سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
ضریح امام رضا علیہ السلام

حوزه/استاد حوزه گفت: امام رضا(ع) در همه علوم سرآمد بود و امروز جامع‌ترین و کامل‌ترین علوم برگرفته از علوم اهل بیت(ع) و بویژه این امام معصوم است.

طاهره حیدری مجد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سالروز میلاد حضرت رضا(ع) اظهار داشت: امام رضا(ع) از دانش جدش رسول خدا(ص) بهره برد و در بسیاری از مناظرات علمی، به هر نوع سوالی که از ایشان می شد پیام می داد.
وی با بیان اینکه امام رضا(ع) در همه علوم سرآمد بود و امروز جامع ترین و کامل ترین علوم برگرفته از علوم اهل بیت(ع) و بویژه این امام معصوم است، افزود: همه امامان به تمامی علوم اشراف دارند که در این بین امام رضا(ع) در نوع خود بی نظیر بود.
استاد حوزه با بیان اینکه امام رضا(ع) در مباحث تربیتی و اخلاقی نمونه عام و خاص بود گفت: از ابراهیم بن عباس صولی نقل شده است که می گوید: من ابوالحسن الرضا(ع) را هرگز ندیدم در سخن گفتن، باکسی درشتی کنند، هرگز پاهای خود را جلو همنشین دراز نمی کردند، هرگز در برابر همنشین تکیه نمی کردند، هرگز او را ندیدم که قهقهه بزند، بلکه خنده اش تبسم بود.
وی گفت: همچنین این امام در برخورد با افراد دارای تواضع زیاد بود زمانی که برای آن حضرت غذا می‌آوردند ایشان غلامان و خادمان و حتی دربان و نگهبان را بر سر سفره می‌نشاندند و با آنها غذا می‌خوردند.
حیدری مجد خاطر نشان کرد: نقل شده است که روزی امام (ع) در حمام پس از تقاضای فردی که آن حضرت را نمی شناخت، تن او را کیسه کشید. هنگامی که دیگران امام (ع) را به او معرفی کردند، به عذرخواهی از آن حضرت پرداخت. امام این فرد را دلداری داد و فرمودند که عیبی ندارد.
وی به زندگی ساده اما با ظاهری آراسته حضرت اشاره کرد و گفت: نقل شده است که فرش آن حضرت در تابستان حصیر و در زمستان پلاس بود. لباس او در خانه درشت و خشن بود؛ اما هنگامی که در مجالس عمومی شرکت می‏ کرد، لباسهای خوب و متعارف می‏ پوشید و خود را می‏ آراست.

استاد جامعه الزهرا(س) ادامه داد: امام همیشه لباس معطر و در شان می پوشیدند به گونه ای که گاهی بعضی از افراد از امام اشکال می گرفتند ضمن اینکه ایشان سفارشات آموزنده ای درباره زینت‏های مناسب برای آراستن خود داشته اند و همواره توصیه و تأکیداتی در این زمینه نیز داشته اند.
وی با بیان اینکه رفتار و گفتار ثامن الحجج(ع) با یکدیگر تطابق داشت گفت: ایشان همانگونه که به دیگران توصیه می کردند در رفتار نیز عمل می کردند و به اطرافیان خویش بسیار اهمیت می دادند و زمانی که شخصی از ایشان سوال می کرد به دقت گوش داده و به همه سوالها جواب می دادند.
استاد حوزه گفت: همچنین امام رضا (ع) خوی نیکوی حلم و بردباری را از پدر بزرگوار خود امام کاظم (ع) به ارث برده بود از این رو برای کسانی که به ایشان ناسزا می گفتند دعا و طلب آمرزش می کرد و در مقابل  افرادی که به ایشان بی احترامی می کردند سکوت می کرد.
وی با اشاره به خصوصیت اجتماعی قانونمداری پیشوای هشتم شیعیان گفت: ایشان همیشه تاکید داشتند که باید حقوق کارگر را تعیین کرد و با او قرارداد بست و همچنین بر حلال کار کردن تاکید کردند.
حیدری مجد ادامه داد: امام در این زمینه توصیه کردند که اگر کارگری برای تو کاری کرد بدون تعیین اجرت غالبا چنین است اگر سه برابر اجرتش را هم به او بدهی باز گمان می‏ کند. کم داده ‏ای و اگر مزد او را تعیین کردی، اگر همان مقدار هم بدهی ترا سپاسگزار است و اگر یک ذره اضافه کنی آنرا بحساب می آورد و می‏ فهمد که به او زیادی هم داده‏ ای.
وی عزت نفس را یکی دیگر از ویژگی های اخلاقی این امام معصوم عنوان کرد و گفت:  مامون به دنبال این بود که با نزدیک کردن حضرت به دستگاه پر زرق و برق، به دنیاپرستی و جاه طلبی ایشان را متهم کند؛ ولی مناعت طبع و عزت نفس پیشوای هشتم (ع) نقشه مأمون را از بین برد.
استاد جامعه الزهرا(س) گفت: مستندات تاریخی وجود دارد که ایشان در تربیت واقعی مردم را به عزت نفس دعوت می کردند و از آنها می خواستند که در شرایط مختلف عزت نفس خویش را حفظ کنند و از خود بی خود نشوند.
وی با اشاره به تاکید امام رضا(ع) در خصوص شکرگزاری و پرهیز از ناسپاسی گفت: ایشان وقتی می دیدند کسی میوه را نیمه می خورد و نیمه کاره رها می کند ناراحت می شدند و از او می خواستند که شکرگزار نعمت های الهی باشند و از اسراف خودداری کنند.
حیدری مجد اضافه کرد: شکرگزاری دارای سه مرحله لفظی، قلبی و عملی است که نباید تنها فرد شکرگزار لفظی باشد بلکه باید با شناخت آن نعمت و عملش در مقابل نعمت الهی قدردان باشد.
وی به مساله ولایت عهدی ثامن الحجج(ع) اشاره کرد و گفت: مامون در مساله ولایت عهدی در ابتدا با مخالفت و استنکاف علی بن موسی(ع) مواجه شد. اما نهایتاً با اصرارهای مأمون و اجبار و تهدید باعث شد تا امام بین مرگ و زندگی تن به این سمت دهد.
استاد جامعه الزهرا(س) ادامه داد: امام رضا(ع) در پذیرش ولایت عهدی به این حقیقت پی برده بود که در صورت امتناع، نه تنها جان خودش بلکه علویان و دوست دارانشان همه در معرض خطر واقع می شوند. اگر بر امام جایز بود که در آن شرایط جان خویشتن رابه خطر بیفکند ولی در مورد دوست داران و شیعیان خود و سایر علویان هرگز به خود حق نمی داد که جان آنان را به مخاطره بیندازد.
وی با اشاره به القاب امام هشتم شیعیان گفت: ابوالحسن علی بن موسی (ع) ملقب به "رضا" امام هشتم از ائمه اثنی عشر (ع) و دهمین معصوم از چهارده معصوم (ع) است .
استاد حوزه تاکید کرد: در دوره ائمه، شیعیان فرقه فرقه می شدند افرادی که امام هشتم را قبول داشتند به عنوان شیغه دوازده امامی بودند.
وی با بیان اینکه وجود امام رضا(ع) افتخار کشورمان است گفت: این امام در اواخر عمرشان صاحب فرزندی به نام جواد الائمه(ع) شدند که ایشان را در کنار حجر الاسود گذاشتند و با اطلاعت به اوامر الهی راهی کشور ایران شدند و به دنبال آنها نیز حضرت معصومه(س) وارد قم شدند که این افتخار بزرگی برای ما مسلمانان است.
حیدری مجد خاطر نشان کرد: دهه کرامت از سالروز میلاد حضرت معصومه(س) تا میلاد امام رضا(ع) نامگذاری شده است که حرم این بزرگواران مامن پناهگاهان و عاشقان مکتب اهل بیت است.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha