیرامون شخصیت والای حضرت معصومه (س) منتشر خواهیم کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha