جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ دیدار هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب با آیت الله بوشهری

حوزه/ هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در دیدار با دبیر شورای عالی حوزه به بیان دغدغه ها و مشکلات پرداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد در دیدار با آیت الله حسینی بوشهری، دبیر شورای عالی حوزه های علمیه که با حضور اعضای هیأت رئیسه مجمع نمایندگان در دفتر جامعه مدرسین برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مسائلی که دغدغه نمایندگان طلاب و فضلای حوزه است، مسئله مسکن طلاب است که با توجه به وضعیت اقتصادی امروز کشور، مشکلات بسیاری را برای طلاب عزیز فراهم آورده است.

وی ابراز داشت: شهرک مهدیه قم یکی از مکان هایی است که می تواند مشکل مسکن بعضی از طلاب را حل نماید؛ اما برخی خانه های خالی در این شهرک وجود دارد که نیازمند به تعمیرات بوده و مسئولان این شهرک با توجه به مشکلات مالی موجود، نمی توانند این مشکلات را حل نمایند تا طلاب بتوانند در این منازل ساکن شوند.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب خاطرنشان ساخت: درخواست ما از شورای عالی حوزه های علمیه این است که با ظرفیتی که در اختیار دارد، مشکل منازل نیازمند تعمیر در شهرک مهدیه را حل نماید تا بتوان از مشکلات مسکن طلاب کاست.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد بیان داشت: امروز برخی از طلاب به دلیل وضعیت بد مسکن و اجاره بهای بالا، قصد هجرت از قم را دارند و نمی توانند هزینه اجاره مسکن را تأمین نمایند.

وی اظهار داشت: مجمع نمایندگان طلاب در حد توان خود حاضر به همکاری با شورای عالی حوزه های علمیه است تا بتوانیم از منازل خالی شهرک مهدیه به نفع طلاب بهره ببریم؛ امروز برخی از طلاب به دلیل مشکلات مالی و دیگر مشکلات در حال عزیمت به استان های خود هستند؛ در حالی که تازه به حوزه علمیه قم آمده و باید تحصیل خود را ادامه دهند؛ اما قصد عزیمت کرده اند.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب ابراز داشت: از دیگر مسائلی که نیازمند پیگیری بیشتر است، مسئله هجرت علمای بلاد است که مجمع نمایندگان طلاب، طرحی را در این راستا تدوین نموده و برای جامعه مدرسین ارسال کرده است؛ اما تاکنون عملیاتی نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد خاطرنشان ساخت: یکی از بخش های این طرح آن است که علما و فضلای استان ها که فعلا ساکن در قم هستند، شناسایی شده و تمهیداتی برای حضور آنان در استان خود اندیشیده شود تا شاهد هجرت این عزیزان به دیار خود بوده و بهره آنان به مردم برسد.

وی تصریح کرد: متأسفانه فرمان رهبر انقلاب مبنی بر هجرت علما به استان ها خود کمتر مورد اجرا واقع شده و مطالبه مردم نیز همین مسئله است؛ البته امروز برخی از فضلای حوزه برای تدریس درس خارج به استان های خود عزیمت کرده اند؛ اما این تعداد کافی نیست و باید هجرت بیشتری صورت بپذیرد.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب بیان داشت: طرح تطبیق علم و همچنین طرح کادرسازی برای نظام از دیگر طرح هایی است که از سوی مجمع نمایندگان طلاب تدوین شده و از طرح های خوبی است که اگر به مرحله اجرا برسد، افتخاری برای حوزه های علمیه خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد اظهار داشت: طرح ارتقای جایگاه مجمع نمایندگان طلاب، از دیگر طرح هایی است که با درخواست جامعه مدرسین، از سوی نمایندگان طلاب تدوین شده که وقت بسیاری برای آن صرف کرده ایم و طرح کاملی را ارائه داده ایم که می تواند به جایگاه مجمع نمایندگان کمک شایانی نماید.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر، نائب رئیس اول مجمع نمایندگان به ایراد سخن پرداخت و گفت: در ملاقاتی که مجمع نمایندگان طلاب با رهبر انقلاب داشتند، حضرت آقا فرمودند که شما باید رابط میان طلاب با مسئولین حوزه باشید و هرجا مشکلی ایجاد شد، به ما اطلاع دهید تا راه باز شود.

وی اظهار داشت: در مجمع نمایندگان طلاب، هر استان دارای یک مجمع استانی نیز می باشد که رئیسی برای خود داشته و در حال حاضر، مجامع استانی ما ۳۱ رئیس دارد که اگر اتاق فکری از این ۳۱ نفر تشکیل شود و حضرتعالی حداقل سه ماه یکبار با رؤسای مجامع استانی جلساتی را داشته باشید، هم اطلاعات بیشتری از استان ها به شما می رسد و هم به راحتی با خود استان ها بیشتر آشنا می شوید؛ جنابعالی به عنوان دبیر شورای عالی حوزه های علمیه لطف کرده از ظرفیت مجامع استانی استفاده نموده و با دعوت از رؤسای مجامع استانی در اتاق فکر شورا از این عزیزان استفاده کنید.

نائب رئیس اول مجمع نمایندگان طلاب ابراز داشت: ما می توانیم زیر نظر مجامع استانی، مجمع خیرینی را راه اندازی کنیم تا بتوان از ظرفیت خیرین برای طلاب مهاجری که برای کسب علم به قم آمده اند، استفاده نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر در پایان گفت: امروز موازی کاری هایی در برخی بخش های حوزه وجود دارد که با برنامه ریزی بهتر می توان جلوی این موازی کاری ها را گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی اردهالی، نائب رئیس دوم مجمع نمایندگان طلاب نیز در این جلسه خاطرنشان ساخت: انتخاب مجدد جنابعالی به عنوان دبیر شورای عالی حوزه های علمیه را تبریک گفته و از اینکه نیروهای انقلابی به عنوان بازوی رهبر معظم انقلاب در شورای عالی انتخاب شده اند، خوشحالیم.

وی بیان داشت: جایگاه شورای عالی حوزه بسیار بالاست و می توان از این جایگاه برای رفع مشکلات طلاب استفاده کرد.

نائب رئیس دوم مجمع نمایندگان طلاب اظهار داشت: نمایندگان طلاب باید آنچه که شاید از چشم اعضای شورای عالی پنهان بماند، به اطلاع برسانند و ما در این راستا خواهان دیده شدن بهتر مجمع نمایندگان هستیم تا تسهیل در راهبری شود.

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی اردهالی ابراز داشت: حضور دو نفر از نمایندگان طلاب در شورای عالی حوزه برای رساندن پیشنهادات، مشکلات و معضلات بسیار خوب است؛ همچنین امروز وضعیت اسکان طلاب در مرحله مناسبی قرار ندارد و نیازمند تمهیدات بهتر است.

وی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر، بسیاری از طلاب در شهر مقدس قم بلامسکن هستند و لازم است با تصویب قانونی جذاب و مناسب، برنامه ای برای شهرستان ها داشته باشیم تا طلاب در شهرستان ها مانده و بتوانند از اساتید خوبی که برای شهرستان ها فراهم می کنیم، بهره برده و نیازی به حضور آنان در حوزه علمیه قم نباشد؛ همچنین باید طرحی نیز برای فضلای حوزه علمیه قم داشت تا این عزیزان به دیار خود هجرت نمایند.

نائب رئیس دوم مجمع نمایندگان طلاب تصریح کرد: با توجه به وجود ویروس منحوس کرونا در کشور، تحصیل حضوری طلاب با مشکلات مواجه شده که نیازمند ایجاد ساختار مناسب برای طلاب است تا اگر این وضعیت در سال تحصیلی جدید ادامه پیدا کرد، به وضعیت علمی طلاب لطمه وارد نشود.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی، منشی دوم هیأت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب نیز در این دیدار گفت: یکی از دغدغه هایی که امروز در حوزه های علمیه وجود دارد، بحث معیشت طلاب است که باید برای آن فکری کرد.

وی اظهار داشت: از کارهای خوب مدیریت جدید حوزه، موضوع ایجاد منابع پایدار برای حوزه های علمیه است که البته نیازمند آسیب شناسی است.

منشی دوم هیأت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب یادآور شد: امروز وضع موقوفات حوزه در کشور مناسب است؛ اما نیازمند احیاء است تا مشکلات را حل کند و متأسفانه در این قضیه ورود مناسبی نشده است؛ امروز موقوفات بسیاری در کشور وجود دارد که متعلق به حوزه های علمیه است؛ اما احیاء نشده و در اختیار حوزه نیست.

حجت الاسلام عسکری فروشانی، منشی اول هیأت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب نیز در این دیدار ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب نسبت به مجمع نمایندگان طلاب فرمایشات مناسبی داشته و با توجه به همین فرمایشات، رویکرد جوانی به این دوره مجمع به وجود آمد تا در حوزه تحول بیافریند.

وی خاطرنشان ساخت: نزدیک به شش ماه قبل، تدوین طرح ارتقاء مجمع نمایندگان طلاب با درخواست جامعه مدرسین آغاز شد که این طرح با توجه به فرمایشات امامین انقلاب نسبت به مجمع نمایندگان تدوین شد و راهکارهای مناسبی در آن وجود دارد که درخواست داریم در دستور کار جامعه مدرسین قرار بگیرد.

منشی اول هیأت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب یادآور شد: برای پشتوانه محتوایی این طرح، زمان متنابهی را در جمع بندی فرمایشات امامین انقلاب نسبت به مجمع نمایندگان گذاشته و جدول مطالباتی را تهیه کرده ایم و به مطالبات نهایی رسیده ایم که تقدیم شما می گردد.

حجت الاسلام عسکری فروشانی در پایان بیان داشت: ما این کار را برای مجمع نمایندگان انجام داده ایم و امروز آمادگی داریم خواسته های امامین انقلاب را نسبت به جامعه مدرسین نیز تدوین نماییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha