جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم

حوزه/ رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآنِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: رسالت مهم و سنگین مجلس یازدهم در شرایط کنونی، ساماندهی وضعیت فرهنگی کشور در کنار رسیدگی جدی به اوضاع آشفته اقتصادی است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق یوسفی مقدم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که مجلس یازدهم در راستای ساماندهی وضعیت فرهنگی کشور، رسالت بسیار مهم و سنگینی برعهده دارد، اظهار داشت: واقعیت آن است که توجه به فرهنگ و امور فرهنگی از موضوعات بسیار مهمی است که اساس و بنیان یک جامعه را تشکیل می دهد و لذا در شرایط فعلی، مهم ترین وظیفه مجلس شورای اسلامی افزون بر رسیدگی جدی به امور اقتصادی کشور باید توجه به امور فرهنگی و ساماندهی مطلوب این مقوله باشد.

وی با اشاره به این که فرهنگ تجلی کمال و تعالی انسان و جامعه است، افزود: فرهنگ نمایشگر رفتارهای والای یک جامعه و الگویی برای اعمال افراد و جامعه و به عبارت ساده تر و گویاتر، نمایانگر روح جمعی است به این معنا که اگر روح جامعه مُرده و یا کسل و منفعل باشد، در این شرایط هر چقدر که جسم را هم شاداب کنیم باز نمی توانیم به اهداف متعالی خود دست یابیم.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم همچنین گفت: در واقع همان طور که باید به جسم پرداخته شود باید به مسایل روحی نیز توجه شود که عصاره آن در مباحث فرهنگی تجلی می یابد، ضمن آن که به هر حال می دانیم و معتقدیم که اهمیت روح به مراتب بیش از جسم است.

وی اضافه کرد: به راستی اگر قبول داریم که هویت و حیات جامعه با فرهنگ است و به این مهم اعتقاد داریم، باید به ارزش ها و اعتقادات و باورها و منش ها، هنجار ها، ادبیات و هنر و غیره توجه ویژه داشته باشیم و بکوشیم که الگوهای فرهنگیِ رفتاری را در جامعه نهادینه کنیم تا به این وسیله به رشد و ارتقای مباحث فرهنگی به سهم خود کمک کرده باشیم.

وی بیان داشت: در این میان مجلس شورای اسلامی باید نظارت بر سیستم فرهنگی جامعه را با جدیت دنبال کرده و همه همت و تلاش خود را در مسیر اصلاح و رشد فرهنگی مصروف دارد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین با اشاره به این که نهادینه کردن فرهنگ دینی و ملی در جامعه یک ضرورت به شمار می رود، گفت: در این راستا به روز رسانی سیستم فرهنگی بسیار مهم است، ضمن آن که باید به مقوله نوآوری و خلاقیت فرهنگی نیز بها داد.

وی افزود: بنده معتقدم که مجلس شورای اسلامی باید کمیسیون فرهنگی را تقویت کند و حتی در این زمینه لازم است که کمیته یا کارگروه علمی ایجاد شود که اولاً فرهنگ را بشناسد و ثانیاً برای شناساندن فرهنگ، برنامه ریزی و ارایه طرح قانونی داده و ثالثاً برای نهادینه کردن امور فرهنگی در جامعه برنامه ریزی نماید و در نهایت هم این که برای مقابله با آنچه فرهنگ مردم را مورد تهدید قرار می دهد، فکر کرده و پیشنهاد قانون دهد.

حجت الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم همچنین در خاتمه با اشاره به این که تصویب قوانین و نظارت بر حُسن اجرای آن ها از جمله انتظارات مهم از مجلس شورای اسلامی است، ابراز داشت: متاسفانه برخی نمایندگان و مسئولان دولتی، آن طور که باید و شاید درک صحیح از اهمیت فرهنگ ندارند و حال آن که حقیقتاً فرهنگ ریشه و جان یک ملت است و اگر به این مباحث توجه نشده و قانون گذاری درستی صورت نگیرد، چه بسا ما در برابر دشمن خلع سلاح شویم کما این که در این سال ها در عرصه های مختلف فرهنگی لطمات زیادی خورده ایم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha